Остання повелителька драконів
Пандемія пандемією, а мультфільми — за графіком. Поки невідомо, яким буде прийдешній літній кіносезон для блокбастерів, але вже можна констатувати, що для мультфільмів карантин закінчився. «Душа» та друга «Сімейка Крудсів» вийшли ще минулого року, а новинка Disney «Рая та останній дракон» з’являється в кінотеатрах цього тижня, одразу після «Тома і Джеррі».
Стрічка розповідає про світ Кумандри, країні, де колись дракони та люди жили разом. Але 500 років тому з’явилася Друнь — загадкова темрява, що перетворювала людей і драконів на камінь. Дракони змогли врятувати людство від цієї пошесті, зібравши всю свою магію в одну перлину, яка знищила Друнь і оживила скам’янілих людей. Щоправда, на драконів ця магія не подіяла — вони так і залишилися кам’яними статуями.
Відтоді минуло пів тисячоліття, і людство розділилося на ворогуючі країни, кожна з яких називається за частиною тіла дракона: Ікло, Серце, Хребет, Пазур і Хвіст. Рая — дочка вождя Серця, країни, яка зберігає перлину. Її батько досі сподівається, що людство можна об’єднати та повернути золоту епоху Кумандри. Для цього він збирає вождів усіх країн, але віче закінчується катастрофою: перлина розбивається на частини, а зловісна Друнь повертається. Тепер перед молодою Раєю постає завдання знайти легендарного останнього дракона та вдруге врятувати світ від глобальної загрози.
Якщо вам здається, що я розповів багато сюжету, то не хвилюйтесь: історія ще тільки почалася. І це — одна з головних особливостей фільму. За дві години хронометражу (а для анімації навіть це — дуже немало) стрічка намагається водночас і розповісти свою історію, і познайомити глядачів з новим для них світом. Спіймати баланс між сюжетом та експозицією у випадку високого фентезі завжди непросто, а в дитячому фільмі, де хочеться пояснити все якомога яскравіше та зрозуміліше, це ще важче. «Рая та останній дракон» робить це доволі вправно, але тривалих екскурсів у минуле і флешбеків все одно неможливо уникнути.
- Оригінальна назва
- Raya and the Last Dragon
- Тривалість
- 114 хв
- Прем’єра
- 04 Березня 2021
- Жанр
- Анімація
- Режисер
- Дон Голл, Дін Веллінс
- Актори
- Аквафіна, Келлі Мері Тран
«Рая та останній дракон» заслуговує на те, щоб її подивилися та оцінили всі її сильні сторони. Але водночас вона заслуговує і на більший хронометраж.
Для того, щоб вмістити необхідну експозицію, творцям фільму довелося відмовитися одразу від двох традиційних рис анімації Disney: пісень та любовної лінії. Але за ними абсолютно не шкодуєш: для цього є інші мультфільми, які мають на це більше часу. «Рая» ж намагається познайомити нас із новим, неймовірно красивим та детальним світом, зі своєю власною міфологією. І хоча багато що в цьому світі здається знайомим, високе фентезі такого масштабу не дуже часто з’являється в кінотеатрах, тому прихильникам цього жанру не слід оминати цю стрічку увагою.
Але попри новизну світу «Раї», його не можна назвати унікальним. Знайомі елементи впізнають глядачі, які дивилися «Аватара: Останнього захисника» та, особливо, «Принца-дракона» на Netflix. З останнім у новій стрічці Disney схожі не тільки дракони, але й головна тема — довіри, навіть до тих, хто, здавалося б, на неї не заслуговує. До речі, дракони у фільмі дуже незвичні для західного кіно — не вогняні, а водяні. Історично в Китаї, культурою якого надихалися творці «Раї», дракони вважаються втіленням саме водного начала.
Крім власної міфології та запаморочливо красивого світу, «Рая та останній дракон» може похвалитися справжнім, «дорослим» екшном. Персонажі б’ються врукопашну, на мечах, на списах, а головна героїня, Рая, може похвалитися ще й власною зброєю з дуже крутим дизайном: поєднанням меча та ланцюга. Навіть традиційний гумористичний сайдкік, яким у цьому фільмі виступає титульний останній дракон, працює напрочуд добре (у що особисто мені не вірилося після того, як я побачив трейлер).
Але все це — довгий сюжет, власна міфологія, детальний світ, масштабний екшн — просто не залишає нам часу краще познайомитися з головними персонажами історії. Переважна більшість з них перетворюються на нариси, які формуються однією-двома сценами. Решту ж ми маємо додумати самі, опираючись тільки на кліше, на основі яких створено персонажа. Більш-менш добре ми встигаємо впізнати тільки саму Раю, але проблема в тому, що вона — тільки один з елементів мозаїки. І її вчинки безпосередньо пов’язані з іншими персонажами, про яких ми майже нічого не знаємо. Саме тому вчинки головної героїні у вирішальні моменти можуть викликати подив і нерозуміння.
Тема довіри, за яку береться фільм — важка й дуже актуальна в наш час. Але попри те, що творці намагаються не шукати легких відповідей на складні запитання, результат усе одно межує між ідеалізмом та дитячою наївністю. Вони свідомо уникають традиційної розв’язки (фінали завжди були найслабшою частиною диснеївських мультфільмів), усвідомлюючи, що іноді довіритися іншому набагато складніше, ніж здолати його в бою. Проте без необхідної роботи з персонажами їхнє рішення здається занадто ідеалістичним і необґрунтованим.
Не допомагає навіть той факт, що на головному антагоністі теж «зекономили час». Друнь, що перетворює людей на камінь, це просто безлика темрява. Від цього, зокрема, візуально страждає фінал фільму. Бо наскільки ефектним може бути бій з мороком, який просто суне на тебе? Після яскравого екшну середини фільму такий контраст особливо сильно ріже око.
«Рая та останній дракон» заслуговує на те, щоб її подивилися та оцінили всі її сильні сторони. Але водночас вона заслуговує і на більший хронометраж. Цей світ, ця історія й ці персонажі створені для того, щоб стати мінісеріалом чи першим сезоном епічного мультсеріалу. У форматі повнометражного фільму їм просто тісно, і складається враження, що нам просто поспіхом переповіли основні події замість того, щоб справді занурити нас в оповідь.
+ фентезійний світ
+ яскравий екшн
+ спроба підняти складну тему
— слабка характеризація персонажів
— наївність
— поспішний сюжет