Життя і часи Германа Дж. Манкевича

Драматична чорно-біла зйомка, джазовий саундтрек від Трента Резнора та Аттікуса Росса, фантастичний акторський склад та неоднозначна теорія кінокритикині Полін Кейл, яка лягла в основу сценарію – на папері «Манк» виглядає ідеальним новим проєктом для перфекціоніста Девіда Фінчера. Більше того, це один з найбільш особистих фільмів режисера – над сценарієм працював його батько, покійний журналіст Джек Фінчер. Але чи виправдала стрічка наші (визнаю – завищені) очікування? Тут складно дати однозначну відповідь – найправильніше було б обережно сказати, що «Манк» блискуче працює у якості інтелектуального і стилістичного проєкту, але не дотягує до інших, більш сфокусованих та емоційних опусів режисера.

Герман Дж. Манкевич (Гарі Олдман) – одна з тих напівзабутих (принаймні, для пересічного глядача) особистостей, без яких не було б Золотої Доби Голлівуду. У часи розквіту студійної системи Манкевич був одним з найбільш оплачуваних скрипт-докторів – напіванонімних геніїв слова, які допрацьовували сценарії майбутніх шедеврів. «Гордість Янкі», «Чарівник країни Оз», «Джентльмени полюбляють білявок» – його перо залишило слід на десятках найбільш знакових фільмів 1930-х, але для широкої публіки він так і залишався ніким. Аж поки не отримав сценарний «Оскар» за фільм, який досі обережно називають «можливо, найкращою стрічкою в історії кіно» – «Громадянина Кейна». Звісно, на папері Манкевич був лише співавтором скрипту, а левова доля визнання десятиліттями діставалась режисерові та зірці картини, Орсону Веллсу. Погодьтесь, молодий та темпераментний геній – куди ефектніша постать, ніж маловідомий сорокарічний сценарист з історією алкоголізму та підозріло соціалістичними поглядами.

Але у 1971 році сталося дещо надзвичайно важливе – принаймні, для тієї дрібки вразливих кіноманів, які захоплено читали останні випуски журналу The New Yorker та стежили за суперечками навколо авторської теорії кіно. Критикиня Полін Кейл випустила надзвичайно (знову ж – на думку тих самих надмірно емоційних сінефілів) контраверсійне есе, в якому заявила, що якраз Манкевич був одноосібним сценаристом «Громадянина Кейна». Кейл вже давно стверджувала, що сценаристи – одна з найбільш недооцінених професійних спільнот Голлівуду, і використала своє гігантське есе як інструмент відновлення справедливості. Якби її теорія щодо Манкевича виявилося правдою, то історія створення легендарної стрічки могла б вважатися однією з найбільших містифікацій світу кіно. Якби.

Оригінальна назва
Mank
Тривалість
131 хв
Прем’єра
04 Грудня 2020
Жанр
Байопік
Режисер
Девід Фінчер
Актори
Гарі Олдман, Аманда Сайфрид, Чарлз Денс, Лілі Коллінз

Акторська гра, костюми, локації, операторська робота і драматичний монтаж, запозичений у стрічок 1940-х – кожна деталь фільму вивірена, продумана, доведена до ідеалу.

Як ви вже здогадалися, до ідей кінокритикині були запитання – дуже швидко з’ясувалось, що журналістка, м’яко кажучи, не надто ретельно проводила своє дослідження, упереджено збирала інформацію та ще й вкрала чужі дані. Друзі та послідовники Веллса розкритикували есе, і сьогодні ці звинувачення вважаються безпідставними. Але легенда про талановитого, недооціненого Манка і досі жива – настільки, що отримала друге дихання в стрічці Фінчера.

Якщо ви втомлено прочитали попередні абзаци, намагаючись якнайшвидше проскочити нудну передісторію та з’ясувати, чи варто дивитися фільм, то в мене відразу погані новини – скоріше за все, «Манк» здаватиметься вам водночас заплутаним та смертельно повільним. Хоча в центрі сюжету і лежить ледь не детективна теорія Кейл, сама картина – скоріше мерехтливий чорно-білий калейдоскоп, ніж напружений гостросюжетний трилер.

Адаптуючи сценарій, написаний власним батьком, Фінчер вибудовує хитре наративне коло, яке за структурою нагадує скрипт самого «Громадянина Кейна». Ось флешбеки, в яких талановитий, змучений герой Олдмана знайомиться з надзвичайно впливовим Вільямом Рендольфом Герстом (Чарльз Денс, від якого неможливо відвести очей) та його коханкою Меріон Девіс (Аманда Сейфрід). Ось легковажні будні молодих сценаристів студії Paramount – і вже тут Манк демонструє свою самодеструктивну сторону, беручи участь у безглуздих суперечках. Ось неочікувано своєчасна сюжетна лінія про Аптона Сенклера (якщо ви цікавитесь популярною наукою, то оціните це блискуче камео) – прогресивного політика-демократа, якого послідовно демонізують жадібні студійні голови. Можна навіть посперечатися, що історія написання «Громадянина Кейна» – лише формальний привід прогулятися старим Лос-Анджелесом, а не сердцевина сценарію.

Все це складається у приголомшливий, надзвичайно красивий колаж, який захопить подих будь-якому фанату голлівудської історії. Похмурі нуарні тіні навіть так викривлюють обличчя знайомих акторів, що в них справді нескладно розгледіти обличчя легенд Старого Голлівуду, а Трент Резнор та Аттікус Росс створюють старомодний саундтрек, який звучить не стилізовано, а справді олдскульно. Акторська гра, костюми, локації, операторська робота і драматичний монтаж, запозичений у стрічок 1940-х – кожна деталь фільму вивірена, продумана, доведена до ідеалу. Хоча хто очікував від Фінчера чогось меншого?

Але ось в чому ситуація ускладнюється – після перегляду «Манк» залишає по собі дивне відчуття, ніби щойно розсіялась надзвичайно симпатична, фантастично деталізована, але трохи безглузда ілюзія. Знаю, можливо це звучатиме аж занадто прискіпливо, але творіння Фінчера у чомусь навіть нагадує бідолашного «Артиста» – тут формат подачі теж здається забаганкою режисера, а не органічною потребою історії.

Що досягнув Фінчер, знявши «Манка»? Закрив довготривалий (робота над «Манком» розпочалась ще до зйомок третього «Чужого») гештальт, реалізувавши довгостраждальший батьківський проєкт? Так, і тут за нього не порадіє хіба що жахливий цинік. Але що ще? Стрічка занадто легко розпадається на серію буденних віньєток, щоб бути Історією про Щось – Фінчер постійно відволікається на нові теми/конфлікти/дискусії. У картині навіть звучить фраза про те, що двох годин замало, аби повністю змалювати життя однієї людини – і режисер все одно намагається вмістити в «Манка» усі проблеми сучасного та класичного Голлівуду.

При цьому життя Манкевича подано занадто ефектно, занадто драматично, щоб фільм міг задовольнитися скромним статусом байопіка про недооціненого митця – густе к’яроскуро та маніакальний темп барабанів постійно натякають на те, що ось-ось завирують справжні емоції. Але якщо «Манку» не дорікнеш відсутністю розуму, то сердця йому не вистачає – аж до фінальних титрів стрічка залишається інтелектуальним експериментом, стильною вправою на дотепність та ерудованість. Ну що ж, зате з цією задачею він чудово справляється.

Зрештою, яким би холодним перфекціоністом не був Фінчер, його найкращі фільми завжди мали напрочуд емоційний фундамент – гнів «ідеальних» жінок, страх перед невидимим злом чи сліпі, егоїстичні амбіції недооціненого лузера. І ось до цих історій «Манк» трохи не дотягує.

Плюси

+ акторська гра
+ атмосфера
+ режисерська робота
+ саундтрек

Мінуси

— сценарій базується на спекуляції
— відсутність драматизму
— гімміковість стилізації 

Оцінка

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: