Епізоди 9/10: «Forgetting Sarick Mortshall / Rickmurai Jack»

П’ятий сезон «Ріка і Морті» закінчився, і зробив це на такій високій ноті, що ми готові пробачити йому і велетенське дитя інцесту, і візит на територію «Південного парку» в серії про День подяки. Дві останні серії вийшли одночасно, тому й шукати референси в них ми будемо разом. А їх причаїлося немало.
Почнемо, як завжди, з назви. Дев’ята серія запозичує назву у стрічки Ніколаса Столлера «Забуваючи Сару Маршалл». Вона розповідає про композитора, якого після п’яти років стосунків кидає дівчина-акторка. Намагаючись забути про неї, він летить на Гаваї відпочити, але натомість стає її сусідом у розкішному готелі. Втім, назва та мотив розриву тривалих стосунків — єдине, що серія «Ріка і Морті» запозичує у фільму.
Дев’ята серія починається з того, що Морті намагається розв’язати проблеми, які створив Рік своїми постійними блуканнями по різних світах. Наприклад, звільнити Президента Печиво у країні цукерок. Це алюзія на мультсеріал «Час пригод», де значна частина подій відбувається в королівстві цукерок, яким править Принцеса Жуйка.
Наступний світ, де висаджується Морті, нагадує інший мультфільм — «Ваяну» від Disney. Так само як і там, жителям острова загрожує лавовий монстр, який став злим після того, як з нього витягли чарівний камінь. До речі, схоже, що цей камінь пізніше в серії розбиває Джеррі, внаслідок чого перетворюється на калюжу.
Пізніше, коли Морті розмовляє з новим знайомим Ніком через портал, той радить йому змінити ті речі, які він може змінити. Це перефразування Молитви спокою (Serenity Prayer) — однієї з найвідоміших протестантських молитов, яку багато хто чув, але не всі знають на ім’я. Повністю вона звучить як «Боже, дай мені спокою прийняти те, що я не можу змінити; мужності, щоб змінити те, що я можу змінити. І мудрості відрізнити одне від іншого». Цю молитву часто використовують у програмах анонімних алкоголіків, тому не дивно, що і Рік, і Нік чудово з нею обізнані.
Визволяючи Ніка з психіатричної лікарні, Морті дізнається, що там їх щотижня облизують охоронці. Це чергове в цьому сезоні посилання на «Термінатора». У другій частині франшизи, коли Сара Коннор лежала у психіатричній лікарні, її облизував один з охоронців.
Під час спільної бійки з використанням порталів Морті порівнює себе з Джекі Чаном. Так само як і він, Морті активно використовував під час бійки підручні засоби. У відповідь на це Нік порівнює себе з Крісом Такером, партнером Чана у фільмі «Година пік». Сумно, але для пересічного американця Джекі Чан буде найбільш відомий якраз за цією комедійною франшизою.
Тим часом Рік зі своїми новими сайдкіками вирушає на пошук скарбів. І шукає він з ними золотого ідола — явне посилання на «Індіану Джонса: У пошуках втраченого ковчега». Саме спроба викрасти золотого ідола з храму, наповненого пастками, знайомить нас із археологом і шукачем пригод Джонсом.
Коли ворони намагаються навчити Ріка емпатії, той вирішує їх позбутися зі словами «Якби мені потрібно було добре серце, я б оживив справжнє добре серце за допомогою сироватки реанімації». Це референс до культового фільму жахів «Ре-Аніматор», знятого за оповіданням Говарда Лавкрафта. У ньому студент винаходить сироватку реанімації, за допомогою якої воскресає померлих. Одним з сюжетних елементів картини стає реанімація голови мерця, яка живе окремо від тіла. І якщо можна оживити тільки голову, то чому б не оживити й тільки серце?
Планетою птахів, на яку Рік скидає своїх нових друзів, керує раса розумних воронів, які отримують свою силу від величезного яйця. Це, як пізніше підкреслює і сам Рік, посилання на ляльковий фільм 1982 року «Темний кристал» Джима Генсона та Френка Оза. У ньому керівною расою планети Тра є вороноподібні Скексиси, які отримують свою магічну силу від Темного кристалу. У 2019 році на Netflix вийшов мультсеріал-приквел, про який ми навіть писали.
Щоб покарати Ріка за зневажливе ставлення до воронів, інопланетні птахи оголошують «воронолюцію» (crowvolution), випускаючи з космічного корабля сигнал, який змушує всіх воронів атакувати людей. Приблизно так, як у фільмі «Птахи» короля саспенсу Альфреда Гічкока.
Намагаючись зупинити загарбників і повернути своїх пернатих друзів, Рік проникає на їхній корабель за допомогою телескопічної механічної руки. Приблизно такої, як у інспектора Гаджета в однойменному фільмі та мультсеріалі. Цей герой уже згадувався в цьому сезоні, і в десятій серії Рік сам каже, що з такою кількістю імплантів він, по суті, і є інспектор Гаджет.
Наприкінці дев’ятої серії Рік разом із воронами обіцяє нову франшизу з тисячі сезонів по 14 серій, кожна з яких триватиме 9 секунд. Враховуючи, що сценарій до цієї серії був написаний щонайменше два роки тому, можна сміливо припустити, що це іронія на адресу Quibi — стримінг-сервісу, на якому всі серії були коротшими за 10 хвилин. На жаль (чи на щастя), сервіс не дожив до цього жарту. Quibi запустився у квітні 2020 року, а вже у жовтні того ж року припинив своє існування, попри мільярдні інвестиції кіностудій та рекламодавців.
Остання серія п’ятого сезону запозичує назву у мультсеріалу «Самурай Джек» Ґеннді Тартаковскі про середньовічного самурая, який потрапляє в далеке майбутнє. «Рік і Морті» пропонує нам зворотний варіант: високотехнологічний самурай Рік у декораціях середньовічної Японії. Інший мультсеріал, який безпомилково вгадується у невеличкому пролозі — «Аватар: Останній захисник». І одяг мешканців селища, і «стихійна» поява Ріка (він вітром гасить пожежі, які розпалили сови-узурпатори), і навіть назва серії перед початком нагадують хітовий мультсеріал Nickelodeon.
А от вступні титри уже не вперше в цьому сезоні відсилають нас до аніме. Цього разу в якості референсу підходить будь-який шьонен (аніме для хлопчиків): від «Ван Піс» до «Клинок, що знищує демонів». Тут вам і персонажі, більшість з яких ми навіть не бачили, і головний антагоніст із посіпаками, і біг по траві в бік пригод. Цікаво, що попри японські слова, основна мелодія залишилася такою самою, як і у стандартній заставці «Ріка і Морті».
Втім, заставка — не єдине, що десята серія запозичує з аніме. Як нам стає відомо пізніше, Рік і двоє вороні шукають головного антагоніста, Опудало, і кожна їхня пригода — тільки черговий маленький крок до, здавалося б, недосяжної мети. За таким самим принципом працюють і популярні шьонени: поставити перед героєм зрозумілу мету, але зробити шлях до неї настільки довгим і заплутаним, що після 150 серії уже й забуваєш, куди вони прямують.
У десятій серії наші головні герої повертаються в Цитадель, президентом якої є злий Морті. Рік не дуже хоче туди летіти з метасюжетних причин. У ній, як він стверджує забагато канону, а він віддає перевагу епізодичним пригодам. Найімовірніше, його вустами в цей час говорять творці серіалу. Зрештою, і Гармон, і Ройланд переважно працювали якраз над епізодичними серіалами, і напевне почуваються комфортніше саме в цьому контексті.
Але від сюжету не втекти, про що й нагадує Рік у костюмі Стена Лі, який влазить у кадр під час розмови «нашого» Ріка з президентом Морті. Так само й Стен Лі, «батько» всесвіту Marvel, колись писав примітки на полях коміксів, пояснюючи читачам, які попередні випуски їм треба прочитати, щоб розуміти, звідки взялися ті чи інші герої чи події. А фразою «Excelsior!» Стен Лі часто завершував свої відповіді на листи читачів.
З точки зору сюжету «Рікмурай Джек» може потягатися з будь-якою іншою серією «Ріка та Морті». Адже ми не тільки отримали продовження історії про злого Морті (який, можливо, не такий уже й злий), але й нарешті побачили «офіційну» передісторію Ріка Санчеса. Як і підказували численні натяки, він справді втратив дружину після нападу «злого» Ріка з іншого виміру, після чого став на довгий і спустошливий шлях помсти.
Монтаж, який розповідає нам про еволюцію Ріка від щасливого закоханого науковця до найбезжальнішого вбивці у мультивсесвіті, моментами відверто нагадує «Того, хто біжить по лезу» Рідлі Скотта, з майбутнім, окутаним парою та світлом неонових вогнів.
А от інший монтаж, уже з точки зору злого Морті, посилається на іншу класику наукової фантастики — «Матрицю» сестер Вачовскі. Як у ній люди виявляються просто речами, батареями для роботів, так і Морті виявляються просто паливом для безмежного егоцентризму Ріків. Настільки безмежного, що науковець навіть відгородив усі світи, у яких він не є найрозумнішою істотою. Певно, саме тому колір порталу, крізь який пройшов в останніх кадрах Морті, не традиційно зелений, а жовтий. У ньому він побачить світ, який ми до цього ніколи не бачили. І поки незрозуміло, чи побачимо ми цей світ у наступному сезоні разом із ним.
А кадри, які показують подорож Морті до незвіданого майбутнього, нагадують безсмертну «Космічну одіссею 2001 року» Стенлі Кубріка. Саме в таких яскраво-райдужних кольорах доктор Боумен прямує на зустріч із третім монолітом, що призводить до його переродження у космічну дитину. І хоча образ космічної дитини цей сезон «Ріка і Морті» вже дещо спаплюжив, важко заперечувати ефектність цих кадрів у супроводі For The Damaged Coda у виконанні Blonde Redhead. Ще ніколи музична тема злого Морті не звучала так епічно.