«Оскар 2021»: передбачаємо переможців

В ніч з 25 на 26 квітня американська кіноакадемія нарешті роздасть нагороди 2021 року. «Оскар» через пандемію забарився на майже два місяці та суттєво недоотримав номінантів. Як результат, цьогорічна гонка обійдеться без відвертої «вайнштейнівщини».

За усталеною традицією, незадовго до церемонії розповідаємо вам на кого ж варто ставити у цих перегонах.

Найкращий фільм

Заслуговує перемогти: «Земля кочівників»
Альтернатива: «Суд над чиказькою сімкою»
Переможе: «Земля кочівників»

Знаєте як це буває на «Оскарі», коли саме в номінації «Найкращий фільм» найбільше інтриги та невизначеності? Коли з дев’яти претендентів як ніколи важко передбачити який саме фільм підкорить Кіноакадемію? Тому що завжди є одразу два фаворити? Забудьте, цього року все доволі однозначно — «Оскар» візьме «Земля кочівників» Хлої Чжао. Роуд-муві з Френсіс Макдорманд — єдиний фільм в історії, який одночасно взяв і «Золотого лева» Венеційського кінофестивалю, і гран-прі в Торонто. В січні «Земля кочівників» отримала «Золотий глобус» як «Найкраща драма», потім були нагороди Critics Choice Award і BAFTA в категорії «Найкращий фільм». Фінальний панч — трофей Producers Guild Award, тобто премія продюсерів, які у складі Кіноакадемії обирають переможця у номінації «Найкращий фільм».

Якби не «Земля кочівників», то найбільше шансів мав би «Суд над чиказькою сімкою» Аарона Соркіна. І справа тут не лише у тому, що у картини приз Screen Actors Guild Awards в номінації «Найкращий ансамбль акторів». Судова драма Соркіна просто-таки нашпигована актуальними і, головне, «робочими» прийомами — у 2021 році саме мотив протесту та правосуддя як ніколи актуальний для американців. Тих самих, що виходили за рух BLM, штурмували Капітолій та обирали нового президента.

Утім, видихаємо. «Оскар» цього року візьме кіно про пошук себе у нетрях сонної Америки, кіно про маленьких людей на фоні великих змін, кіно, у якому найбільша драма — це розбитий посуд. І це прекрасно.

Найкращий режисер

Заслуговує перемогти: Хлоя Чжао, «Земля кочівників»
Альтернатива: Емералд Феннелл, «Перспективна дівчина»
Переможе: Хлоя Чжао, «Земля кочівників»

Я буду дуже здивована, якщо «Оскар» за режиссуру візьме хтось, крім Хлої Чжао. У режисерки вже є аналогічний приз від Critics’ Choice Awards, «Золотий глобус», нагорода Гільдії режисерів та BAFTA. Фільм Чжао вишукано кінематографічний і глибоко людський. Вона примудрилась не лише зоркеструвати і без того прекрасну Макдорманд, а й весь склад непрофесійних акторів, які населяють всесвіт американських прерій та маленьких містечок. Чжао не вперше береться за меланхолійну історію маленьких людей. Її екранно-справжні кочівники — не зовсім бітники, не «ізі райдери» контркультури, і не те щоб маргінали. Вони — шукачі вільного життя у світі, де такої опції майже не залишилося, і саме в «Землі кочівників» режисерці вдається відобразити цю втомлену печаль, яка контрастує з будь-яким іншим духопідйомним кіно «оскарівського формату». І якщо Чжао переможе, то стане лише другою режисеркою, що здобула «Оскар» у цій категорії (після Кетрін Біґелоу за «Володаря Бурі» в 2009) і першою переможницею азійського походження у цій номінації.

Якщо не Чжао, то хто, спитаєте ви? Емералд Феннелл — постановниця «Перспективної дівчини». Як на мене, це найкращий режисерський дебют року. На перший погляд її картина здається таким собі типовим revenge-трилером, у якому травма робить головну героїню сильною та готовою помститися всім і кожному. Насправді ж Феннелл зняла феміністичне кіно «здорової людини», з влучно розставленими акцентами, розглянувши кожне з імовірних кліше такого жанру.

Найкраща акторка

Заслуговує перемогти: Кері Малліґан, «Перспективна дівчина»
Альтернатива: Віола Девіс, «Ма Рейні: Мати Блюзу»
Переможе: Віола Девіс/ Кері Малліґан

Скажу одразу — я не уявляю, хто візьме «Оскар» в цій категорії. Досвід попередніх перемог нагородного сезону не допоміг. Гляньте самі — у Андри Дей є «Золотий глобус» в цій категорії, у Віоли Девіс — SAG Award (нагорода Гільдії акторів), у Ванесси Кірбі — Кубок Вольпі (акторський приз Венеційського кінофестивалю), у Кері Малліґан — Critics’ Choice Award, а у Френсіс Макдорманд — BAFTA. Буквально кожна з них заслуговує на це «золото масонів», як на мене. Але якщо вже потрібно обирати, то скажу, що ці перегони зрештою зводяться до двох кандидатур — Девіс та Малліґан.

Для Віоли Девіс роль блюзової співачки Ма Рейні — трансформуюча як фізично, так і психологічно. Це вражаючий перформанс у притчі про шоу-бізнес, де Віола — нестерпна та неперевершена, вульгарна та геніальна. Але гра Девіс — академічна, у чому вона, звісно, не винна. «Ма Рейні: Мати блюзу» — кіно за театральною п’єсою і дивитися його варто передусім як акторське портфоліо та візитівку візажистів і костюмерів (от побачите, вони ще заберуть свій «Оскар» у цій категорії). Саме тому я щиро сподіваюсь на перемогу Кері Малліґан. До речі, не я одна, тому що букмекери також упевнено ставлять саме на неї. Малліґан чудово використовує фемінність героїні, аби проілюструвати в своєму, здавалося б, кітчевому кіно гнівне та чесне висловлювання про ставлення суспільства до жінок і насильства, що над ними здійснюють.

Найкращий актор

Заслуговує перемогти: Різ Ахмед, «Звук металу»
Альтернатива: Ентоні Гопкінс, «Батько»
Переможе: Чедвік Боузман, «Ма Рейні: Мати блюзу»

Перш ніж мене атакують з ножами, наголошу — Чедвік Боузман нагороду, авжеж, заслуговує. Мені тільки хотілося підкреслити, що попри повну очевидність фаворита у цій категорії, достойних чоловічих перформансів у головній ролі цього року було все-таки більше, ніж один. Практично кожна з кіноінституцій, від «Глобусів» до Гільдії акторів, згодна з думкою про те, що фінальна роль Чедвіка — його найкраща робота. Лише BAFTA чомусь відмітила у цій категорії Ентоні Гопкінса, а той навіть не вийшов у Zoom, щоб нагороду прийняти. Таке визнання Боузмана — не гайп через раптову смерть актора. Насмілюся сказати, що саме його персонаж, а не Віоли, у «Ма Рейні» головний. Принаймні, він значно комплексніший — носій глибокої расової травми, істерик та модник, талановитий чортяка і набожний ловелас. Практично всі кризові точки цього камерного фільму зосереджуються навколо трубача Ліві.

Але нагадаю, що достойної гри у цій категорії було достатньо, тому не можу не відмітити Різа Ахмеда у «Звуках металу». Цей фільм, здавалося б, має доволі однозначну тему та вузький профіль. Але гра Ахмеда робить «Звуки металу» чимось значно більшим за драму про глухих. Різ Ахмед показує глядачам історію про необхідність відпускати минуле і про складності інтеграції в суспільстві. Ця ідея робить сюжет універсальним, а у Різа попереду, судячи з усього, вражаюча кар’єра.

Найкраща акторка другого плану

Заслуговує перемогти: Юн Йо Джон, «Мінарі»
Альтернатива: Марія Бакалова, «Борат 2»
Переможе: Юн Йо Джон, «Мінарі»

У грудні всі говорили, що «Оскар» можна відкладати для Аманди Сейфрід за неперевершену роль в «Манку». Але потім акторці не дісталась SAG Award, і по суті єдиним трофеєм став Satellite Award (приз від прес-академії Голлівуду, альтернатива «Золотому глобусу»). З релізом «Бората 2» всі серйозно заговорили про Марію Бакалову, якій справді можна дати приз, але, якщо чесно, більше за сміливість, ніж за акторську гру. Здається, сама лише сцена інтерв’ю з Руді Джуліані принесла їй Critics’ Choice Movie Award. Були розмови про Олівію Колмен у драмі «Батько», але рекламна кампанія фільму Флоріана Зеллера недостатньо настирлива, як для «Оскару».

Втім, чим ближче «Оскар», тим однозачніше стає, що трофей забере корейська акторка Юн Йо Джон за гру в зворушливій історії емігрантів «Мінарі». По-перше, у неї вже є відповідні нагороди від Гільдії акторів та BAFTA. По-друге, перемога Юн Йо Джон буде, по суті, визнанням для всього касту сімейної драми — вперше в історії Оскару акторська нагорода дістанеться виконавиці корейського походження. Зрештою, Юн Йо Джон поки що виголошує найсмішніші промови у сезоні нагород. Отримуючи BAFTA, вона зізналась, що їй особливо приємно отримати визнання британців, оскільки вони — сноби.

Найкращий актор другого плану

Заслуговує перемогти: Деніел Калуя/ Саша Барон Коен
Альтернатива: Пол Рейсі, «Звук металу»
Переможе: Деніел Калуя, «Іуда і Чорний месія»

А ви помітили, що Пол Рейсі — фактично єдиний актор серед номінантів, хто дійсно був на другому плані? Тому що і Саша Барон Коен, і Леслі Одом-джуніор, і Деніел Калуя з Лакітом Стенфілдом запросто могли класифікуватися у головних ролях. Поява Рейсі в номінації — справжня несподіванка і приємний буст кар’єри для 73-річного телевізійного актора. Але всі ми знаємо, кому дістанеться цей «Оскар».

Деніел Калуя був фронтранером у цих перегонах від самого початку — «Золотий глобус», Critics Choice Award, SAG Award, BAFTA. «Іуда і чорний мессія» — це, по суті, шоукейс Калуї, де актор вміло балансує між революційним портретом лідера «Чорних пантер» та більш інтимними сценами Гемптона у найвразливіші моменти. За великого бажання на фільм можна завжди повісити ярлик «оскарбейтного» кіно, байопіка про протестні 60-ті, який так сильно резонує з сучасністю та BLM. Але гра Калуї у цьому фільмі жодних нарікань не викликає, тому просто віддайте вже хлопцю «Оскара».

Найкращий оригінальний сценарій

Заслуговує перемогти: Емералд Феннелл, «Перспективна дівчина»
Альтернатива: Аарон Соркін, «Суд над чиказькою сімкою»
Переможе: Емералд Феннелл, «Перспективна дівчина»

Окей, я також доволі довго думала, що цю нагороду вже забили для Аарона Соркіна (кому, як не йому!). Але потім подивилась Перспективну дівчину» і тепер ставлю на Феннел. Якщо на цьому етапі вам здається, що я надто топлю за це кіно — вам не здається. Хто взагалі підозрював, що актриса, яка зіграла Каміллу в «Короні», здатна сісти й написати скрипт такого кіно! Втім, нагадаю, що у Феннел була хороша практика — вона була шоуранеркою другого сезону «Вбиваючи Єву». Як результат, маємо яскраве кіно, що візуально заграє з естетикою нульових, а на ділі розбирається у культурі замовчування, віктімблеймінгу та «декоративному» благополуччі молодих чоловіків, що вчасно убезпечили себе від соціального краху. І все це під пісеньки Брітні Спірс та Періс Хілтон.

А що тим часом Соркін? Сценарист був готовий писати «Суд над чиказькою сімкою» ще в 2006 році (тоді на замовлення Стівена Спілберга), але саме в 2020-му році це кіно виявилося як ніколи доречним. З таким своєчасним фільмом сценарна статуетка, здавалося б, забезпечена. Але у його суперниці Феннелл уже є дві нагороди у цій категорії (від Гільдії сценаристів і Critics’ Choice Awards) + номінація за режиссуру, що парадоксально подвоює її шанси в сценарній номінації. До слова, якщо Емералд переможе, то буде першою оскароносною сценаристкою з часів Діабло Коді, яка взяла нагороду за «Джуно» аж у 2008 році.

Найкращий адаптований сценарій

Заслуговує перемогти: Кемп Пауерс, «Одна ніч у Маямі»
Альтернатива: Флоріан Зеллер, «Батько»
Переможе: Хлоя Чжао, «Земля кочівників»

У сценарній номінації мені завжди складно. Обрати найкращу роботу в адаптації — тим більше. Тому що для цього, по-хорошому, треба прочитати першоджерело, а потім сам скрипт, а потім переглянути фільм. А я всього лише лінива журналістка, яка зробила найпростішу і найприємнішу річ — подивилась кіно. Особисто я вболіватиму одразу за двох драматургів, які філігранно адаптували власні п’єси під повнометражне кіно — Флоріан Зеллер («Батько») і Кемп Пауерс («Одна ніч в Маямі»). У Зеллера доволі оригінально втілений мотив зникаючої пам’яті, а Пауерс взагалі цього року доклався ще й до сценарію анімації «Душа».

Але ось вам цікавий факт — нагороду в Гільдії сценаристів цього року взагалі отримав «Борат 2», у якого аж вісім сценаристів (ні, я не буду їх перераховувати) і дуже багато імпровізацій. Авжеж, кіно Саші Барона Коена — найактуальніша з можливих сатир, та чи справді це сценарій року? Попри те, що «Земля кочівників» навіть не потрапила в список номінантів Гільдії сценаристів, є підозра, що саме Хлоя Чжао візьме «Оскар» у цій категорії. По-перше, у Чжао є відповідна нагорода від Critics’ Choice Awards. По-друге, Кіноакадемія дуже любить нон-фікшн, адаптований під художнє кіно («Чорний кланівець», «Гра на пониження», «Операція «Арго»»).

