Епізод 1: «Новий світовий порядок»
Ще не вивітрився з пам’яті фінал «ВандаВіжн» двотижневої давності, як на Disney+ почав виходити новий серіал MCU — «Сокіл і Зимовий солдат». Саме він мав відкрити для глядачів епоху телесеріалів Marvel від Кевіна Файґі, але завадив коронавірус. Зйомки останніх серій затягнулися, тому пригоди Ванди, які знімалися в закритих павільйонах, завершилися швидше й дебютували першими. Але судячи з першої серії, Marvel Studios недарма хотіли почати саме з цього серіалу. Бо якщо «ВандаВіжн» пропонував нам стильні візуальні експерименти, то «Сокіл і Зимовий солдат» повертають нас на добре знайомі сіро-сині терени MCU.
Back to action
Уже перша сцена натякає глядачам, на який саме фільм MCU орієнтуватиметься серіал. Як і в стрічці «Перший месник: Друга війна» (в оригіналі «Капітан Америка: Зимовий солдат»), наш головний герой отримує короткий брифінг, після чого видовищно випадає з літака. Як і у Капітана Америки, супротивником Сокола стає французький терорист Жорж Батрок, у коміксах відомий як Батрок-стрибун. Але, підтримуючи серйозний тон блокбастеру братів Руссо, тут на ньому знову бронежилет, а не пурпурно-жовтий костюм з коміксів.
Екшн поставлений якісно, і сцена небесної перестрілки не загубилася б і в повнометражному фільмі Marvel. Для Карі Скоґланд, режисерки всіх шести серій, бойові сцени — взагалі річ знайома. У її доробку не тільки сучасні шоу з елементами екшну («Каратель» і «Ходячі мерці»), але й малобюджетні бойовики 2000-х та навіть серіал «Таємний агент Нікіта» кінця 90-х років. Додати до її досвіду необмежений бюджет Marvel (подейкують, що «Сокіл і Зимовий солдат» коштує 15 мільйонів за серію) — і думаю, що в кожній з наступних п’яти серій на нас очікує якась видовищна сцена.
Тим часом на землі нас знайомлять з новим персонажем — лейтенантом Торресом у виконанні Денні Раміреса. Для читачів коміксів це ім’я не нове. Саме так звали підлітка, який став новим Соколом, коли Сем Вілсон пішов на підвищення і отримав ім’я Капітана Америки. У новому серіалі йому, схоже, підготована роль «молодшого друга» Вілсона, який водночас допомагає йому (і нам) познайомитися з, мабуть, головною сюжетною лінією серіалу.
Винищувачі прапорів
«Месники: Фінал» показав доволі сумну картину того, яким був би світ, якби з нього раптом зникла половина істот. Але неприємні наслідки такого ж раптового повернення цієї половини нам так і не показали. «Людина-Павук: Далеко від дому» не приділив цьому багато уваги, поставивши на п’ятирічну паузу всіх головних героїв. Головні герої «ВандаВіжн» теж ці п’ять років пропустили. А от «Сокіл і Зимовий солдат», події якого розгортаються через пів року після «Блиму», схоже, спробує повніше розкрити нюанси таких радикальних змін.
По-перше, у буденному житті. Наприклад, банківський працівник відмовляє Сему Вілсону в кредиті (навіть попри те, що впізнає в ньому супергероя), бо після раптового повернення мільярдів людей світова економіка тріщить по швах. І Сем, який пропустив останні п’ять років, ще не призвичаївся до нових правил гри.
По-друге, на політичній арені. Виявляється, зникнення половини людства сприяло об’єднанню та глобалізації країн, і група, що називає себе Flag Smashers, прагне повернутися до попереднього стану. Саме в їхніх рядах, схоже, і ховатимуться головні антагоністи сезону. Так, ми вже побачили, що серед них є особа з надлюдською силою. Трохи прикро, звісно, що ця група (принаймні, в першій серії) однозначно подається як терористи, бо дискусія щодо загальної глобалізації і відмови від кордонів заслуговує більш уважного до себе ставлення.
Та і взагалі тематика серіалу має чималий потенціал. Наприклад, що значить «бути патріотом» у країні, розколотій навпіл? Як бути Капітаном Америкою, коли «Америка» для різних людей має зовсім різне значення? Чи визначається патріотизм опором зовнішнім ворогам? Бо, як ми пам’ятаємо, «Гідра» якраз діяла зсередини. Сцени з банківським працівником та сестрою Сема показують, що шоу, в принципі, не боїться заходити на територію соціального коментаря. Залишається тільки запитання, чи має воно що сказати.
Посттравматичний солдат
Попри свою назву серіал не спішить зводити разом двох головних героїв. І поки Сем працює на уряд і думає про те, як підняти сімейний бізнес, а Торрес шукає корені терористичної загрози, Бакі Барнс намагається залишити своє криваве минуле позаду. Для цього він ходить до психолога, яка радить йому спокутувати все зло, скоєне коли він був Зимовим солдатом на службі у «Гідри». Головні правила: не робити нічого незаконного; ніхто не повинен постраждати; повідомити «жертвам», що він уже не та людина, якою був колись.
Щоправда, це не допомагає Бакі позбутися нічних кошмарів. У них він бачить, наприклад, як вбив невинного випадкового свідка. Це настільки його гнітить, що він знаходить батька загиблого та починає з ним товаришувати, щоб старий не почувався самотнім після смерті сина.
Капітанський спадок
Коли Стів Роджерс наприкінці останніх «Месників» передав Сему свій щит, багато хто подумав, що саме він стане наступним Капітаном Америкою. Виявляється, ця думка виникла не тільки у глядачів, але й у героїв всесвіту. Наприклад, у Джеймса Роді, «Бойової машини», який прямо запитав у Сема, чому той не залишив щит собі і не взяв ім’я Капітана Америки. Але Сокіл відповів, що цей щит належить не йому, і він не може його носити. Саме тому він передав його в музей, щоб він був не зброєю, а символом, разом із костюмом Стіва Роджерса.
Але щит недовго перебував у статусі експоната. Американський уряд вирішив, що символам треба не припадати пилом у музеї, а працювати на благо країни. Тому фінальні кадри показали нам нового Капітана Америку у виконанні Ваятта Рассела (так, сина Курта Рассела).