Свобода бути вовком
Вовки завжди викликали у людей змішані відчуття страху та заздрості. Їх боялися, бо важко знайти хижаків небезпечніших і розумніших за зграю вовків. Їм заздрили, бо вони ніби втілювали в собі свободу: не ховалися за стінами, а бігали там, де хотіли. Звідси й стільки легенд та історій про вервольфів та перевертнів. Однією з них є й «Вовча Ватага» — третій фільм в «кельтській» трилогії режисера Томма Мура, у яку входять також «Таємниця абатства Келс» і «Пісня моря». І саме теми страху та свободи є центральними у мультфільмі, який уже можна сміливо назвати одним з найбільш візуально вражаючих в історії анімації.
«Вовча ватага» розповідає про дівчинку Робін, яка разом з батьком переїжджає з Англії в ірландське містечко Кілкенні. Її батько — мисливець, і лорд-протектор наказує йому знищити вовків, які живуть у лісі біля міста й заважають лісорубам розширювати угіддя. Але виявляється, що ватагою керує Меб — дівчинка-снововк, яка перетворюється на вовка уві сні.
Мабуть, однією з найсильніших сторін анімації як такої є її здатність виражати зміст за допомогою форми. Підсилювати саму історію тим, як її розповідають. Так, це саме можуть робити і фільми, і серіали: корекцією кольору, продакшн-дизайном чи операторськими хитрощами на кшталт нестандартного співвідношення сторін. Але можливості анімації надають режисеру майже безмежний інструментарій, і «Вовча ватага» демонструє, наскільки вражаючим може бути його застосування.
- Оригінальна назва
- Wolfwalkers
- Тривалість
- 103 хв
- Прем’єра
- 11 Грудня 2020
- Жанр
- Анімація
- Режисер
- Томм Мур
Пейзажі «Вовчої ватаги» вийшли ніби з дитячої книжки; буквально з кожного кадру можна зробити шпалери на робочий стіл.
Фільм про свободу демонструє повну свободу, на яку здатна анімація. Співвідношення сторін екрану змінюється в моменти найвищої напруги; сіра геометрія міста з його постійними ґратами контрастує з невимовно прекрасною зеленню лісу; світ змінюється, коли персонажі обертаються на вовків; екран ділиться, як комікс, показуючи одночасно різних персонажів. Якби всі ті самі трюки разом використали в ігровому фільмі чи серіалі, то у глядачів уже паморочилося б у голові, але у форматі анімації це все поєднується природно й невимушено, створюючи ілюзію абсолютної всемогутності аніматорів.
Пейзажі «Вовчої ватаги» вийшли ніби з дитячої книжки; буквально з кожного кадру можна зробити шпалери на робочий стіл. Мабуть, найкращим порівнянням для того, наскільки кожен кадр схожий на картинку, буде «Казка про принцесу Каґую», останній витвір мистецтва легендарного режисера анімації Ісао Такахати. Тим цікавіше буде порівняти цей фільм з «Душею», яка вийде наприкінці року. Відгуки людей, які вже бачили стрічку, теж обіцяють довершену інноваційну анімацію, але тепер уже комп’ютерну.
Сюжет «Вовчої ватаги» більше нагадує класичні мультфільми Disney, тільки без пісень. Власне, якщо шукати у фільмі недоліки, то саме знайомий до болю сюжет і можна вважати одним з них. Але мультфільми Disney ніколи не були настільки красивими, а сюжет, попри знайомі елементи, все одно закінчується емоційною кульмінацією.
Центральна тема, діалектика страху та свободи, знаходить своє вираження в кожному з персонажів. Робін, головна героїня, проходить традиційний для молодих героїв шлях від бажання свободи до її отримання. Її батько, Білл (якого, до речі, озвучує Шон Бін), настільки охоплений страхом за свою дочку, що тримає її занадто міцно, позбавляючи її такої бажаної свободи. Меб — втілення абсолютної свободи, ідеалу, якого прагне головна героїня. Лорд-протектор же, головний антагоніст стрічки, демонструє повну відсутність страхів, таку характерну для релігійних фанатиків. Навіть фонові персонажі, звичайні містяни, коливаються між страхом перед вовками, від якого їх обіцяє позбавити лорд-протектор, та бажанням свободи від, власне, самого лорда-протектора, ставленника англійських загарбників.
Але це не єдине можливе тематичне прочитання картини. У ній можна знайти ідеї і енвайронменталізму, і антиколоніалізму, і емансипації, і батьківської відповідальності. Чого б ви не хотіли від мультфільму: алегоричної притчі, feel-good історії про дорослішання, просто приємної для ока картинки — у «Вовчій ватазі» є все. Це стрічка, створена для того, щоб стати класикою, і водночас додати «кельтську трилогію» від Томма Мура та студії Cartoon Saloon на золоті сторінки світової анімації.
+ анімація
+ персонажі
+ тематична глибина
— знайомий сюжет