Епізод 9: «Фінал серіалу»

«ВандаВіжн»  –  Серія 8/8

Що ж, перший серіал нової фази Marvel Studios закінчився. За два місяці в ефірі «ВандаВіжн» встиг подражнити своїх глядачів глобальними наслідками для всього всесвіту MCU тільки для того, щоб наприкінці все одно стати історією про двох титульних персонажів. Режисер усіх серій Метт Шекман ще перед виходом серії попередив, що чимало глядачів залишаться невдоволеними фіналом сезону, і його можна зрозуміти. Переважна більшість фанатських теорій розлетілися на друзки, залишивши по собі тільки примарні сподівання на те, що відповіді, які ми отримали (чи не отримали), ще не є остаточними.

Фінал серіалу (під назвою «Фінал серіалу») розв’язав усі головні конфлікти, які назріли за попередні 8 серій, тому в такому форматі ми їх і згадаємо.

Ванда проти Аґати

Добра відьма проти злої, новачок проти майстра, Багряна відьма проти Фіолетової. Аґата доволі швидко розкриває свій план: спровокувати Ванду, щоб та почала кидати в неї магічними кулями, а потім поглинути її магію, як вона зробила 300 років тому в Салемі з відьмами свого клану. Щоправда, план працює недовго. Замість червоної кулі Ванда кидає в неї червону машину, і цей раунд протистояння залишається за нашою героїнею.

У другому раунді Аґата діє не настільки прямолінійно, цього разу атакуючи совість Багряної відьми. Вона знімає гіпноз Ванди з мешканців Веств’ю, після чого ті починають розповідати їй про те, наскільки їм важко грати в її ситкомах. Вони бачать її кошмари, відчувають її горе та біль, а місцеве стерво Дотті благає Ванду розбудити її дочку, щоб та могла теж зіграти якусь роль у серіалі. Героїня Елізабет Олсен намагається закрити рота скаржникам, але робить тільки гірше, починаючи душити невинних людей. Врешті докори сумління переважають, і Ванда знімає гекс, випускаючи людей. Але, як ми знаємо, без чарівної сили немає й родини, а тому Віжн, Біллі та Томмі починають розпадатися на частини. Щоб зберегти життя коханих, Ванда змушена повернути гекс. Другий раунд виграє Аґата.

Для третього раунду Ванда згадує трюк, який використовувала востаннє дуже давно, ще в «Ері Альтрона». Тоді вона підходила ззаду до Месників і насилала на них видіння. Саме в такому видінні Тоні Старк побачив мертвих Месників, що надихнуло його створити штучний інтелект, здатний захистити планету, коли їх не стане. Цим ШІ став Альтрон, який створив тіло для Віжна, майбутнього чоловіка Ванди.

Аґату Ванда відносить у минуле, на те саме вогнище, де вона давним-давно здолала своїх сестер-відьом. Проте план діє не так, як хотіла Ванда. Замість своєї давньої знайомої мертві відьми зосереджують свою увагу на нашій героїні. Жінки вкотре констатують, що вона — Багряна Відьма, Передвісниця хаосу, якій визначено знищити світ. Аґата пропонує угоду: вона забере у Ванди цю надзвичайну силу, виправить чари, які змушують страждати ціле місто, та назавжди залишить героїню в ідеальному світі, оточену коханими (хоч і несправжніми) людьми.

Розлючена Ванда знищує ілюзію та починає масштабну відьомську бійку, під час якої Аґата потроху всотує в себе її червоні сили, поки та не залишається абсолютно спустошеною. На радощах зла відьма зізнається: виявляється, накладені чари уже неможливо змінити, а значить, ідеальний світ Веств’ю назавжди залишиться зламаним. Як і сама Ванда. Здавалося б, вирішальний раунд залишається за Аґатою. Але не все так просто.

Ванда, може, знає і не так багато відьомських трюків, але швидко вчиться. Під час їхньої короткої розмови в підвалі Аґата розповіла, що всередині простору, оточеного рунами, працює магія тільки тієї відьми, яка нанесла руни. Під час бійки Ванда, атакуючи Аґату, паралельно встигла «обладнати» гекс потрібними символами, а значить, у ньому саме вона — головна і єдина відьма.

Після вражаючого перетворення Ванда нарешті постає у своїй фінальній формі. Вона — Багряна відьма й пишається цим. Варто віддати належне костюмерам, нове вбрання вийшло просто шикарним, вдало поєднавши дизайн костюмів Месників з MCU та деталі костюму Ванди з коміксів, включно з короною.

Переможена Аґата отримує свій вирок — назавжди залишитися у Веств’ю та вічно грати роль допитливої сусідки. Але навряд чи це остання поява відьми в MCU. Ванда сама зізнається, що якщо їй знадобиться допомога, вона знатиме, де знайти пані Гаркнесс.

Віжн проти Віжна

Другим фронтом фінальної серії стала бійка двох Віжнів — кольорового та білого. Але те, що почалося як видовищна боротьба двох андроїдів, здатних маніпулювати щільністю свого тіла, закінчилося філософською дискусією. Виявляється, білий Віжн зберіг допитливість, притаманну «оригіналу», тому попросив пояснити, чому його суперник не вважає себе «справжнім Віжном». Це провокує дискусію з використанням найулюбленішого філософського інструментарію всіх голлівудських сценаристів: уявних експериментів. Цього разу предметом обговорення стає «корабель Тезея», усі частини якого міняють на нові, а старі реконструюють і збирають в окремий корабель. У результаті виходить два кораблі, обидва з яких можуть претендувати на звання корабля Тезея.

Аналогія з двома Віжнами більш ніж зрозуміла: один усвідомлює себе Віжном, не маючи жодної деталі оригіналу, інший же має всі деталі, проте не має пам’яті. Серіал вирішує цей парадокс дуже просто: кольоровий Віжн розблоковує пам’ять суперника, після чого той зі словами «Я — Віжн» летить, щоб більше ми його не побачили (хоча, як і у випадку з Аґатою, на його подальшу появу в MCU можна сміливо розраховувати).

Моніка проти П’єтро

Трохи відволічуся від переказу подій і перейду до оціночних суджень. Як узагалі творцям «ВандаВіжн» вистачило совісті втнути такий трюк з П’єтро? Нам розповідали про те, що серіал стане прелюдією до другого фільму про Доктора Стренджа зі словом «мультивсесвіт» у назві. Появу П’єтро обставили максимально видовищно — наприкінці серії, як спеціально запрошеного гостя. І все це для того, щоб він в останній серії виявився звичайним сусідом, пересічним мешканцем Веств’ю! Який перейшов з-під контроля Ванди під контроль Аґати через зачакловане намисто.

Усе це можна сприйняти як тролінг фанів, які занадто прискіпливо роздивляються кожну деталь. Мовляв, «нічого видивлятися того, чого немає». Але такий підхід доволі суперечливий, і цю суперечливість помітно навіть на прикладі цього серіалу. Найуважніші фанати доволі швидко розгадали, що Аґнес — це Аґата, і саме через підказки шоуранерів. Фіолетовий одяг героїні, її відсутність у списках мешканців Веств’ю, дата її річниці (яка збігалася з датою початку суду над салемськими відьмами) — усі ці великодні яйця були приховані спеціально для того, щоб «погратися» з тими, хто захоче. Та коли один слід з хлібних крихт приводить до скарбу, а наприкінці іншого з тебе сміються через те, що ти за ним пішов, виникає якесь дивне відчуття.

У результаті протистояння двох людей з надзвичайними здібностями (супершвидкістю та маніпулюванням енергією) перетворюється на штовханину в маленькій кімнаті, яка закінчується простим борцівським прийомом. Але Моніці треба було спішити, адже її героїка в цій серії не закінчилася на персонажі Евана Пітерса.

Директор Гейворд проти всіх

Що робити, якщо героїня вашого серіалу виявляється терористкою, яка тримає в полоні та катує ціле місто з тисячами мешканців? Як зробити так, щоб у фіналі вона могла просто полетіти й залишити минуле позаду, а ми при цьому не почувалися співучасниками злочину проти людства? Варіант, який обрали творці «ВандаВіжн» — зробити іншого персонажа настільки абсурдно злим, щоб порівняно з ним злочини Ванди не здавалися чимось серйозним. Так, вона замкнула всіх дітей міста в своїх кімнатах і змусила їх спати.

Але ж директор Гейворд взагалі в дітей стріляв! До речі, чому він у них стріляв? Адже він планував підставити Ванду, видати свого білого Віжна за того, якого створила Ванда, і отримати владу над потужною розумною зброєю. Як у цей план входить прилюдне вбивство уявних дітей жінки, яку він хотів підставити? Але сценаристів було вже не зупинити.
Вбити Томмі та Біллі йому завадила Моніка, яка зупинила кулі своїм тілом, перетворившись на згусток енергії. Несамовитий від люті Гейворд стрибає в броньований джип, щоб закінчити справу, але його одразу таранить докторка Льюїс, замикаючи в машині. На цьому її роль у серіалі завершено, вона навіть не залишилася на прощання з Вандою. Трохи більшу, але все одно епізодичну роль зіграв у серії і агент Ву, який викликав агентів ФБР, які без жодних запитань арештували Гейворда і проігнорували Ванду.

Іншими словами, цілком реальні та важливі наслідки подій серіалу перетворилися на сильно спрощені результати: Ванда хороша, просто заплуталася, Аґата погана, а Гейворд ще гірший. Усіх поганих покарали, усіх хороших відпустили. Репліка Моніки, якою вона прощається з Вандою, прозвучала взагалі дещо абсурдно: «Якби я мала таку силу, як ти, я б теж повернула свою матір». Це, звісно, правда, але Ванда не просто повернула Віжна, але й змусила тисячі людей підігрувати своїй фантазії всупереч їхній волі. Що ж, якщо і вам колись випаде така нагода, спробуйте не втратити її.

Прощання

Усі сюжетні недоліки фінал серіалу компенсує справді сильними емоційними моментами. Про момент, коли Ванда нарешті визнає свою силу та перетворюється на Багряну Відьму, я вже згадав, але найбільш емоційним стало прощання головної героїні зі своєю родиною.

Після фінальної битви гекс починає звужуватися, стрімко прямуючи до епіцентру гексу — будинку Ванди та Віжна. Якщо вам здалося, що щось подібне ви вже бачили, то це не випадково: у подібному стилі камера «наїжджала» на хижу в «Зловісних мерцях 2» Сема Реймі. Того самого Реймі, який зніматиме другу частину «Доктора Стренджа».

У будинку героїня Олсен прощається зі своєю родиною, усвідомлюючи, що нарешті пора їх відпустити. І хоча емоційність цього прощання неможливо заперечити, підсвідомо все-таки виникає запитання, чому саме Ванда наважилася це зробити. Коли Віжн вперше сказав їй, що люди цього міста страждають, вона нічого не вдіяла. Тоді який момент став переломним? Коли Аґата показала їй те саме? Чому тоді вона повірила злій відьмі, а не власному чоловіку? Під час магічного поєдинку в небесах? Але там було більше спецефектів, ніж моментів самоусвідомлення. Як би там не було, мить прощання була невідворотною, і серіал виконав емоційне приземлення на «відмінно».

— Ти — мій сум і моя надія. Але передусім ти — моє кохання.
— Я був безтілесним голосом. Я мав тіло, та не був людиною. Тепер я — втілення спогадів. Хтозна, ким ще я можу бути.

Коли чари нарешті зникають, Ванда розвертається й покидає місто, якому завдала стільки болю. Як показує сцена після титрів, летить вона з метою стати кращою відьмою. Ми бачимо, як вона відлюдно живе в горах, де активно вивчає магічні книги за методикою Доктора Стренджа — поки її тіло заварює чай, її астральна форма цілодобово поглинає знання. Саме під час такої навчальної сесії вона чує голоси своїх синів. Схоже, вони зникли не безповоротно.
У іншій сцені після титрів нам залишають ще один «гачок» для подальшого розвитку подій — вісник скруллів з’являється перед Монікою Рембо та повідомляє, що давні друзі вже чекають на неї в космосі.

Отак і закінчився «ВандаВіжн». Чи можна було припустити, що він закінчиться саме так? Цілком. Але шлях, який він пройшов до цього закінчення, усе-таки подарував чимало несподіванок, спекуляцій та цікавих стилістичних рішень. Сподіваємося, наступні серіали студії дадуть нам не менше приводів для уважного спостереження. True believers, до зустрічі!

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: