У пошуках втраченої свободи

Не будемо ігнорувати очевидне: ви й так знаєте, що «Земля кочівників» – найбільш обговорюваний американський фільм минулого року, головний претендент на цьогорічний «Оскар» і улюбленець найбільших фестивалів (Золотий лев! People’s Choice Award в Торонто!). Інтимна мрійлива стрічка Хлої Чжао почала свій шлях у якості неочевидного фестивального хіта, який би мали оцінити хіба що критики, але з моменту свого виходу перетворилася на беззаперечний феномен. Чи отримає фільм 26 квітня головну оскарівську статуетку? Букмекери вважають, що так. Здавалося б, у час пандемії найвідоміша американська кінонагорода мала б залишитися без очевидного фаворита, але уперше за доволі довгий час ми маємо упевненого лідера перегонів. Залишається лише одне запитання: чи виправданий увесь захват навколо «Землі кочівників»? Як би мені не хотілося йти проти натовпу та здивувати вас контраверсійною позицією, тут можлива одна відповідь: так і ще раз так.

І все ж, на час перегляду «Землі кочівників» я б дуже радила вам забути про усі ці фестивальні нагороди, блискучі рецензії та всебічне вихвалювання. Бо якщо йти у кінозал (якщо вам раптом пощастило жити у місті, де кінотеатри досі працюють) з думкою про те, що на вас чекає головний претендент на «Оскар», то очікування зіграють з вами злий жарт. Ні, вони не будуть завищеними, скоріше викривленими – від оскарівського номінанта зазвичай очікуєш драматизму, романтики, сентиментів та легкого моралізаторства. А жодне з цих слів аж ніяк не пасує «Землі кочівників».

Оригінальна назва
Nomadland
Тривалість
108 хв
Прем’єра
25 Березня 2021
Жанр
Драма
Режисер
Хлоя Чжао
Актори
Френсіс МакДорманд

Що робить будівлю домом? Що простіше — відповідати очікуванням суспільства, чи вийти за його рамки? І наскільки масштабними є проблеми однієї людини на фоні цього велетенського світу? Можливо, якраз у цьому один із секретів успіху «Земля кочівників» — це універсальне кіно, у найкращому сенсі цього слова.

Стрічка Хлої Джао дуже умовно екранізує книгу Nomadland: Surviving America in the Twenty-First Century. Попри ефектну назву, саме першоджерело – ґрунтовне антропологічне дослідження життя американських кочівників, а не історія у дусі Джека Керуака. Чжао не лише не додає своїй версії «Землі кочівників» драматизму (а зазвичай з екранізаціями нонфікшну буває саме так – згадайте «Поганих дівчат»), а ще більше розвиває цю традицію нав’язливого спостереження. Замість того, щоб наймати професійних акторів, які б відігравали ролі реальних людей з книги, режисерка залучає до свого проєкту згаданих у першоджерелі кочівників та фактично фіксує камерою їх реальне життя. Це переважно вже люди старшого віку, які за різних обставин опинилися поза осілим суспільством і сформували власну спільноту.

Звісно, у центрі усього цього майже документального реалізму фігурує героїня Френсіс МакДорманд – колишня вчителька на ім’я Ферн. Вона роками працювала у пустельному містечку, яке обслуговувало велетенський завод компанії United States Gypsum Corp, але у один момент життя назавжди змінилося – завод закрили, містечко перетворилося на пустку, а чоловік помер. Тепер Ферн близько шістдесяти, вона живе у старенькому фургоні та заробляє на життя сезонними підробітками – влітку працює офіціанткою, а у холодну пору року влаштовується у пакувальний цех Amazon. Одного ранку вона може прокинутися у Неваді, а вже наступного дня опиниться у Техасі, або на узбережжі океану.

За інших обставин специфічне поєднання справжнього життя та голлівудської фікції могло б перетворити стрічку на дивний колаж чи навіть на романтизацію доволі непростої теми. Але МакДорманд вдається унікальний трюк – вона не просто майстерно виконує роль Ферн, але й створює відчуття того, що тут взагалі немає ніякої акторської гри. І це частково правда – Чжао та МакДорманд (яка, до речі, ще й виконавча продюсерка фільму та була ініціаторкою його створення) справді провели декілька місяців серед кочівників. Вони ретельно знайомилися з їхніми історіями та правилами, завоювали довіру цієї спільноти. Тож коли Ферн розпитує своїх нових побратимів про їхнє життя, то запал в її очах – не лише майстерна гра, але й щирий ентузіазм людини, завдяки якій історії цих свободолюбивих бунтівників потрапили на екрани. Та й якщо хтось із всесвітньо відомих акторів і міг стати своїм серед забутих мешканців американських доріг, то це точно Френсіс МакДорманд, якій і до цього найкраще вдавалися ролі звичайних людей.

І навіть якщо вчинки героїні МакДорманд нелегко зрозуміти (а часом навіть здається, ніби за цією ексцентричністю ховаються психологічні проблеми), вона щохвилини викликає симпатію – це смілива, відкрита жінка, яка відмовляється бути жертвою обставин і жаліти себе. У цьому, напевне, одна з найцікавіших особливостей усієї стрічки — лише уявіть, наскільки просто було б перетворити історію самотньої жінки, яка втратила все, на сентиментальну самозадоволену драму. Але Джао розуміє, що економічні проблеми, які безсумнівно змушують частину героїв шукати альтернативні способи виживання — лише частина історії кочівників.

Так, сотні чи навіть тисячі американців справді опиняються наодинці зі стихіями, утративши можливість жити «як усі», але кочівники – це не просто знедолені, які мріють про затишне житло та звичний комфорт. Це набагато складніша субкультура, повна жаги до пригод, взаємопідтримки та гармонії з навколишнім середовищем. Тому вона не дає глядачам жодної нагоди подивитися на персонажів стрічки зі трохи зверхнім співчуттям, а натомість вимагає від нас лише бажання зрозуміти їх світ. Навіть якщо нам не вдається зробити цього раціональною частиною мозку, підсвідомість все одно захоплюється безкрайніми просторами Америки, могутніми канйонами і величними лісами, які стали для цих людей домівкою.

«Я не безпритульна», — говорить Ферн в одній сцені фільму. «Я просто мешкаю не у будинку. Це ж різні речі, хіба ні?». Можливо Чжао і не приділяє достатньо уваги соціальній критиці економічної нерівності у США (їй, наприклад, вже закидають романтизацію роботи на Amazon), але вона звертається до набагато масштабніших та не менш важливих питань. Що робить будівлю домом? Що простіше — відповідати очікуванням суспільства, чи вийти за його рамки? І наскільки масштабними є проблеми однієї людини на фоні цього велетенського світу? Можливо, якраз у цьому один із секретів успіху «Земля кочівників» — це універсальне кіно, у найкращому сенсі цього слова.

Плюси

+ акторська гра
+ операторська робота
+ реалізм

Мінуси

— може здатися надмірно меланхолійним

Оцінка

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: