Епізоди 7/8: «Gotron Jerrysis Rickvangelion» / «Rickternal Friendshine of the Spotless Mort»

Остання серія п’ятого сезону буде вдвічі більшою за звичайну, тому ми готуємося до перегляду з подвійним рекапом, одразу на дві серії попередні серії.
Сьома серія п’ятого сезону «Ріка і Морті» задається важливим запитанням: а що як у фільмів про мафію та аніме про велетенських людиноподібних роботів більше спільного, ніж здається на перший погляд? У результаті вийшло несподіване поєднання класики американського кінематографу та японських дитячих мультсеріалів.
Назва серії відсилає одразу до двох франшиз у жанрі «меха»: «Вольтрон» та «Євангеліон» (повна назва Neon Genesis Evangelion). Докладно про останню ми вже писали, та й серія згадує її тільки в назві. А от перша стає наріжним каменем сюжету.
Слово Gotron, яким називають роботів у цій серії — не просто викривлення, а комбінація одразу двох назв однієї франшизи: «Вольтрон» та GoLion. Японський мультсеріал GoLion розповідав про воїнів, які керували роботами у вигляді левів, які могли об’єднуватися у більшого робота. Американці купили мультфільм, але, як це часто було в минулому столітті, не просто адаптували, а змінили першоджерело для свого ринку. Роботи-леви залишилися, але назва змінилася на «Вольтрон», а серії суттєво перемонтували. На відміну від інших прикладів (наприклад, «Сакури», де спотворену версію заведено не згадувати), американська «адаптація» виявилася набагато популярнішою за першоджерело, тому франшиза уславилася саме як «Вольтрон».
Серія «Ріка і Морті» майже повністю наслідує стиль «Вольтрона», замінюючи левів на тхорів, але залишаючи незмінними колажі з пересуванням до крісел пілотів і анімації об’єднання. А от у чому мультсеріал відступає від першоджерела, то це у ворогах. Традиційно Вольтрон бере участь у космічних боях, а кожна його частина — пілотований космічний корабель. У серії ж головними ворогами родини Смітів є велетенські монстри-кайдзю. Це, скоріше, запозичення з іншої японської франшизи — «Могутні рейнджери» (в оригіналі «Суперсентай», тобто «Суперзагін»). Отам головним героям якраз протистоять чудовиська.
Згадує «Рік і Морті» і ще одну франшизу в жанрі «меха» — Gundam. Рудоволоса героїня аніме, яка намагається інфільтруватися в операцію Ріка, читає комікс під назвою GunDumb. А оригінальні пілоти Ґотронів нагадують персонажів аніме не тільки зовні, але й маленькими емоційними звучками, які вони вимовляють після реплік, та анімацією. На відміну від головних героїв, вони анімовані уривчасто, як це часто буває з низькобюджетним телевізійним аніме.
Парад аніме в цій серії закінчується згадкою «Наруто» — класичного мультсеріалу про юного ніндзя, який мріє стати хокаґе, головою селища. Так Саммер називає свою велетенську інцест-дитину, яку американський уряд планував використовувати як зброю.
Іншою складовою серії стали класичні гангстерські стрічки. Так, закадровий голос Морті та Саммер, який супроводжує серію — данина «Славним хлопцям» Мартіна Скорсезе. Вони ж дають і канву для сюжету: бандити занадто захоплюються владою, що призводить до розчарування в колишніх ідеалах і, зрештою, їхньої загибелі. Епізод, де Бет відкупається від Морті грошима, виганяючи його з родини, віддзеркалює аналогічну сцену фільму Скорсезе, де Полі дає головному герою гроші та пориває стосунки з ним.
Ріки з різних вимірів натхнені іншими фільмами про мафію. Великий Товстий Рік (Big Fat Rick) і Запальний Рік (Hot Head Rick) — це герої «Хрещеного батька» Френсіса Форда Копполи. Перший — це Віто Корлеоне у виконанні Марлона Брандо, другий — його старший син Сонні у виконанні Джеймса Каана. А Рікардо Монтоя — це алюзія на Тоні Монтану, якого втілив Аль Пачіно у фільмі «Обличчя зі шрамом».
Втім, не аніме та гангстерами єдиними — серія згадала й інші стрічки. Наприклад, «Світ Вейна», комедію Майка Маєрса 1992 року. Запальний джингл Boob World, Boob World, який співають герої на самому стрічки, сильно нагадує Wayne’s World, Wayne’s World — рядки із стартової заставки вигаданої телепередачі з фільму.
Посилається мультсеріал і на іншу культову комедію Майка Маєрса. У сцені, де Рік захищається від нападу пілотів з аніме, «Обличчя зі шрамом» об’єднується з «Остіном Паверсом». Подібно до Тоні Монтани, який кричав «Привітайтеся з моїм маленьким другом» (Say hello to my little friend), Рік кричить «Привітайтеся з моїм маленьким мною (Say hello to my little me)». А от Mini-Me, тобто Міні-Я — один з антагоністів Остіна Паверса, зменшений клон доктора Зло.
Також вдруге за останні кілька серій мультсеріал згадує «Бората» Саші Барона Коена. У одній з реплік Саммер порівнює не дуже красномовний вислів Морті з печивом з передбаченням, написаним Боратом. Цей персонаж відомий своєю ламаною вимовою, обмеженою лексикою та неграмотними фразами.
Не обійшлася серія й без художніх алюзій. Коли Рік на вершині успіху готує ҐоҐоҐоҐотронів, то пришпилює на дошку зображення, схоже на «Вітрувіанську людину» Леонардо Да Вінчі, тільки замість людини в коло та квадрат вписаний Ґотрон.
Поява в кульмінаційній сцені велетеньскої дитини інцесту знову супроводжується симфонічною поемою «Так говорив Заратустра» Ріхарда Штрауса — алюзії на «Космічну одіссею 2001 року» Стенлі Кубріка. Ця сама мелодія грала і наприкінці четвертої серії, де вперше з’явилася дитина.
А маленькі інопланетні паразити, які читали закадровий текст Морті та Саммер, зовні нагадують жучка з «Матриці», якого запустив агент Сміт всередину Нео на початку стрічки.
Порівняно з сьомим епізодом, восьмий пропонує набагато менше референсів, але набагато більше сюжету. Це сольна серія Ріка, на чому він сам і наголошує, стверджуючи, що без родини шанси на нового «Ріка-огірка» суттєво збільшуються. «Рік-огірок» — третя серія третього сезону, мабуть, одна з найвідоміших у мультсеріалі.
Основою серії та натхненням для її назви стає стрічка Мішеля Ґондрі за сценарієм Чарлі Кауфмана «Вічне сяйво чистого розуму». У ній герой Джима Керрі подорожує власними спогадами, повторно переживаючи історію свого кохання до героїні Кейт Вінслет. Це не перша згадка Чарлі Кауфмана в цьому сезоні: у серії про День подяки герої дивляться римейк «Чарівника країни Оз», написаний ним.
Подібно до героїв «Вічного сяйва», Ріку теж доводиться зануритися в спогади Людини-птаха, щоб переконати того вийти назовні. У процесі цієї місії ми стаємо свідками історії їхньої дружби, яка розпадається після того, як Рік пропонує Людині-птаху вічно воювати й перемагати в битві за Кривавий кряж. Той відмовляється, не бажаючи визнавати, що їхня перемога не має жодного сенсу.
Ця серія — черговий крок у тривалому перетворенні Ріка з переконаного циніка на емоційно здорову людину. Не дарма сценаристи протиставляють йому молодшого Ріка, який ще не став на шлях емоційного вдосконалення. Той, наприклад, називає старшого «одним з тих збоченців, що живуть разом із покинутою дочкою». Це ще одне підтвердження, що в більшості вимірів дружина Ріка гине разом із його дочкою під час атаки. І коли одні Ріки встають на шлях помсти, інші тікають у виміри, де можуть жити разом з Бет. І «наш» Рік належить до останньої групи.
Шукаючи справжнього Людину-птаха в глибинах його пам’яті, Рік конструює прилад, щоб «не терпіти всю цю Чарлі Кауфманівську хрінь», і каже, що піде «врятувати кота». «Врятувати кота» — сценарний прийом, який зробив популярним у своїх книжках зі сценарної майстерності Блейк Снайдер. Він полягає в тому, щоб зробити персонажа привабливим для аудиторії, змусивши його проявити свої позитивні якості в ситуації, де він не змушений цього робити. Хрестоматійний приклад — Супермен, який рятує кота з дерева просто тому, що може. Це демонструє глядачам, що він хороша людина, і за нього можна вболівати. Воскресіння друга теж можна віднести до таких прийомів, що й підкреслює Рік. Проте, як показує кінець серії, до справжньої безкорисливості цьому персонажу йти ще дуже й дуже довго.
Втім, знайшлося в цій серії місце відсилкам не тільки до фільму Ґондрі. І навіть не тільки до фільмів. Автомобіль, на якому герої подорожують по підсвідомості Людини-птаха, сильно нагадує Warthog з ігрової франшизи Halo — один з найпопулярніших транспортних засобів у грі.
Вкотре отримав своє і кіновсесвіт Marvel. Саме через знання стрічок MCU стала прокладати шлях до серця сусіда штучний інтелект Ріка, сказавши, що вона схожа на Джарвіса, штучний інтелект Тоні Старка. Нагадаємо, що одразу троє сценаристів мультсеріалу тепер працюють з Marvel Studios: над «Локі», «Доктором Стренджем 2», «Людиною-мурахою 3» та «Жінкою-Галк».
А от найнесподіванішою згадкою серії стала франшиза про Шрека. Саме її обговорювали два Ріка, подорожуючи глибинами пам’яті. Справжній Рік не зміг точно сказати, 4 чи 5 фільмів у цій франшизі, але ми принаймні дізналися, що Морті — великий поціновувач серії з Майком Маєрсом.