Найкращий саундтрек

Заслуговує перемогти: Трент Резнор, Аттікус Росc і Джон Батісте, «Душа»
Альтернатива: Трент Резнор і Аттікус Росc, «Манк»
Переможе: Трент Резнор, Аттікус Росc і Джон Батісте, «Душа»

Авжеж, цьогорічна номінація не складається виключно з музики Трента Резнора і Аттікуса Роcса. Джазмен Терренс Бланшар написав уже традиційно крутий саундтрек до чергового фільму Спайка Лі. Піаніст Еміль Моссері нарешті звернув на себе увагу кіноспільноти зворушливим саундтреком до «Мінарі», хоча в доробку композитора не менш прекрасна музика до «Останнього чоловіка із Сан-Франциско» і «Каджільйонера». Джеймс Говард («Новини з усього світу») потрапив у номінацію вже просто за вислугу років — у композитора вийшло більше сотні саундтреків з 1986 року!

Але всі ми знаємо, що саундтреком року стане колаборація Резнора, Росса і джазового піаніста Джона Батісте. Для Трента і Аттікуса такий, здавалося б, академічний саундтрек — нова віха в композиторському ремеслі. Ще більше вражає, що такий крок подалі від власних канонів у дуету музикантів трапився двічі. Тому що «Манк» — буквально наступний претендент на «Оскар».

Найкраща операторська робота

Заслуговує перемогти: Джошуа Джеймс Річардс, «Земля кочівників»
Альтернатива: Ерік Мессершмітт, «Манк»
Переможе: Джошуа Джеймс Річардс, «Земля кочівників»

Поки що два фронтраннера нагородного сезону — абсолютно різні за стилем зйомки «Земля кочівників» та «Манк». Річардс зняв медитативне кіно з широким кутом, де особливо магічно виглядають крупні плани Френсіс Макдорманд. Ерік Мессершмітт майстерно освоїв стилізацію під кіно 40-х, зокрема — стиль оператора «Громадянина Кейна» Ґреґґа Толанда. У Річардса є нагороди від Critics’ Choice Awards та BAFTA. У Мессершмітта — головний приз Американської спільноти операторів. І все ж таки моя ставка йде на Річардса. Його камера укорінена в документальній реальності, але при цьому зберігає достатньо поетичності, аби забезпечити «Землі кочівників» статус класики арт-мейнстріму.

Найкраща анімація

Заслуговує перемогти: Піт Доктер, «Душа», 
Альтернатива: Томм Мур і Росс Стюарт, «Вовча ватага»
Переможе: Піт Доктер, «Душа»

Не кожен фільм спроможний скинути з п’єдесталу анімаційні роботи Disney чи Pixar на шляху до «Оскару». За останнє десятиліття таким фільмом став лише «Людина павук: навколо всесвіту». «Вовча ватага» від Cartoon Saloon могла б повторити такий успіх. Ця вражаюча історія — заключна частина трилогії про кельтську міфологію (попередні дві — «Таємниця абатства Келлс» і «Пісня моря»). У «Вовчої ватаги» самобутній стиль, але, на жаль, недостатньо агресивна піар-кампанія і не такий культовий статус, як у першооснови «Людини-павука».

Тож свій черговий «Оскар» забере Pixar («Душа»), і абсолютно заслужено. Не лише за майстер-клас з особистісного зростання, а й за те, як візуалізує абсолютно фігуральні та ефемерні положення, робить їх максимально доступними та глибокими водночас, забезпечуючи терапевтичний ефект у підсумку. Бонусом: у «Душі» сім статуеток Annie Awards (анімаційний «Оскар»), тоді як у «Вовчої ватаги» — п’ять.

Найкращий іноземний фільм

Заслуговує перемогти: Томас Вінтерберг, «Ще по одній»
Альтернатива: Александр Нанеу, «Коллектив»
Переможе: Томас Вінтерберг, «Ще по одній»

Немає нічого більш визначеного у цьому світі, ніж перемога Томаса Вінтерберга у цій категорії. «Ще по одній» був фаворитом «Оскару» ще з часів перемоги на кінофестивалі у Сан-Себастьяні. Цю гіпотезу лише підтвердила номінація за «Найкращу режисуру». Очевидно, що Кіноакадемії дуже сподобався фільм про чоловіків, які запивають кризу середнього віку алкоголем. Вінтерберг зняв своєрідну оду життю і справедливо поставить свій «Оскар» на поличку, де поряд з ним мала б стояти і «Золота пальмова гілка» Канн, якби фестиваль таки відбувся.

Краще я скористаюся моментом, аби порадити вам ще одного неочевидного номінанта у цій категорії — документальний «Коллектив» Александра Нанеу, фільм про корупційний скандал у сфері охорони здоров‘я. Дія розгортається в Румунії, а по відчуттям неначе у нас вдома.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: