Тайка Вайтіті: «Я хочу чути шум і какофонію на знімальному манданчику»
До недавнього часу новозеландський режисер Тайка Вайтіті був відомий лише у колах незалежних кінематографістів. Цей ексцентричний автор знімав псевдо-документальне кіно про вампірів, досліджував непрості взаємини дорослих та підлітків, милувався красою диких заповідників Нової Зеландії, займався винайденням власного виду «awkward comedy», проте завжди лишався в межах свого рідного невеликого материка.
Будучи вже тепер у статусі нової надії кіновсесвіту Marvel, Тайка Вайтіті розповідає про власні враження від зйомок фільму «Тор: Раґнарок» і перехід від малобюджетного кіно до блокбастерів.
Що привабило вас у цьому проекті?
Найбільш привабливим мені здався шанс поринути в інший світ, в іншу культуру. Очевидно, що це асгардська культура, шанувальником якої я був протягом багатьох років. В дитинстві я завжди мріяв перетворитись на космічного вікінга, бути асгардцем. Я великий шанувальник кінематографічного всесвіту Marvel, а також Marvel Comic Universe. Завжди був фанатом Тора, Одіна, та його великої родини.
У мене доволі скромний бекграунд, я більше відомий як інді-режиссер, автор який працює з більш скромним бюджетом. Можна сказати, що я залишив свій слід у світі і думаю, що тепер готовий розширюватись. Так само як розширюється всесвіт, або Marvel Universe, так само зростають мої творчі потреби як режисера і оповідача. Саме тому я тут.
Який підхід ви обрали для картини?
Хоча у мене, безумовно, більш комедійний підхід, мені подобається робити фільми, які мають баланс між тим, що виглядатиме дуже смішно, і тим, що «має серце», резонує з аудиторією на глибшому рівні.
Я подумав, що підхід до цього фільму дуже відрізнятиметься від перших двох картин про Тора. Marvel мене у цьому підтримали. Ще одна річ, яка привернула мою увагу до проекту — те, що Marvel задалися ціллю змінити франшизу. Вони хотіли перенаправити Тора в новий напрямок, помістити його у космічний простір з мінімумом часу проведеного на Землі. Вони хотіли зробити героя веселим і приємним.
Розкажіть про вплив Джека Кірбі? (художник, автор «Тора» — ред.)
Джек Кірбі є великою частиною цього фільму, його вплив присутній в розробці багатьох сакаарських елементів. Це величезний герой для всіх нас. Кірбі створив стільки неймовірних персонажів і конструкцій, кораблів і костюмів. Ми дуже надихались його творчістю, працюючи над фільмом. Віддати пошану йому в новому «Торі» була величезною честю.
Що таке Раґнарок?
Раґнарок походить з норвезької міфології, і це схоже на кінець світу. Апокаліпсис або Армагеддон. Але я думаю, що Раґнарок насправді означає відродження. Це початок нового циклу у житті світу або сфер всесвіту. Це руйнування старого і відродження нового.
Чи змінився у вашому фільмі Брюс Беннер?
Так. Ми навіть Беннера змусили пройти через Раґнарок. Для мене, старий Беннер помер, переродився в нового, енергійного, з широко розплющеними очима, дуже авантюрного і цікавого Беннера. Марк Руффало привніс дещо зовсім інакше в цього персонажа, порівняно з Брюсом, якого ми знали з попередніх фільмів Marvel. Коли він нарешті перетворюється назад з Халка на Брюса, виявляється, що Беннером він не був вже два роки. Отже, у певному сенсі, Брюс був замкнений в підсвідомості Халка протягом цих років.
Нам дозволили відсунути все інше на задній план у цьому персонажі, а потім перебудувати його. Це все надзвичайно захопливо для мене. Навіть Тор доведений до того стану, коли немає інакшого вибору окрім як відродитись.
Розкажіть про нових персонажів?
Ми ввели в історію Хелу, яку зіграла Кейт Бланшетт. Вона є першою жінкою-антагоністом у фільмах Marvel. Хела зруйнувала ідею типового лиходія. Вона не лише сильна і прекрасна, але й смішна. Персонаж Кейт не ідеальний у своєму амплуа, у неї кілька шарів, деякою мірою, вона страждає. Історія Хели значно розвинутіша за характерних лиходіїв, яких ви звикли бачити в таких фільмах. Ця антагоністка не просто задається ціллю заволодіти Всесвітом, вона хоче щось, що, на мою думку, резонує і знайде відгук з багатьма глядачами — визнання.
А як щодо Валькірії?
Персонаж Валькірії є одним із найпопулярніших в коміксах про Тора. Вона — сильна жінка з класу воїнів. Традиційно Валькірії були воїнами, які спускалися на поле битви і збирали мертвих солдат. Вони були порталом у Вальгаллу. За допомогою Валькірій воїни потрапляли у Вальгаллу, якщо вважались гідними такої честі.
Отже, Валькірія — це персонаж, якого ми нарешті інтегрували в фільм. Це насправді фантастично, тому що шанувальники тривалий час хотіли цього персонажа. Мати змогу дати їм це — круте відчуття. Валькірію грає Тесса Томпсон, яку ви можете згадати з чудового фільму, який виходив зовсім нещодавно під назвою Creed. Я в захваті від неї, Тесса дуже смішна і справжня красуня.
Розкажіть про Грандмайстра?
Грандмайстра грає Джефф Голдблюм. У нього дуже ексцентричний характер, він трохи гравець. Одна з найвизначніших речей, яку він робив в коміксах, — «Змагання чемпіонів», де ви можете нацькувати улюблених героїв один проти одного і змусити їх боротися. Ми робимо власний сюжетний поворот у цьому напрямку, де Грандмайстер є господарем Сакаара, світу, в якому Тор опиняється. Тор повинен брати участь у чемпіонаті аби отримати свою свободу. Йому необхідно перемогти в битві зі старим другом — Неперевершеним Халком.
Що відбувається з динамікою в сім’ї Тора?
Відносини між двома братами Локі і Тором подібні до того, як це було раніше, з багатьма суперечками. Втім, мені здається, що в глибині душі у кожного з них є багато любові один до одного. Якщо думати про сімейні відносини, завжди є така динаміка з тим, кого ти знаєш трохи краще за себе, хто є твоїм найкращим другом і найбільшим ворогом. В новому фільмі ми покажемо подальший розвиток, де брати починають довіряти один одному трохи більше.
Де емоційно знаходиться Тор на початку фільму?
З емоційної точки зору Тор має багато запитань. Він подорожував світами, був у різних галактиках у пошуках відповіді. Ви зустрінете Тора у вогняній тюрмі. Таким ви його ще не бачили. Здається, наче персонаж загнаний у кут від самого початку фільму. Як тільки розпочнеться «Раґнарок», глядач зрозуміє, що перед ним зовсім інакший Тор, не такий, яким звикли бачити цього воїна. Здається, ми дійсно розвинули персонажа і вивели за межі поверхового амплуа хлопця з молотом.
Як вам працювалось з Крісом Хемсвортом?
З Крісом працювати чудово. Це справжня радість спонукати його до того, що у нього виходить найкраще, а таких речей насправді безліч. Він не лише крута екшн-зірка, але також чудовий актор. У нього купа своїх хороших ідей, Кріс дійсно піклується про персонажа. Він виставляє всю свою особистість на екрані. Він покладає своє серце. Справжній професіонал і перфекціоніст.
Мені подобається те, що Кріс зробив з Тором. Я, як справжній фанат, дуже схвильовано спостерігаю за його сценами боїв, як він кидає молот, літає, здійснює всі ці неймовірні супер-подвиги. Але він також робить персонаж дуже людським, таким, з яким можна себе асоціювати.
Кріс — прекрасний комедійний актор. Його подача фантастична. Ви можете побачити це в деяких інших фільмах з його персонажем. Коли Тору трапляються веселі сцени, Кріс просто сяє в них. Ми дійсно хотіли використати ці його навички.
Як вам вдалось створити такі споріднені стосунки на майданчику?
Те, що ми робимо, створюючи кіно, будуючи неймовірні декорації, одягаючи божевільні костюми, розповідаючи про пригоди, — це не має виглядати як напружена робота. Це дуже важка робота, одна з найважчих речей, які я коли-небудь робив у своєму житті. Але я не думаю, що ви маєте йти на роботу, відчуваючи: «О ні, я повинен працювати». Я хочу, аби люди приходили на майданчик захоплені. Аби вони відчували, що новий день — це нові можливості.
Ми часто переписували сцени протягом дня зйомок і імпровізували. Я давав репліки акторам після чого ми разом генерували нові ідеї, які, на мою думку, певним чином цікавіші. Не тому, що сценарій сам по собі не цікавий, а тому, що таким чином можна віднайти значно більше глибини. Артисти надають деяким реплікам такий сенс, про який ви ніколи раніше не думали. Тому мені подобається, коли знімальний майданчик стає місцем для нових ідей та прояву креативності.
Кожна людина в команді є невід’ємною частиною процесу. Тому я намагаюсь прищепити любов і гордість за те, що ми створюємо і зробити весь процес приємним. Я чув про ці знімальні майданчики, де всі знервовані і дуже часто панує абсолютна тиша під час роботи. Можна почути як падає шпилька. Я не хочу чути як вона падає. Кому таке потрібно? Я був на таких майданчиках, що в них цікавого? Я хочу почути шум, музику. Я хочу почути какофонію, що відбувається навколо.
Ви граєте персонажа у фільмі. Розкажіть, як з’явився Корг?
Мені подобається грати персонажів, які є або помічниками, або просто забезпечують трохи текстури і роблять кіно дещо цікавішим для перегляду. Також це те, що мені просто подобається робити. Я менше зацікавлений в репліках або виконанні трюку і більше в тому, аби робити щось, чим я ніколи не займався.
Коли Корг почав розвиватися, здавалося, що це персонаж, з яким я міг би погратись, взаємодіяти в цьому образі з Крісом. Після того, як я взяв цю роль собі, присутність персонажа на екрані збільшилась. Я був актором, перш ніж став режисером, тому я все ще насолоджуюсь такою роботою.
Чому для вас було так важливо привнести у продакшн корінні елементи?
Я походжу з країни, де Маорі, корінним жителям, довелося дійсно боротися за права і за визнання свого народу, за свою землю і культуру. Ми насправді маємо досить сильну присутність в Новій Зеландії, політично, соціально та культурно. Отже, для мене це звична справа бути долученим до корінних народів. Коли ми робимо фільми в Новій Зеландії, ми відкриваємо виробництво церемонією Маорі, тому що там, звідки я походжу, якщо ви перебуваєте на чужій землі, ви повинні включити її культуру у те, що робите.
Ви повинні попросити аби вас прийняли на цій землі. Без цього благословення, вважається, що все може піти не так. Я думаю, великою мірою, на зйомках було так мирно і приємно, тому що ми мали вітальну церемонію. Її провели люди Югамбе, на чиїй землі ми знімали.
Ми хотіли, аби частина місцевої молоді була долучена до виробництва. Дізнавались, чи існують стажування, які вони можуть пройти? Чи можемо ми зацікавити їх у кіноіндустрії? Чи можемо ми їх навчити чомусь? Така освітня можливість дає нам змогу щось повернути громаді.
Сподіваюсь, що ці благословення корінних людей зможуть також стати частиною виробництв у США. Це таке маленьке зусилля, яке має величезне значення.
Що ви винесли з досвіду зйомок?
Багато фізичного виснаження і болю, але також багато теплих спогадів про хороших людей. Я зустрів на зйомках нових друзів і справжню сім’ю. Відчуваю, наче моя родина дуже розрослась. Зв’язок з іншими людьми є однією з найкрутіших речей у галузі кіноіндустрії, і ці відносини підживлені творчо, професійно, соціально та, сподіваюся, культурно.
Як вам здається, що в супергерої Торі резонує з аудиторією?
Давайте говорити прямо… він потрясно виглядає. У нього фантастичне тіло. Але це ще не все. Тор виступає за все, що несе добро. У нього дуже сильні моральні переконання. Однак в цьому фільмі ви побачите Тора зовсім інакшим — дещо похмурим шукачем пригод. Тор уособлює все, що ми любимо. Втім ми розширили його персону, самі побачите.
З якими враженнями, на вашу думку, будуть глядачі після перегляду?
Я хочу, щоб цей фільм став фантастичною космічною пригодою, веселою подорожжю, але також мав би високі ставки та емоційну істину. Коли фільми мають емоційну автентичність, саме тоді глядачі інвестують в це кіно, хочуть стати частиною подорожі, долучитися до неї. Вони не дивляться на час або розважають себе поїданням попкорну, вони хочуть долучитись до того, що відбувається на екрані і побачити перемогу героя.
Я хочу дати аудиторії пригоду, яка буде сповнена хвилювання, драми та емоцій, а також сміху та захоплення. Так аби під кінець фільму глядач відчував, що побував у різних світах і має тепер безліч божевільних вражень. Аби він відчув, що дійсно пройшов крізь вогонь з Тором.
Photo by Chris Hyde/Getty Images for Disney і Jasin Boland (bts кадри зі зйомок)
«Тор: Раґнарок» стартує в українському прокаті з 2 листопада.