Епізод 5: «У дуже особливому епізоді»

ВандаВіжн  –  Серія 4/9

Що ж, схоже, тривала прелюдія «ВандаВіжн» нарешті завершилася, і серіал почав справді рухатися вперед. Конфлікти зріють, ставки підвищуються, персонажі ростуть (деякі — навіть буквально), а головний козир, здається, зрештою увійшов у гру. Тому давайте розбиратися в перипетіях найкращого (поки що) епізоду серіалу.

Назад у Веств’ю

Після того, як попередня серія повністю відбувалася за межами ситкому, п’ята серія починає чергувати сцени всередині Веств’ю та за його межами. Щоб уникнути разючої контрастності між зовнішнім виглядом кадрів, шоуранерам довелося поступитися автентичністю. Тому ситком 80-х років ми дивимося в широкоекранному форматі, який широко розповсюдився тільки на початку ХХІ століття (а на наших теренах і взагалі тільки років 10 тому). Щоправда, співвідношення сторін екрану між сценами все-таки трохи відрізняється, але сильно в очі це не кидається.

Ситком, з якого п’ята серія позичає своє натхнення, це «Сімейні узи» (Family Ties). У нас він не дуже відомий, а от в Америці він зробив зіркою Майкла Джей Фокса. «Назад у майбутнє» та «Вовченя», які нам відомі набагато більше, були в його кар’єрі вже пізніше. Від цього ж ситкому серія і запозичує свою назву: «У дуже особливому епізоді». Річ у тім, що «Сімейні узи» славилися своїми «серйозними» серіями, де персонажі потрапляли уже не в кумедні, а в цілком серйозні ситуації. Так і в цій серії, жарти відходять на другий план. А на авансцену виходить тематика втрати, горя та дорослішання.

Продовжуючи тенденцію попередніх епізодів, ситкомна ілюзія не просто розвіюється, а радше тріщить по швах. Аґнес запитує у Ванди, чи не треба їй повторити сцену з початку, сама Ванда чаклує, не ховаючись від сусідки, і за всім цим здивовано спостерігає Віжн, який досі намагається зберегти в таємниці свої надприродні здібності. Якщо ви пам’ятаєте другу серію, то в ній головна героїня робила все, щоб суперздібності її чоловіка здалися простими фокусами. Тепер же це її абсолютно не хвилює.

Здається, причина в тому, що вона почала повністю усвідомлювати, де вона, і хто вона в цьому світі. А разом із цим усвідомленням прийшло й розуміння, що єдина людина, від якої їй треба приховувати якісь таємниці — це її власний чоловік. Доводить це й доволі несподіваний вихід Ванди за межі Веств’ю. Після невдалої спроби директора Гейворда вбити супергероїню, та виходить з містечка, щоб розставити всі крапки над «і». Умови прості: вона нікого не чіпає, і ніхто не чіпає її. От тільки Ванда ігнорує той факт, що «нікого не чіпати» означає тримати під гіпнозом населення цілого міста й викрасти з-під варти труп чоловіка, який відкрито забороняв це у своєму заповіті. До речі, за межами ситкомної фантазії до Ванди повертається її східноєвропейський соковійський акцент, якого немає всередині Веств’ю.

А поки Ванда розбирається з агентами S.W.O.R.D., Віжн теж починає зазирати в тріщини ідеального світу. І найбільшою стає лист, який випадково приходить на пошту його співробітнику Норму. Це внутрішня службова записка від Дарсі Льюїс, де вона попереджає про гексагональний (шестикутний) кордон навколо міста, який встановила Ванда. До речі, цей «гекс», який вона так хоче зробити широковживаним словом — теж посилання на комікси. У них сили Ванди називаються саме так: hex powers, від hex — зурочити. Прочитавши листа, Віжн тимчасово знімає з колеги гіпноз, і дізнається, що тому боляче, бо Ванда змушує його забути, хто він є насправді.

Переживаючи горе

Мабуть, це перша серія, де персонажі не просто влучно й майстерно відіграють кліше, а справді щось переживають і відчувають. І хоча особисто мені поки важко сприймати дітей Ванди як справжніх персонажів (за одну цю серію вони двічі виростають спершу до п’ятирічного віку, потім до десятирічного), вони виступають своєрідним віддзеркаленням тих почуттів, що вирують у душі чаклунки. На початку серії вони знаходяться цуценя, яке, на жаль, вперто бажає накласти на себе лапи: спершу лізе язиком у розетку, а потім наїдається отруйного листя рододендрону.

Засмучені двійнята просять маму оживити песика, але та пояснює їм, що в житті є певні правила, які порушувати не можна. І серед них — «не можна обертати смерть, як би нам не було сумно». За всі попередні рекапи я жодного разу не коментував акторську гру, яка, в принципі, постійно була на високому рівні. Але саме цей епізод Елізабет Олсен відіграла просто бездоганно: було одразу зрозуміло, що її Ванда в цей момент повчає не стільки синів, скільки себе.

Такою ж самокритичною була й рекламна пауза, яка цього разу рекламувала паперові рушники Лаґос. Зрозуміти це посилання було найпростіше, бо про нього незадовго до цього згадував директор Гейворд, перераховуючи сумнівне минуле Ванди. З подій у Лаґосі починається фільм «Перший месник: Протистояння». Там, намагаючись урятувати цивільних, Ванда невдало перенесла епіцентр вибуху, що призвело до руйнування сусідньої будівлі та численних жертв.

Таким чином, хоч Ванда де-факто і є (поки що) антагоністкою серіалу, створений нею світ поступово перетворюється з ідилії на її власне чистилище, величезний психотерапевтичний сеанс, після якого вона зможе нарешті прийняти дійсність такою, якою вона є.

Але поки катарсис далеко, Ванда продовжує намагатися підтримати ілюзію. Навіть якщо для цього доводиться запустити титри прямо під час сварки з чоловіком. Проте маневр не спрацьовує, і пара мало не доходить до бійки. Яка закінчується тим, що Ванда нагадує Віжну, що він — її чоловік і батько їхніх дітей. Це змушує Віжна замислитися, чому в місті немає інших дітей (якщо пам’ятаєте, талант-шоу у другій серії проводилося «заради дітей»), але остаточно сформувати думку йому заважає дверний дзвоник.

Знайомі обличчя

Серія закінчується тим, що у двері домівки Ванди й Віжна дзвонить чарівний срібноволосий незнайомець. Він каже, що він — П’єтро Максимов, брат Ванди. І ви могли його не впізнати, навіть якщо дивилися всі фільми, серіали та короткометражки MCU. Бо донедавна він існував у зовсім іншому всесвіті. У всесвіті, про поєднання якого з MCU раніше можна було тільки мріяти. Але шалені гроші творять дива — а 71 мільярд доларів це справді шалені гроші. Саме стільки коштувала Disney кінокомпанія FOX, якій належала франшиза «Люди Ікс». І саме там можна було побачити цього П’єтро.

Річ у тім, що коли видавець коміксів Marvel наприкінці 90-х переживав скрутні часи, компанія продала права на адаптацію своїх найпопулярніших персонажів кінокомпаніям. Людина-павук відійшла Sony, а Люди Ікс та Фантастична четвірка — FOX. І П’єтро Максимов (із супергеройським іменем «Ртуть») опинився в унікальному становищі. З одного боку, він — мутант, син Магнето і ворог команди Людей Ікс професора Ксав’єра. З другого — член команди Месників разом із своєю сестрою Вандою. Тому компанії вирішили поділити персонажа. У фільмі 2015 року «Месники: Ера Альтрона» його зіграв Аарон Тейлор-Джонсон. Там цей персонаж загинув, пожертвувавши собою заради спасіння Клінта Бартона. Роком раніше, у 2014, у фільмі «Люди Ікс: Дні минулого майбутнього» теж з’явився П’єтро, якого зіграв Еван Пітерс. І він не загинув, а підкорив глядачів сценою в кухні (яку потім зіграли на біс у фільмі «Люди Ікс: Апокаліпсис).

Саме цей П’єтро несподівано з’явився на порозі будинку Ванди та Віжна у Веств’ю. І хоча чутки про те, що Еван Пітерс зіграє невідомого персонажа у «ВандаВіжн», виникли ще минулого літа, були сумніви, що Marvel Studios справді повернуть його в ролі Ртуті. Але він тут, і це одразу породжує мільйон питань з приводу того, як саме сприймати цю появу. Як одиничний прояв фансервісу? Чи як першу ластівку появи мутантів у MCU? І якщо правильна друга версія, то як саме це буде зроблено? Наразі можна виокремити декілька найпопулярніших теорій.

По-перше, це може бути наслідком «Блиму» (англ. The Blip) — повернення всіх істот, яких п’ять років тому знищив Танос. Це найпростіша версія, яка, мабуть, вимагає найменше пояснень. Деякі люди, які повернулися, отримали нові здатності. Перебування в іншому вимірі розбудило в них ген Ікс, тому деякі з них стали мутантами. Щоправда, це не пояснює, звідки з’явився сам П’єтро, якого до цього не було в цьому світі. Тоді, можливо, випадково повернулися ще й люди з інших вимірів. Тим паче, що Marvel уже загравало з теорією мультивсесвіту в «Людина-павук: Далеко від дому».

По-друге, це може бути проявом сил самої Ванди. У серії нам показують, що вона здатна за власним бажанням змінювати навколишній світ. А якщо вона здатна просто так перетворити бронежилет на стильну кофтинку, то може і з горя витягнути з паралельного світу іншу версію свого покійного брата.

По-третє, це можуть бути хитрощі Мефісто. Любителі коміксів уже давно чекають, коли ж цей демон з коміксів Marvel нарешті виявить себе в цьому серіалі. Річ у тім, що в коміксах вигадані діти Ванди були саме його витвором. І коли вона дізнається, що її діти насправді є просто інкарнаціями демона Мефісто, то втрачає розум.
Найскладніші теорії припускають, що Мефісто живе в окремому вимірі (умовному пеклі), який має вихід одразу до всіх світів мультивсесвіту. Тому він міг перетягнути П’єтро зі світу FOX до світу MCU. Або ж просто сам втілитися в його образі.

У будь-якому разі, поява цього персонажа є не просто «рекастом», як це влучно назвала доктор Льюїс, а, дуже ймовірно, першим кроком до нового MCU, який будуватиметься на наших очах. До речі, одним з елементів цього нового кіновсесвіту може стати і «аерокосмічний інженер», про якого згадувала Моніка Рембо під час брифінгу. Адже хто підходить на цю роль краще за Ріда Річардса, також відомого як «Містер Фантастик», лідер Фантастичної четвірки? У такому разі «ВандаВіжн» стане віконцем не просто до світу мутантів, але й до принципово нових героїв світу Marvel.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: