Парадокс Нолана

Визначним часам — визначне кіно. «Тенет» Крістофера Нолана всі називають рятівником сучасного кінематографу, тоді як його персонажі рятують мало не усе людство. Крістоферу Нолану не годиться сидіти в амплуа постановника екшенів, тому, заходячи на територію шпигунського трилеру, він з легкістю проходить перший рівень під назвою «Майкл Бей» і сідає у крісло автора монументальної ідеї. «Тенет» — це неймовірна форма, захмарний конструкт, концепція, що виходить за межі циклу одного людського життя. Водночас «Тенет» це базова історія добра і зла, розіграна шаховими фігурами без облич. Крістофер Нолан не рятує кінематограф, а скоріше маніфестує швидкий кінець всього. А у власному фільмі про маніпуляції з часом головним питанням робить не «коли», а «як».
У пролозі до основної дії фільму головний герой (Девід Вашингтон) — елітний спецпризначенець, що бере участь у штурмі захопленої терористами Київської опери (яку знімали у Естонії, привіт, українські рібейти). Глядачів присипляють газом, що тут таки нагадає про твивожну трагедію «Норд-Осту» в Москві. Внаслідок хаотичних маніпуляцій та ігор у зрадника, протагоніста беруть у заручники і піддають тортурам. Але для нього це лише початок нової спецоперації.
Перше, що кидається в очі у «Тенеті» — шалений ритм фільму. Історія багаторівнева і їй відверто тісно навіть у хронометражі в 150 хвилин. Але штурм Київської опери — це перевірка не лише для протагоніста, а й для глядача. Наберіть повітря у легені, тому що з таким монтажем і динамікою видихнути вийде лише у фіналі. У будь-якому іншому кіно я би назвала такий темп провальним, але чим глибше занурення у сюжет, тим логічнішим здається намагання Нолана, як то кажуть, to cut the crap і перейти до суті. Тому що «Тенет» весь складається із суті, дивитися цей фільм — окремий вид роботи, не дивуйтеся легкому виснаженню після перегляду. Режисер-інтелектуал, здається, сам не надто хоче, аби його записували у сегмент розважального кіно, в якому топчуться мало не всі голлівудські екшени.

- Оригінальна назва
- Tenet
- Тривалість
- 150 хв
- Прем’єра
- 26 Серпня 2020
- Жанр
- Триллер
- Режисер
- Крістофер Нолан
- Актори
- Роберт Паттінсон, Джон Девід Вашингтон, Елізабет Дебікі, Кеннет Брана, Майкл Кейн

«Тенет» — це доволі проста історія, розказана настільки не просто і настільки майстерно, що назвати це кіно звичайним блокбастером не вийде.
І ось тут варто перейти до неприхованої гігантоманії постановника. Завдання головного героя — запобігти глобальній катастрофі. Про що конкретно мова — невідомо, але цей умовний апокаліпсис звуть і Холодною війною, і Третьою світовою. Нолан хоче більше і краще, але беручи до уваги жанрові умовності шпигунського кіно, пафосу рятівника світу не уникнути. При цьому у картині Нолана є, неначе за інструкцією, круті американці, витончені британці (не лише Паттінсон з МІ-6, а й обов’язковий Майкл Кейн у ролі Вікіпедії) і злі росіяни (Кеннет Брана, який, здається, грає тут Романа Абрамовича). У певний момент «Тенет» заговорить лячними і абсолютно не навмисними натяками на дійсність, коли персонажі одягатимуть респіраторні маски, аби вижити.
Відносність часу, суб’єктивна реальність, теорема Нетер, ентропія та інверсія. Нолан відмінно візуалізує наукові явища та терміни, зрештою, на це він натякав ще в «Інтерстелларі». Розповідаючи про гуманізм, постановник йде від особистого до загального, намагаючись приховати один доволі очевидний факт — особисте він показує слабко.

Герої «Тенету» — не індивідууми, а аватари, сюжетні функції, через які режисер диктує глядачам свій задум. Головний герой позбавлений не лише імені, а й харизми, але його, на щастя, «обнулять» на початку фільму, отже сюжетно така подача більш-менш виправдана. Персонаж Роберта Паттінсона натомість сяє так, що хочеться посадити хлопця у Aston Martin і відправити на службу до Її Величності. На його користь грає і напрочуд приваблива загадковість, і те, що герой багато чого пояснює протагоністу (вважай, глядачам). Словом, добре, що в «Тенеті» є Паттінсон. Тим часом Елізабет Дебікі знову виступає в образі гічкоківської білявки — Нолан так і не навчився прописувати жіночих персонажів. Часом її роль відгукується цитатою з «Початку» — в центрі особистої драми знову діти. Кеннет Брана за службовими обов’язками розкидається фразами на кшталт «як ти хочеш здохнути», але загалом радує око і виконує роль необхідного зла. Ясно одне — Нолан не хоче витрачати час на розвиток персонажів, достатньо аби вони змогли розповісти саму суть історії видовищно та герметично (наскільки це можливо). Режисер будує фортеці з паліндромів, тому що «Тенет» — це доволі проста історія, розказана настільки не просто і настільки майстерно, що назвати це кіно звичайним блокбастером не вийде. Але місця для щирості та емпатії у цьому видовищі майже не залишається.
Тому якщо ви готові на цю угоду з режисером, якщо довіряєте йому як оповідачу, застрибуйте на цей килим-літак і насолоджуйтесь звуковим дизайном від Людвіга Йоранссона (третина видовищності «Тенету» — його заслуга) і оператороською роботою Хойте ван Хойтема. А ще готуйтеся переглянути «Тенет» щонайменше двічі, тому що дивитися кіно про інверсивність часу лінійно — ще той парадокс.
+ майстерність постановки
+ видовищність
+ звуковий дизайн
— погано пропрацьовані персонажі
— манія величі Нолана