«Vat of Acid»

«Рик и Морти»  –  Сезон 4  –  Серія 8/10

Як далеко можуть зайти автори «Ріка і Морті» у питаннях похмурості сюжету? Новий епізод показав, що меж немає і для цього Гармон з Ройландом готові задіяти всі можливі паралельні всесвіти. Восьма серія точно піде у підбірку найкращих епізодів сезону, навіть попри те, що інопланетних пригод в ній не так багато, а сцен в яких звучать діалоги так взагалі набирається на шість хвилин хронометражу.

Починається все із зустрічі з інопланетними кримінальними боссами на умовному заводі, де до абсурду багато чанів з кислотою. Обмін дорогоцінними каменями завершується невдало і Морті з Ріком ховаються в одному з таких чанів, який Рік попередньо замаскував під кислотний. Морті невдоволений таким геніальним планом і відверто критикує методи Ріка. Що ж, дуже скоро він про це пожалкує.

А ми тим часом знайшли всі можливі пасхалки та посилання на попередні серії у цьому епізоді, який лише на перший погляд здається не надто meta. Увага, в тексі є спойлер до фільму «Престиж» Крістофера Нолана.

Почнемо з заголовку — «Vat of Acid». Зазвичай тайтл «Ріка і Морті» являє собою гру слів, яку складно прекласти, але вона так чи інакше відсилає до якоїсь іншої відомої назви. Цього разу все інакше — «Чан з кислотою» не є референсом на конкретний твір, скоріше на популярний троп, який склався переважно у коміксах. Найперша асоція виникає, авжеж, з походженням Джокера, який впав в чан з кислотою — тут мова як про культовий комікс «Вбивчий жарт», так і про фільм «Бетмен» Тіма Бартона, де сам Вейн винен у падінні Джека Нап’є (Джека Ніколсона) в чан з кислотою.

Взагалі сам епізод починається з того, що ми бачимо назву серії поряд з написом «Рік і Морті» — таке в історії серіалу трапляється вперше, раніше назву серії в титрах не демонстрували. Можливо таким чином автори натякають, ще цей епізод буде майлстоуном, поворотним моментом в історії серіалу. Тим часом ігромани помітили, що камінці, якими обмінювалися герої на початку серії, дуже нагадують рупії з Legend of Zelda. Але по правді, подібні дорогоцінності вже з’являлись в «Ріку і Морті» і пізніше ви помітите їх як кнопки на пульті, яким Рік зберігав і перезапускав життя.

Вбиваючи час біля кислотного чану, кримінальні боси під час розмови згадують таку штуку як гіперлуп — привіт Ілон Маск. Вже пізніше під час сварки Рік і Морті вже надто нагадують сценаристів свого власного шоу — Морті стверджує, що постійно просуває свої ідеї для пригод, які не подобаються Ріку. Рік тим часом пригадує попередні епізоди — «коли я був огірком» («Pickle Rick» в третьому сезоні), або «коли ти попросив дракона» («Claw and Hoarder: Special Ricktim’s Morty» в четвертому сезоні). Рік навіть стверджує, що пригода з драконом сталась дуже невчасно, натякаючи, що епізод вийшов якраз після фіналу «Гри престолів», яку всі аткивно критикували.

Рік називає Морті Буковські, маючи на увазі знакового автора та поета Чарльза Буковскі, який любив багато лаятися в своїх творах. Далі Рік відмовляє Морті у пропозиції зробити пульт, який відтворює можливості відеогри, де можна зберегтись на певному етапі і в разі поразки почати знову з того самого місця. Рік повторює жарт з «Південного парку» «Сімпосони вже це робили», змінюючи його на «Футурама вже це робила» (обидва серіали від одного автора Мета Гроунінга). Тим більше, що Рік має на увазі фінальний епізод «Футурами», де професор Фарнсворт винайшов пристрій, який змушує користувача подорожувати назад у часі на десять секунд. Навіть пульти з обох серій схожі.

Далі Рік в черговий раз нагадує, що не займається подорожами в часі. Це правило шоу, яке сповідує перш усього Ден Гармон. У багатьох відео про «Ріка і Морті» шоуранер пояснював, що не любить сюжети про подорожі у часі, тому що це дуже заплутаний сторітелінг, якщо робити його з усіма правильними наслідками мандрівок у часі. Нагадаю, що в серіалі був лише один епізод про подорожі у часі — «Rattlestar Ricklactica» — п’ята серія цього ж четвертого сезону. Але в цілому в гаражі Ріка незмінно стоїть коробка з написом time travel stuff, яка ніколи не пригодилась протагоністам.

У цьому епізоді є кілька посилань на найпотаємніші куточки інтернет-культури. В один момент Рік стверджує, що до того, як отримати назву negging (негативні коментарі в бік того, хто тобі подобається), те, що Морті намагається примінити до нього, називалось зворотною психологією. «Придумали її не “інцели” (ті, що не спроможні встановити інтимні стосунки, окрема субкультура), а Багз Банні» — посилання, звичайно, на мультики Looney Tunes.

В середині епізоду є послідовність сцен без діалогів, зокрема там є один з референсів в бік команди дизайнерів — смаки морозива названі на честь кожного з них. Далі Морті штовхає чоловіка у візку біля бару, який ідентичний до таверни Мо в «Сімпсонах».

У відео «Inside the Episode», яке автори випускають до кожної серії, Гармон розповідає, що катастрофа літака спершу не була в сценарії. Режисер епізоду Джейкоб Гейр додав це тому, що епізоду дуже бракувало хронометражу. Сцена заснована на фільмі 1993 року «Alive: The Story of the Andes Survivors», яка в свою чергу заснована на реальній катастрофі уругвайських авіаліній у 1972 році. Зокрема жертви аби вижити так само вдавалися до канібалізму, як герої «Ріка і Морті».

Пізніше Рік висловлює свій дісреспект всесвіту Marvel, стверджуючи, що подорожі у часі він не робить, тому що якщо про це йдеться в «Людині-мурасі та Осі», тоді його це не цікавить. Розкриваючи механізм того, як працює пульт Ріка, герой говорить, що влаштував Морті «Престиж». Авжеж це відсилка до фільму Крістофера Нолана «Престиж», де герой Г’ю Джекмана, виконуючи трюк з телепортацією, щоразу після цього вбивав попередню копію себе.

Рік також згадує «часові кристали», відомі як «кристалізований ксантеніт», який він використовував у своєму пристрої щоб зупинити час у фіналі першого сезону, і який забезпечив йому багато проблем з часовою поліцією в першому епізоді другого сезону. Поки Морті панікує, Рік згадує Джефрі Дамера, сумнозвісного серійного вбивцю Вісконсіна, чиї злочини включали канібалізм та некрофілію. Як і Морті, Дамер «просто розважався», як каже Рік.

Судячи з гасел, з якими люди приходять під дім Ріка і Морті, малий під час своїх подвигів образив широке коло людей та груп, зокрема: активістів Me Too, Американський союз громадянських свобод (група з питань захисту прав людини), AARP (Американська асоціація пенсіонерів), NAACP (Національна асоціація сприянню кольоровим людям), GamerGate (хейт-група, яка передувала альт-правим в першій половині 2010-х), Суддю Верховного Суду Соню Сотамайор, яку Обама призначив в 2009 році. Щодо гасл, то тут є таблички «Поверніть китів», «Канібалізм — це вибір» та «Московський Морті», маючи на увазі прізвисько сенатора Кентуккі Мітча Макконнелла, якого називали «Московський Мітч» коли той заблокував спроби сенаторів зобов’язати політичних кандидатів повідомляти про запропоновану допомогу від іноземних урядів. А ось вірші які читає Соня Сотомайор, є рядками з «Венеційського купця» Шекспіра.

Нарешті, у цій альтернативній реальності, яку Рік використав щоб дати Морті урок, Джонні Карсон все ще живий і все ще веди ефіри. У Карсона було своє шоу на NBC протягом 30 років у період з 1962 по 1992 рік.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: