Правильний Бетмен: як я передивився трилогію Нолана і не почав боротися зі злочинністю

Бет-трилогія Нолана ще з моменту виходу фінальної частини в 2012 році стала класикою супергеройського кіно (та й кінематографу вцілому). Окей, можливо «Бетмен: Початок» і «Повернення Темного лицаря» заскочили у цей вагон лише за компанію з епохальним «Темним лицарем», але давайте дивитися на факти — режисер примудрився показати абсолютно новий підхід до фільмів про надлюдей в латексі.

Дочекавшись чергової річниці бенефісу Гіта Леджера, ми вирішили влаштувати біндж-вотч усіх трьох частин легендарної франшизи. Щоправда цього разу штурвал у Саші перехопив я (бо це не «Секс і місто»), занурившись у реалізм ноланівського Ґотема. Про це — нижче.

«Бетмен: Початок»

Пам’ятаю, як в 2006 році був страшно незадоволений стрічкою Нолана після перегляду. Після гротескності Бертона і Шумахера надмірний реалізм «Початку» видавався химерним експериментом. Іронічно, що при цьому саме перша частина трилогії найбільше нагадує коміксовий стиль попередників.

По-перше, Ґотем тут дуже схожий на неоготику оригінального «Бетмена» 1989 року. Щоправда не візуально, а скоріше атмосферно — ті ж темні, непривітні закутки, похмурість, туман і цього разу рясний дощ підкреслювали непривітність рідного міста Брюса Вейна. «Бетмен: Початок» рясніє CGI-ефектами і більшість з них, як не дивно, дісталися пейзажам. Особливо виділяється на цьому фоні острів Нерроуз — нагромадження фавел посеред мегаполісу видається аж надто намальованим.

По-друге, попри спробу Нолана максимально реалістично показати перший рік Бетмена (так, сюжет частково надихався «Першим роком» Френка Міллера), деякі моменти виглядають доволі абсурдно. Наприклад, стрибки Бетмобіля по даха Ґотема. Так-так, нам пояснили специфіку Тумблера, але на практиці вона виглядає надто комічно. Особливо, коли в цей момент Кеті Голмс намагається грати переляк, а ще недосвідчений Бейл в костюмі хрипить «РЕЙЧЕЛ!».

Я б сказав, що хід з отруєнням цілого острова виглядає надмірно, але у «Темному лицарі» і тим більше «Поверненні Темного Лицаря» масштаби будуть ще більшими. Майже як у серії ігор Arkham від Rocksteady.

В решті елементів «Бетмен: Початок» зробив усе, щоб максимально дистанціюватися від «Бетмена і Робіна». І це при тому, що Нолан примудрився запхати в історію одразу чотирьох антагоністів: Раса аль Гула, Пугало, Віктора Ззаса та Джо Чіла. Цьому суттєво допомогла ідея з флешбеками — режисер отримав можливість розмежувати кілька сюжетних ліній, максимально доступно показавши розвиток головного героя. Так, Бейл із зачіскою-грибом не надто схожий на 16-річного, але темп фільму не дає часу звернути на це увагу. Як і на деталі вбивства батьків Брюса в алеї — нема часу пояснювати, чого мільярдери вийшли чорним ходом, просто оцініть атмосферність сцени!

Взагалі, мені здається що зміщення акценту історії з Бетмена на Брюса Вейна — ключ до успіху всієї трилогії. Завдяки такому підходу перша третина фільму взагалі перетворилась на зразковий оммаж фільмам про східні єдиноборства з вишенькою у вигляді сцени випробування в Лізі Тіней. Що стосується безпосередньо початку шляху Бетмена, то я навіть не знаю, що більше гріє душу: процес обладнання печери і створення ґаджетів чи інтеракції Брюса з Альфредом і Фоксом. Останні двоє взагалі претендують на звання «сірих кардиналів» трилогії — без них вона б втратила левову частку шарму. До того ж, саме вони неочікувано забезпечують більшість гумору для усієї франшизи. Подається він, звичайно ж, у класичному для Нолана непомітно-іронічному стилі, але при цьому після повторного перегляду я готовий назвати «Бетмен: Початок» ледь не комедією. Порівняно з продовженнями тут дуже багато веселощів.

Можливо стрічку тягне назвати комедією через Кеті Голмс. Так, звичайно я не омину нагоди вчергове нагадати про провальний кастинг Нолана на роль Рейчел. Постійна напів-посмішка акторки, яка з’являлася навіть у найдраматичніші моменти, разом з постійно відсутнім поглядом створює враження, що в один момент режисер просто втомився перезнімати дублі та й просто вгамселив Голмс обухом по голові. Вийшло вже як вийшло.

«Темний лицар»

Зізнаюсь чесно, після виходу стрічки я передивився її, напевне, сотню разів, затерши до дір ліцензійну DVD (пам’ятаєте часи, коли вони у нас продавалися?). Я досі вважаю фільм найкращим зразком супергероїки, який тільки бачив великий екран, але ж скільки у цьому фільмі сюжетних дір!

Серйозно, не картина, а сир. Колись у мережі вже ходив мем про надскладний план Джокера, який складається з неймовірної кількості випадкових ходів і це, звичайно, чиста правда. Звичайно, ви можете притримуватися ідеї про те, що персонаж Леджера — скажена собака, яка просто біжить за автівкою, але тоді ситуація стане ще гіршою. У такому разі 70% подій у фільмі відбуватимуться з незрозумілих причин.

Взагалі, у Джокера, виявляється, є цілком конкретна суперздібність. Він вміє створювати вибухівку з повітря і у випадкових місцях. Серйозно, якщо прикинути логістику на таку кількість мінувань, то Ґотем ще за місяць до цих подій мав стояти у заторах, бо до госпіталю, паромів та випадкових будівель звозили тонни баків з горючою рідиною.

Окей, трійка моїх улюблених сценарних ляпів:

Третє місце — Джокер за кілька годин примудряється непомітно замінувати центральний госпіталь Ґотема, при тому що в то й же час там лежить окружний прокурор, до якого навідується навіть Бетмен.

Друге місце — Гарві Дента евакуюють не в першу чергу, а останнім. При чому це роблять два полісмени, один з яких має тримати місце в автобусі.

Перше місце — Брюс Вейн якимось чином за три дні перетворює усі телефони в місті (УСІ ТЕЛЕФОНИ МІСТА) в сонарні установки задля того, щоб знайти Джокера. І таки знаходить його. Щоправда на момент, коли Бетс прибуває на місце, там вже його чекають люди Ґордона, які знайшли Джокера раніше.

І такими ляпами наповнена ледь не кожна подія фільму! Кожна. Але знаєте, що дивовижно? Що темп фільму абсолютно це нівелює, тому вражатися сценарній катастрофі можна лише в двох випадках: або задатися ціллю знайти у фільмі мінуси, або подивитися його надто багато разів. В останньому випадку ти починає відсторонено оцінювати події, намагаючись проаналізувати їх як цільну картину. Вони, зрозуміло, не складаються воєдино.

То чи можна казати, що «ворнери» купили усіх критиків, а фанатів просто раптом накрила пелена, за якою вони не помітили сценарного провалу? Аж ніяк. Нолана не дарма називають генієм і геніальність його полягає якраз у вмінні підібрати ідеальну структуру для фільму. Згадайте фокус в «Престижі», нашарування в «Початку» чи ігри з часом в «Дюнкерку» — всі елементи фільмів постановника працюють на те, щоб створити у глядача ідеальне відчуття темпу та атмосфери. У випадку з «Темним лицарем» нам демонструють хаос, ілюструючи цим Джокера — структура фільму допомагає тримати постійну напругу і неймовірний темп. Ви тільки подумайте, у стрічки чотири кульмінаційні моменти! Даруйте, п’ять, я забув про викрадення Лау.

Така гонка не дає жодної секунди на роздуми і потребує постійного розвитку сюжету — звідси і купа подій, які складно зв’язати при спокійному та врівноваженому аналізі. Звичайно, на папері усі ці ляпи видаються катастрофою, тоді як у динаміці фільму вони легко перекриваються прекрасними діалогами (які я цитував по пам’яті) та прекрасною грою акторів. Окрім Леджера, у «Темному лицарі» нарешті розкрився Ґордон Ґері Олдмана, Аарон Екгарт нічого не зіпсував своїм Дентом, а замість Кеті Голмс ми нарешті отримали прекрасну Рейчел у виконанні Меггі Джилленгол. І спробуйте тільки щось сказати про зовнішність.

І наостанок, мій улюблений ляп, що отримує Гран-прі:

У вас є супергерой, якого любить все місто, знають всі полісмени, з яким співпрацює влада. Як хтось взагалі міг повірити, що Бетс раптом вб’є п’ятьох людей, у тому числі й Дента? А якщо і могли, то навіщо було приписувати це Бетмену? Чому не було спихнути це все на Джокера? Подивіться, клоун викрав нашого доблесного Білого Лицаря з госпіталю і вбив! Ні? Ну окей.

«Повернення Темного лицаря»

Зізнаюся чесно, я жодного фільму не чекав так, як чекав «Повернення Темного лицаря». Це ще був час ВК і я був підписаний на усі групи, які викладали злиті кадри і спойлери ще з моменту їх появи. До прем’єри (яка відбулась, на секундочку, на мій день народження) я вже знав усі спойлери, що ніяк не завадило насолодитися стрічкою. Можливо саме тому я схильний пробачати третій частині трохи більше, ніж потрібно.

Не секрет, що Нолан не хотів братися за третю частину — «ворнери» його вмовили і це, якщо чесно, відчувається. Усе ж «Поверненню Темного лицаря» бракує експериментальності попередника — перед нами ідеальний «шлях героя»: зліт -> злам -> відновлення -> перемога.

Окрім цього, дуже сильно відчувається бажання якомога швидше притягнути історію за вуха до центрального конфлікту. Брюс Вейн якось надто швидко банкротиться, Блейк у виконанні Гордона-Левіта ледь не миттєво здогадується про те, хто такий Бетмен, а більше ніхто в Ґотемі не може скласти два і два, і взагалі, що вбіса таке той «закон Гарві Дента», який очистив вулиці, але чомусь може бути скасований щойно всі дізнаються, що Гарві був вбивцею? Законотворчість працює не так!

Через набагато спокійніший темп такі ляпи уже більш помітні, але у Нолана вистачає артилерії для того, щоб усіх задобрити. Рахуємо козирі:

— Бейн у виконанні Гарді прекрасний;
— нарешті з усіх боків вдалі жіночі персонажі у виконанні Енн Гетавей та Маріон Котіяр;
— Бет-літак!
— сцена повернення Темного Лицаря, яке є ледь не покадровою екранізацією «Повернення Темного лицаря» Френка Міллера;
— сцена поєдинку в каналізації та зламаний хребет Бетмена (знову жирнюча відсилка до коміксів);
— Deshei-Deshei Bassara-Bassara і сцена підйому (це я вперше в тексті кажу, що Циммер геній? Неподобство);
— фінал трилогії!

Так-так, часлом стрічка вже аж надто рухається на голому ентузіазмі та не зовсім зрозумілих сюжетних ходах (вже класика для франшизи), але Нолану вистачає ресурсів, щоб красиво закрити трилогію. Хоча найбільше я люблю «Повернення Темного Лицаря» за те, що тут набагато більше яскраво освітлених сцен, які дають можливість розгледіти найкращий костюм Бетмена з усіх фільмів. За це й піднімемо бокальчик лікеру на березі річки Арно.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: