Що відбулося в «Тенеті»: пояснюємо фінал та інші сюжетні повороти
Отже, ви подивилися «Тенет» і нічого не зрозуміли. Або навпаки, зрозуміли все і хочете переконатися, що решта теж не відстає. Так чи інакше, ви тут бо Крістофер Нолан накрутив сюжет так, що його потрібно розбирати з листком і ручкою. Чим і займемося.
Попереджуємо, що періодично будемо оновлювати матеріал, оскільки редакція бачила фільм лише раз і поки не готова сказати, що чітко зрозуміла усі сюжетні ходи фільму. Але загальну картину вже можемо побудувати.
Інверсія чи точніше зворотня ентропія
Я не буду влаштовувати лекцію з фізики, тому що це й не потрібно — Крістофер Нолан як завжди маскує доволі прості ідеї складними термінами. Адже якщо придивитися, то «Тенет» — це фільм про подорожі в часі. От тільки час у Нолана працює лінійно. Тобто якщо у «Назад в майбутнє» минуле існує скоріше у «цифровому» стані, коли ти можеш у будь-який момент потрапити у будь-який момент, то в «Тенеті» час нагадує аналогову плівку, яку тобі потрібно відмотати до певного моменту.
Турнікети, через які проходять герої, це по суті, портали, які дають можливість людині (чи предмету) рухатися назад у часі. Так, ідея хороша та не ідеальна — оскільки будь-які фізичні сили інвертовані, то світло теж мало б рухатися у зворотньому напрямку. Але як казала Клеманс Поезі, тут варто відчувати, а не думати.
Підкреслює це все Нолан відомим паліндромом Sator Square: латинською фразою Sator Arepo Tenet Opera Rotas (переклад — посівач Арепо тримає колеса в ділі). Усі його елементи так чи інакше вписані у фільм: Сатор — прізвище героя Кеннета Брани, Арепо — загадковий художник, з яким зблизилась Кет, а Rotas — одна з компаній Сатора, яка фігурує у фільмі.
Паліндром вперше з’явився у Римській імперії — його регулярно знаходять під час розкопок, але вперше зустріли на руїнах Помпеїв.
Що ж відбувається у фіналі: В'єтнам
Після того, як Сатор (Кеннет Брана) в Талліні отримує фінальну частину загадкового алгоритму, він відправляється на 14 днів у минуле. Сам він летить на яхту, тоді як помічника відправляє у Стальськ-12, щоб зібрати алгоритм і завалити його вибухом. У результаті ніхто не зможе завадити герою Брани знищити світ. Тут потрібно розуміти, що вибух у Стальську ніяк не пов’язаний із самопочуттям Сатора — він лише потрібен був для того, щоб не дати нікому дістатися до футуристичного приладу.
Також варто сказати, що події у Росії відбуваються паралельно з перебуванням героя Брани на яхті у В’єтнамі та подіями в Києві (про це говорить герой Майкла Кейна). Це ключ до розуміння, що ж відбулося з Кет (Елізабет Дебікі). Нагадаємо, що при першій зустрічі з Протагоністом, вона розповіла, що посварилася з чоловіком та втекла, а при поверненні побачила жінку, яка стрибнула у воду, проте не застала чоловіка.
Справа в тому, що у той момент часу в реальності існує два Сатори — один після сварки летить в Київ по останній предмет механізму, тоді як інший прибуває з майбутнього на яхту, де збирається закінчити власне життя. Саме тому він і впізнає шрам Кат, коли його бачить.
Що ж відбувається у фіналі: Стальськ-12
Дві групи, сині та червоні, відправляються назустріч одна одній в часі — Ніл знаходиться у синій, тоді як Протагоніст та Айвс у червоній.
В певний момент часу герой Паттінсона бачить помічника Сатора, який виходить з печери і розуміє, що справа накрилася. Щоб попередити колег, Ніл біжить до Турнікету, яким користувалися найманці російського олігарха, потрапляє в «реальний час» та їде на Хаммері допомагати напарникам. Після успішного виконання місії ми дізнаємося, що саме Протагоніст заварив усю цю кашу і завербував Ніла для участі в операції. Тому давайте для кращого розуміння вибудуємо хронологію життя героя Паттінсона:
— десь в майбутньому він зустрічається з персонажем Вашинтона, який його вербує;
— після цього у них трапляється чимало пригод (про що було згадано у фіналі);
— у певний момент часу Ніла відправляють в минуле, а саме в Київ, щоб там врятувати Протагоніста;
— після цього вони зустрічаються в Мумбаї, а потім і в Осло;
— далі відбувається операція в Талліні, після чого вони рушають в минуле, у Стальськ-12;
— у Стальську Ніл витягає Айвза та протагоніста з епіцентру, після чого знову відправляється у минуле, цього разу щоб відкрити двері у сховищі;
— Ніл успішно відкриває двері та ловить кулю в голову замість Протагоніста.
Для героя Вашингтона ці події знаходяться на самому початку операції, тоді як Ніл бере участь в ній зі зворотнього кінця. Це і є ті самі темпоральні кліщі, які дозволять Протагоністу запланувати операцію відповідно до того, як вона вже пройшла.
Потенційно, такий підхід доволі небезпечний — будь-яка зміна у першочерговому плані може в результаті закінчитися колапсом реальності. Наприклад, якби Протагоніст у майбутньому розповів Нілові надто багато, то той би діяв у минулому інакше, зламавши усю конструкцію. Саме тому протягом фільму кілька разів наголошується на «силі незнання».
Ще кілька слів про предмети
Інвертовані предмети — найслабша частина задуму Нолана. По суті, це речі, які використовувалися мандрівником у часі в той момент, коли він рухався назад у часі. Тобто якщо герой проніс сигарету через турнікет, то вона інвертувалася і може рухатися у зворотньому напрямку часу. А отже викинутий недопалок буде летіти вперед (якщо ми дивимося на нього з точки зору мандрівника в часі). З точки зору реальності цей недопалок буде летіти назад.
І така теоріє має право на життя, якби не кадри, де Протагонстіст грається з кулею, яка котиться в інший бік. Насправді ж, з інвертованими предметами можуть взаємодіяти лише інвертовані люди, тоді як для «реальних» людей немає жодної можливості на них якось вплинути. Хіба допустити певний метафізичний зв’язок з предметом, який дає можливість останньому відчути думки користувача.
Якщо вам все ще не зрозумілі певні моменти фільму, або ви не згодні з нашим трактуванням — пишіть нам в соцмережах! Будемо розбиратися разом.