Назад у чорний вігвам: 10 найкращих епізодів серіалу «Твін Пікс»

Автор Vertigo

30 років тому вийшов перший епізод «Твін Піксу» і телебачення вже ніколи не було таким, як раніше. Влаштовувати марафон всіх 48-ми епізодів від Девіда Лінча та Марка Фроста ми, певно що, не радимо – така концентрація сюрреалізму, містики та мильної опери (так, це ми про другий сезон) нікому на користь не піде. А ось переглянути найкращі серії і згадати, за що ми любимо це маленьке містечко з його дивними мешканцями та ФБР-івцями, що періодично навідуються сюди – чудова ідея. Наша редакція порадилась і обрала десять епізодів «Твін Піксу», які нам здалися найкращими.

10 місце

«Останній вечір»
Сезон 1, епізод 8

Єдиний епізод «Твін Піксу», режисером якого виступив співсценарист шоу Девід Фрост. Тут практично немає сюрреалістичних та дивних сюжетних викидів у дусі Лінча, зате добре вибудований нарратив, який прокладає паралелі між вбитою Лорою, взятою в полон Шеллі (своїм же чоловіком Лео) та Одрі, що опинилась в борделі One Eyed Jack. Фрост досліджує тенденцію аб’юзу, що розвинулась у Твін Піксі, і як агент Дейл Купер ледь не став частиною цієї маніпуляції беззахисними школярками. Потенціал тандему Одрі та Дейла так і не був розкритий — авжеж ми не хотіли, аби агент ФБР вступав у інтимний зв’язок з неповнолітньою, але здається, що Фрост був останнім, хто спробував копнути глибше у цій сюжетній лінії. До того ж саме в цьому епізоді ми вперше чуєм касетні записи сеансів Джакобі з Лорою, пізнаючи персонажа краще. Окремо варто згадати інтригуючий відкритий фінал, в якому Купер заходить у свій готельний номер і отримує кулю в живіт.

9 місце

«Нехай буде з тобою гігант»
Сезон 2, епізод 1

Як би ми не поважали Марка Фроста, потрібно визнати – без Девіда Лінча «Твін Пікс» виходить геть не таким. Тож більшість найкращих епізодів шоу – якраз ті, де Лінч виступав не лише шоураннером, але й безпосередньо режисером. Другий сезон шоу починається з саме такої серії, і результат не розчаровує. Згадайте хоча б першу сцену епізоду, у якій напівживий агент Купер бачить загадкового велетня, який повідомляє йому три важливі речі. Цей момент впевнено підкреслив те, що глядачі вже підозрювали – в центрі серіалу не лише смерть однієї школярки, але й містична боротьба між силами зла та добра. Крім цього, перший епізод другого сезону подарував нам нову, дуже підозрілу зачіску Ліленда Палмера.

8 місце

«Частина 3»
Сезон 3, епізод 3

Після двох заявочних епізодів, переповнених згадок, третій став неначе ковтком свіжого повітря для Лінча-митця, поверненням до авангардистських витоків. Третя серія — це подорож Купера по Чорному вігваму, а для глядача — по фільмографії Девіда Лінча. Адже серед фіолетового океану, безкраїх просторів космосу, старовинного будинку з жінкою із зашитими очима, індустріального гулу та рваного монтажу помітні відсилки і до «Малголланд Драйву», і «Шосе в нікуди», і до «Голови-гумки». Зрештою, саме в цьому епізоді ми знайомимося з Даггі Джонсом — ще одним двійником Купера, але дещо безглуздим. Абсолютно ностальгічними стає повернення в серіал ФБР-івців Гордона Коула і Альберта Розенфілда (Девід Лінч та Мігель Феррер).

7 місце

«Самотня душа»
Сезон 2, епізод 7

«Твін Пікс» завжди був страшним шоу, але після сьомого епізоду дивитися його на самоті стало ще складніше – стало очевидним, що за смертю бідної Лори Палмер стоїть її батько. Можна довго сперечатись щодо того, чи справді Ліленд – холоднокровний вбивця (багато хто схиляється до думки, що в усьому винен той самий зловісний БОБ), але у сьомому епізоді другого сезону герой Рея Вайза пішов на ще один злочин, задушивши бідолашну Медді. І яка б сил ним не рухала, це вбивство (ще й зняте у слоу-мо!) досі фігурує у нічних жахах не одного фаната.

6 місце

«Дзен або вміння спіймати вбивцю»
Сезон 1, епізод 3

До цього епізоду можна було ще вважати, що «Твін Пікс» – трохи ексцентричне та непередбачуване, але цілком приземлене детективне шоу. Але після третьої серії стало зрозумілим, що звичайної розв’язки у стилі популярних тоді процедуралів не варто і чекати. По-перше, агент Купер вперше повністю відкинув звичайні методи розслідування та спробував вирахувати вбивцю за допомогою загадкової тибетської вправи (іншими словами, кидав камінці у розставлені пляшки). По-друге, саме у цьому епізоді шоуранери почали використовувати сни як повноцінний наративний засіб, який дозволяв поєднувати два основних рівня шоу – філософсько-езотеричні елементи і більш життєві сюжети.

5 місце

«Частина 18»
Сезон 3, епізод 18

Епізод, в якому ми зрозуміли, що Лінч дійсно збирається завершити цю історію, розставивши майже всі крапки над «і». Це розповідь про трансформацію та метаморфози — своє перевтілення тут переживають Даян з Купером, що перетворились на Лінду та Річарда, провівши ніч разом (фінал взагалі доводить, наскільки важливим персонажем була Даян від самого початку). Зрештою як і Лора Палмер, що трансформувалась у Кері Пейдж. У випадку з головною героїнею Лінч в цілому замахується на єдину константу, яка тримала «Твін Пікс» на плаву — смерть Лори Палмер. Стрічка Мебіуса з’єдналася — Лора зникає з реальності, в якій уникла смерті, бо смерть — єдиний вирок для Лори. У такому випадку Купер приречений вічно приїжджати в Твін Пікс, з Лорою чи без. Питання «Який зараз рік?» і крик Лори-Пеггі звучать неначе вирок, тому що це повернення Купера в Твін Пікс вічне.

4 місце

«Поза життям і смертю»
Сезон 2, епізод 22

Так, другий сезон серіалу має свої огріхи – Девід Лінч поступово втратив до свого проекту інтерес, і «Твін Пікс» почав все більше нагадувати якусь дивну мелодраму. Конкурси краси, серійні вбивці, любовна лінія Купера та Енні – основний сюжет отримав безліч розгалужень, і далеко не всі вони були вдалими. Але варто було все це витерпіти, хоча б заради фантастичного останнього епізоду. Він скоріше нагадує повнометражний телефільм – Девід Лінч знову повернувся у режисерське крісло і вирішив подарувати глядачам фінал, який вони ніколи не забудуть. І справді – якби не третій сезон, який вийшов вже за 25 років, то ми б досі сперечались щодо кліфхенгерів другого сезону.

3 місце

«Твін Пікс: Вогню, іди зі мною»
Фільм-приквел

Технічно «Вогню, іди за мною» не є епізодом «Твін Пікс», але як можна не розглядати це кіно у контексті історії Лори Палмер, чим по суті і є серіал Лінча та Фроста? Картина була заявлена як розповідь про останні сім днів Лори Палмер. В результаті ми отримали повноцінний портрет фатальної дівчини, що вела подвійне життя. Разом з тим Лінч істотно розширив всесвіт «Твін Піксу», натякаючи, що містичність вбивства Лори виходить далеко за межі провінційного містечка. Наприклад, однією з сюжетних ліній стало розслідування вбивства Терези Бенкс, першої жертви Ліланда, агентами ФБР, які згодом зникли. Тут же з’являється і персонаж Девіда Боуї, який також зіграв зниклого безвісти агента. Всі ці події, до слова, прокладають зв’язок з третім сезоном «Твін Піксу» і свідчать про талант Лінча-нарратора.

2 місце

«Пілот, північно-західний заїзд»
Сезон 1, епізод 1

Ось вона – одна з найкращих пілотних серій в історії телебачення. Так, перший епізод «Твін Піксу» ще не видавав усю сюрреалістичність шоу, але й відверто дивних моментів тут було порівняно немало. Пілот відразу змусив нас закохатися у це атмосферне містечко, його ексцентричних мешканців (більшість з яких ще краще розкрилися трохи пізніше), крихітні дайнери та високі сосни. Крім цього, саме тут була найбільш шокуюча та емоційна сцена в усьому шоу – момент, коли рідні Лори з жахом дізнаються про її смерть. Ці моменти досі боляче передивлятися, але ви лише згадайте, з якою майстерністю знята серія.

1 місце

«Частина 8»
Сезон 3, епізод 8

Знаємо, що немає нічого класичнішого в межах «Твін Піксу» за пілотний епізод з канонічними «She’s dead, wrapped in plastic». Ми би з радістю поставили старт серіалу на першу позицію якби Девід Лінч не зняв химерний і вражаючий восьмий епізод третього сезону. Ця серія починається без особливих натяків на сюрреалістичний перехід, допоки Рей не стріляє у Злого Купера і того починають атакувати чорні привиди, що ініціюють ритуал чи то воскресіння, чи то шматування його тіла. Одразу після канонічного виступу Nine Inch Nails у придорожному барі, епізод почне плавно переростати в абстракцію, перенісши глядача в 1945 рік. Ось тут ми зустрінемо чорного лісоруба, Велетня та сеньориту Дідо у Білому вігвамі, а ще дівчинку підлітка в чий рот заповзе химерна комаха. Здавалося б, безсюжетна восьма серія служить найяскравішим доказом того, що Лінч — ключовий сюрреаліст сьогодення, який все ще здатен зробити з традиційного телебачення незабутнє дійство

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: