«Жанр»
Якщо у попередніх двох сезонах Нолан/Джой відкладали великі події на останні серії, то цього разу вирішили влаштувати «проміжний фінал» — п’ятий епізод повністю змінив баланс у шоу. Обійшлося без шокуючих сюрпризів, але зате з еклектичним саундтреком.
Поїхали!
Анґрад Серак
Нам нарешті розповіли про загадкового героя Венсана Касселя. Анґрад разом з братом вижили під час вибуху ядерної бомби в Парижі та вирішили зробити все, щоб не допустити цього в майбутньому. Інструмент вибрали доволі оригінально — машину, яка передбачає майбутнє, дозволяючи моделювати мільярди можливих подій в пошуках найбільш вірогідної. Профінансувати цей дикий експеримент вдалося завдяки Ліаму Демпсі-старшому.
Досі не зрозуміло, яку саме інформацію отримує «Регобом» — схоже, машина має доступ до обширної бази інформації, але вона не поповнюється автоматично. Якщо з першоджерелом все зрозуміло, Демпсі-старший мав велику базу даних «до епохи регулювання приватних даних», то як машина оновлюється зараз? Хоча поки це не дуже важливо.
Як і завжди буває, коли хтось вирішує привести світ до порядку, супутні дії дуже нагадують нацизм чи радянський комунізм — Серак раптом виявляє, що система не може передбачити дії певних особистостей. Анґрад вибирає доволі очевидний варіант для вирішення ситуації, створюючи таємну інституцію, куди звозить таких «проблемних» людей. Частина з них відправляються системою на війну чи інші особливо небезпечні завдання. При цьому в’язнів ще й намагаються лікувати.
Демпсі з часом вирішує вийти з гри і Серак його прибирає. Щоправда досі не зрозуміло, яким чином функціонує «Регобом». Окей, машина може впливати на коливання ринку цінних паперів, продаючи і скуповуючи акції — це зрозуміло. Але як вона керує світом? Як змінює долі людей? Не схоже, що послуги Анґрада є виключно консультативними, якщо він навіть вбив Демпсі задля виживання цілого світу.
Долорес і Калеб
Поки Серак влаштовує сповідь своїй машині, Долорес з Калебом вимагають у Ліама-молодшого ключ до «Регобома» — попри те, що він немає можливості впливати на алгоритм, доступ до файлів у персонажа є. Намагаючись втекти, герой вколює Калебу наркотик під назвою «Жанр», який накладає на реальність фільтр жанрових фільмів. І тут за роботу береться композитор Рамін Джаваді. Попри те, що у персонажа Аарона Пола змінюється візуальне сприйняття, атмосферу все ж створює музика.
Подальше доволі банальне переслідування Долорес агентами Серака спочатку перетворюється у нуар (перехід з одного візуального ряду в інший тут явно заслуговує усіх нагород сезону), а далі в гонку під «Політ валькірій» (явний оммаж «Апокаліпсису сьогодні»). Найбільшим сюрпризом є раптовий перехід на романтичну тему — хто ж знав, що у шоуранерів є почуття гумору!
Після перслідування нам ще увімкнуть Nightclubbing Іггі Попа, але кислотна пульсація кольорів затьмариться планом Долорес — хост вирішила «звільнити» людей, розіславши файли з «Регобома» усім. Взагалі усім. Наслідки такої дії прекрасно ілюструються інформацією, яку бачать пасажири поїзда: хтось отримує можливість змінити життя, побачивши смерть від передозування наркотиками, хтось постає перед жахливим фактом невиліковного захворювання у недалекому майбутньому, а хтось взагалі опиняється на жахливому перехресті, побачивши можливий суїцид доньки.
Бажаючи «звільнити» людей, Долорес фактично перетворює їх на хостів — свобода вибору швидко змінюється невідворотністю слів на екрані, які повністю змінюють життя. Хоча це вже філософське питання, яке зазвичай формулюється як «Чи хотіли б ви знати день своєї смерті»? Драматизму ситуації додає те, що сцена виходу з метро у новий світ озвучена струнною версією Space Oddity Девіда Бові. Але не будемо забувати, що першочергова задача Долорес не звучить як «врятувати людство». Скоріше навпаки.
Доля Ліама Демпсі-молодшого у результаті закінчуєть на пляжі, під саундтрек з «Сяйва» Стенлі Кубрика. Щоправда перед смертю герой натякає Калебу, що той нічого не знає про своє минуле. Флешбеки, які раптом накочуються на персонажа Аарона Пола, натякають на те, що він, схоже, теж був одним з пацієнтів таємної інституції Серака і, можливо, його спогади про армію є фікцією. Враховуючи той факт, що Калеб ще й раптом зрозумів, що Долорес не людина, у хлопця був важкий день.
Що стосується Долорес, то у неї поки все під контролем. Серак не очікував її дій, не зміг зарадити ні взламу бази данних, ні вибуху, який вбив його помічницю. Героїня Еван Рейчел Вуд, звичайно, залишилася без однієї копії, але це було заплановано. Поки що персонажка йде без помилок.
Конспірологічний куточок
І це змушує щось запідозрити. План Долорес втілюється надто гладко, як для «Світу Дикого заходу» — цілком можливо, що головною проблемою для дівчини стануть наслідки її хакерської атаки на «Регобом», тому що Серак поки не виглядає серйозним суперником. Я все ще сподіваюся на те, що у третьому сезоні з’явиться Форд, адже схоже, лише він розумів важливість людської помилки, яку повністю заперечує Анґард. Крім того, складно повірити, що герой Гопкінса нічого не знав про «Регобом» і не мав власних думок з цього приводу.
Стосовно Серака, на реддіті з’явилася цікава теорія, вуха якої стирчать з інтерв’ю Джонатана Нолана для Insider, де той розповідав, що шоуранери дуже надихалися епізодом з оригінального фільму «Світ Дикого заходу». Мова про момент, коли головний науковець парку намагається розібратися, що відбувається, після чого розвертається до колеги і каже «Часом ці комп’ютери винаходяться іншими комп’ютерами і ми взагалі не знаємо як вони працюють».
У п’ятій серії Серак говорить фразу «Виявляється, що створити бога, як підтвердять твої предки, не так легко». Оскільки він говорить з машиною, то цілком можливо, що фінальний варіант, «Регобом», був змодельований не братами Серак, а «Соломоном» — попередньою версією машини. У результаті може виявитися, що Анґрад лише сліпий виконавець волі свого творіння.
Ще одна цікава теорія — це те, що насправді герой Касселя не полював на Долорес, найманців підіслала вона сама (як і у випадку зі швидкою). Цілком можливо, що хост вирішила надавити на Демпсі таким чином, щоб забрати ключ (і заодно переконати Калеба у тому що відбувається).
На фінал залишився Бернард, а саме його важливість для плану Долорес. Ми не знаємо, навіщо він їй, але у п’ятій серії прозвучала фраза «тебе ми замінити не зможемо». Цілком можливо, що план героїні заключається у тому, щоб зламати супротив людей і вивести андроїдів «у люди», після чого віддати керівництво Бернарду. Або використати його як приклад нового виду — все ж не будемо забувати, що Форд чаклував над своїм «колегою» набагато довше, ніж над рештою. Про це також свідчить той факт, що його «перлина» відрізняється від решти навіть зовні — вона частково містить червоні прожилки.