Епізод 4: «Ми перериваємо цю передачу»
У четвертій серії шоуранерка Джек Шеффер вирішила нарешті перестати гратися в загадки з глядачами й розкрила чимало таємниць, які ми намагалися розгадати в попередніх рекапах. Тож давайте з’ясовувати, наскільки передбачуваними вони були, та думати, чи є в запасі сценаристів нові секрети.
Погляд ззовні
Уже перша сцена переносить глядачів у один з найважливіших моментів в історії MCU, нехай і з незвичного ракурсу. Десь не дуже далеко, під Нью-Йорком, Галк клацнув пальцями в Рукавиці нескінченності, і по всьому всесвіту почали з’являтися люди, яких п’ять років тому знищив Танос. Серед них і Моніка Рембо, відома нам з попередніх серій як Джеральдін. Виявляється, що поки Моніки не було, її мати померла від раку.
Але горе пані Рембо у кадр не потрапляє — уже в наступній сцені, події якої розгортаються через три тижні, вона повертається на роботу. Нарешті на екрані з’являється тлумачення абревіатури S.W.O.R.D., і колекційні картки не помилилися — це справді відділ спостереження за розумною зброєю. З яким Моніка пов’язана, можна сказати, кровно — організацію заснувала її мати Марія Рембо.
Меморіальна табличка на стіні нагадує нам позивний Марії, Фотон, який згадувався у фільмі «Капітан Марвел». Таким самим було супергеройське ім’я Моніки Рембо у коміксах Marvel у середині 90-х років.
До речі, серіал адресує і зміну профілю таємного агентства (адже S.W.O.R.D. у коміксах захищає планету від космічних загроз). За п’ять років, які минули з моменту зникнення Моніки, М.Е.Ч. закинув космічну програму і переорієнтувався на роботів, нанотехнології та штучний інтелект. Космос, як виявилося, «сповнений несподіваних загроз». Тому Моніку примушують залишитися на Землі (таку політику щодо повернених людей запровадила її мати), а щоб вона не сумувала, дають їй завдання пілотувати дрон для ФБР.
Цікаво, що після смерті Марії Рембо М.Е.Ч. так і не знайшов нового директора. Тайлер Гейворд, який знайомить Моніку з новим станом справ, тільки виконувач обов’язків. Навряд чи це прізвище здалося вам знайомим, але пильні фанати MCU його впізнали. У першому сезоні серіалу «Агенти Щ.И.Т.» з’являвся Браян Гейворд, який виявився агентом «Гідри». Можливо, це просто тезка, але світ Marvel уже привчив нас звертати увагу на такі збіги.
А от хто мав бути вам знайомим, то це агент ФБР, який зустрів Моніку на місці призначення. Джиммі Ву з’являвся у фільмі «Людина-мураха та Оса», і, як покажуть події, це справді саме його голос ми чули в другій серії з радіоприймача. Він і вводить Моніку в курс справи: у цьому містечку живе людина, що перебуває у програмі ФБР з захисту свідків. Проте зв’язок із цією людиною обірвався, а місцеві правоохоронці вдіяти нічого не можуть: кажуть, що такого містечка… просто не існує.
Щоб зрозуміти, що ж відбувається, Моніка запускає дрона, з яким втрачає зв’язок, щойно той залітає в межі Веств’ю. А коли Рембо підходить ближче до місця зникнення дрона, то провалюється всередину сама. Тому агент Ву викликає важку артилерію. Серед якої — ще одне знайоме обличчя: Кет Деннінгс у ролі доктора Дарсі Льюїс. Вперше ми її побачили ще цілих 10 років тому, у сольному фільмі про Тора. Там вона була ще студенткою, а тепер уже — повноправна докторка-астрофізик. Саме вона помічає, що серед космічної радіації прихований звичайний телесигнал, який і передає ситком «ВандаВіжн».
У MCU ніколи не цуралися метагумору, але момент, коли агенти в польовому штабі дивляться той самий серіал, що й глядачі, гранично близько підходить до відомого моменту з «Космічних яєць» Мела Брукса, де Темний Шолом дивиться «Космічні яйця».
Щоправда, можна помітити, що серії, за якими спостерігають Ву, Льюїс та інші — не зовсім те саме, що ми бачили на власних екранах. Можна сказати, що ми бачили «чорнову» версію епізодів, а от глядачі всередині всесвіту бачили вже фінальну версію, з цензурою Ванди. На монтажі вона вирізала майже всі сцени, що порушували цілісність ситкомного світу Веств’ю: появу «бджоляра» (який насправді був просто агентом S.W.O.R.D. у захисному костюмі), звертання агента Ву до Ванди (його запитання «Хто робить це з тобою?» виявилося просто наслідком недостатньої обізнаності), усі перемотування часу. Аж до зникнення Джеральдін, виліт якої з Веств’ю залишився за кадром ситкому.
Нові таємниці
Четверта серія закінчується рівно тим самим, що й третя: вильотом Моніки Рембо за межі силового бар’єру. Проте ми нарешті отримали відповіді на найголовніші запитання, над якими спекулювали минулі два тижні. Так, цей світ — витвір Ванди. Так, усі люди в ньому — в’язні. Так, Моніка Рембо — співробітник агенції М.Е.Ч., і вона там, щоб спостерігати за Вандою. Жодна з цих відповідей не стала несподіванкою для уважних глядачів (або для тих, хто читає наші рекапи). Проте це не означає, що таємниці скінчилися. Просто у нас нарешті є від чого відштовхуватися.
Наприклад, відомо, що від подій «Завершення» минуло всього три тижні. А значить, Ванда, яка теж на п’ять років вилетіла з життя, не мала часу примиритися зі смертю свого коханого. А в тому, що він остаточно помер, залишається мало сумнівів. Коли Ванда через нервове потрясіння втратила контроль над ілюзією, ми отримали змогу побачити справжнього Віжна — з мертвими очима та величезною дірою посередині лоба.
Також відомо, що «актори» ситкомного світу Ванди — бранці супергероїні, а не тюремники. Принаймні, переважна більшість з них. Адже нам так і не сказали, хто така Аґнес, допитлива сусідка молодят. Дуже ймовірно, що це один з козирів, які залишилися в рукаві шоуранерів. Наразі найпопулярнішою є гіпотеза, що справжнє ім’я Аґнес — Аґата, на прізвище Гаркнесс. У коміксах вона — могутня безсмертна чаклунка й наставниця Ванди. У MCU вона поки не з’являлася.
Ще одне запитання, яке залишається відкритим — чому Моніка Рембо змогла пройти крізь бар’єр, який до цього не пускав агента Ву? Це була просто потреба сценарію чи є якесь глибше пояснення? Може, через те, що Моніка теж втратила кохану людину? Але коли зникає половина всіх живих істот, навряд чи на планеті можна знайти людину, яка б нікого не втратила.
Зв’язок із MCU
Мабуть, тільки зараз, після четвертої серії, «ВандаВіжн» нарешті підійшов до того етапу, коли ми нарешті можемо повноцінно стежити за сюжетом, а не просто захоплено спостерігати за роботою художників-постановників. Особисто мені передусім цікаво, як серіал балансуватиме «кінематографічний» світ поза межами Веств’ю та ситкомний світ усередині. Адже у них різний не тільки зовнішній вигляд (наприклад, кольорова гама чи співвідношення сторін екрану), але й сценарні та сюжетні прийоми. Жарти агента Ву та доктора Льюїс у четвертій серії можна оцінювати по-різному, але принаймні видно, що вони писалися з метою справді розсмішити глядача, а не просто відобразити комедійні прийоми 2020-х років. І поки складно припустити, як настільки різні світи можуть поєднуватися в кожній окремій серії.
Також хочеться пошкодувати, що Disney+ вирішили показати разом перші дві серії, а потім щотижня випускати по одній. Здається, для «ВандаВіжн» більше пасувала б схема серіалів Amazon Prime, де випускають одразу три перші серії, а потім уже щотижня по одній. Три серії ситкомів поспіль дали б нам водночас і достатньо часу для побудови численних теорій, що ж насправді відбувається, і не затягували б з такими необхідними відповідями.
Схоже, що, як не крути, а попереду на нас чекає найцікавіше. І річ не тільки в сюжеті, який тільки почав розгортатися. Не забуваймо, що попереду на нас чекають декади ситкомів, набагато знайоміших українським глядачам. «Альф» і «Друзі», «Офіс» і «Американська сімейка» — шоуранерка Джек Шеффер і продюсер Кевін Файґі обіцяли, що серіал обіграє навіть ситкоми-мок’юментарі ХХІ століття. Екватор сезону уже позаду, і свіженький «середсезонний» трейлер обіцяє, що далі буде тільки гарячіше.