Терміново в номер

Історія створення цього кіно викликає аналогії з швидкісною роботою ньюзруму, де випусковий редактор кричить «терміново в номер», а репортери кидають поточні справи і беруться за «гарячий» кейс. Масштабний крах кар’єри генерального директора Fox News Channel Роджера Айлза стався ще в 2016 році (до скандалу імені Вайнштейна), але в епоху розквіту руху #MeToo історія багаторічних домагань та гри у домінування ідеально підійшла для втілення на екрані, багато в чому завдяки одіозній особистості самого Айлза — справжнього експерта американського телебачення, а також офісного хижака й талановитого маніпулятора. Що вже казати, якщо у 2019 році окрім, власне, «Сенсації», на тв-екран також вийшов серіал «Найгучніший голос» з Расселом Кроу. Тут же побігом згадаю про «Ранкове шоу» від Apple TV, яке хоч і не відтворює історію Айлза, але розігрує доволі близьку картину закулісних інтриг та сексуальних проступків умовного американського ньюзруму.

У розпал президентських дебатів у 2016 році журналістка каналу Fox News Мегін Келлі (Шарліз Терон) виводить з себе кандидата Дональда Трампа, цитуючи його образливі висловлювання про жінок і питає, чи може людина з такими поглядами бути президентом Сполучених Штатів. Задоволений рейтингами від такого «шоу», генеральний директор каналу Роджер Айлз (Джон Літгоу) все ж таки намагається владнати конфлікт, будучи при цьому на короткій нозі з Трампом. Про що Айлз не здогадується, так це те, що всередині його власної медійної імперії назріває скандал куди більшого масштабу. Телеведуча Гретхен Карлсон (Ніколь Кідман) збирається звинуватити Роджера у сексуальних домаганнях, залучивши адвокатів. Тим часом перед глядачем розгортається ще один сюжет — історія новенької репортерки Кайлі (Марго Роббі), що мріє потрапити в ефір, але для цього спершу треба пройти через особистий кабінет Айлза.

Оригінальна назва
Bombshell
Тривалість
109 хв
Прем’єра
13 Лютого 2020
Жанр
Драма
Режисер
Джей Роуч
Актори
Марго Роббі, Ніколь Кідман, Шарліз Терон


Як будь-яка новинна повістка, «Сенсація» важлива самим фактом свого існування, а актори тут майстерно та ефективно маркують термінологією те, що раніше своєї термінології не мало.

«Сенсація» — це та сама гаряча новина, яка немовби зійшла з вчорашніх шпальт газет. Настільки, що автори розмістили дисклеймер на початку фільму про те, що у стрічці зіграли виключно актори, а реальні учасники подій з’являються лише у архівних фрагментах. Ймовірно, ще одна причина такого роз’яснення — вже надто Терон схожа на Мегін Келлі у цьому кіно. Втім, тут я, певно, двухтисячна у черзі людей, що захоплюються роботою гримера Кадзу Хіро, який днями взяв «Оскар».

З гарячою новиною тут працюють як годиться — режисер Джей Роуч (постановник «Трамбо») моментально кидає глядача в галасну офісну атмосферу, рухається від однієї студії до іншої, пробігаючи повз робочі місця-куби великого оупенспейсу. Тут пахне амбіціями та конкуренцією, а по довжині суконь та яскравому мейкапу журналісток одразу розумієш, чи працює вона в кадрі, чи просто пише сценарії сюжетів. Експрес-тур по штаб-квартирі каналу проводить сама Мегін Келлі, і схоже це на складну комбінацію реаліті-шоу та документального кіно. Тут якраз прийшов час згадати, що сценарист фільму — Чарльз Рендольф — лауреат «Оскару» за сценарій до «Гри на пониження», звідки він і бере цей, вже можна сказати, хрестоматійний прийом. І якщо в «Грі на пониження» такий наративний метод тримав одразу кілька сюжетних ліній купи, то у «Сенсації» він з’являється неначе зіркове камео десь на початку, тоді як далі необхідність у ньому впринципі відпадає.

На жаль, це не єдина проблема фільму з художньої точки зору. Гарячі новини в цілому схильні не копати глибоко в суть — вони повідомляють факти і дають цитати, що їх підтверджують. Для детальнішого аналізу є репортажі, чи прости господи, телевізійні документалки. Ось і «Сенсація» виявляється надміру поверхневою і легкою для настільки емоційної історії. Їй просто бракує хронометражу, який натомість має той самий «Найгучніший голос». Джею Роучу тільки і залишається, що розставити по мізансценах фігури і задати курс очевидного підсумку — сексуального скандалу з Айлзом. І якщо історія ще на етапі сценарію дволі хаотична, то візуальне рішення Роуча з ручною камерою та швидкими зумами в документальній манері, певно, найочевидніше.

Якщо ви не знаєте нічого про праймеріз та консервативну прореспубліканську репутацію каналу Fox — багато що не зрозумієте. Якщо ж слідкували за жалюгідними твітами Трампа про «тупеньку Мегін Келлі» — будете тішитися від появи нинішнього президента США на екрані у легкому саркастичному ключі, в якому його виставляють автори. Можна було б і жорсткіше, скажете ви, але тоді «Сенсація» ризикувала би перетворитися на звичайнісінький гротеск. Але ж фільм цей перш усього не про Трампа і навіть не про Айлза.

Ось тут ми дісталися до «перлини» стрічки — перспективи. Картина Роуча — це перш за все історія про сексуальні домагання, яким поклала кінець група відважних жінок. Одна з героїнь (Кідман) намагається відкрито боротися з сексуальною об’єктивацією і стрімко втрачає робоче місце, інша (Терон) стає жертвою холодного корпоративного розрахунку і об’єктом брудних новин, третя (Роббі) просто намагається реалізувати свої амбіції, але стикається з чоловічим домінуванням та усіма похідними. При цьому картина абсолютно не досліджує особистість самого Айлза, лише іноді натякаючи, що перед нами в цілому сформований владний управлінець і мерзенний чоловік, який тим не менше був першим на ТВ, хто посадив жінку у прайм-тайм. За комплексним портретом Роджера Айлза все ж варто звернутися до міні-серіалу від Showtime. Там же ви знайдете справжнє дослідження механіки домагань та насилля на робочому місці, системність, його патерни, його всепроникаючу міць. «Сенсація» так само намагається витягти максимум з наявних ресурсів (і тут на допомогу приходить блискуча акторська робота), але змушений йти шляхом постійних інформаційних вставок, які закриють сценарні дірки.

Як будь-яка новинна повістка, «Сенсація» важлива самим фактом свого існування, а актори тут майстерно та ефективно маркують термінологією те, що раніше своєї термінології не мало: якщо людина при владі в прямому ефірі жартує про менструації — це сексизм, а якщо за закритими дверима просить підняти спідницю повище — сексуальне домагання. Певно, це і є найважливішим месседжем фільму.

Плюси

— акторська гра
— грим
— актуальність

Мінуси

— поверхнєвість
— неоднорідний візуальний стиль

Оцінка

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: