«Childrick of Mor»
Здається, цього тижня ми дізналися, чи сильніший Рік за Бога. Ден Гармон та Джастін Ройланд не раз зверталися до біблійних алюзій, але в новому епізоді їх було навіть більше, ніж зазвичай. Навіть Джеррі став богоподібним, що правда, виявився нікудишним месією (очевидно).
В дев’ятій серії Джеррі намагався розважатися на кемпінгу, Бет і Рік грали у власну версію SimCity як тільки виявилося, що Рік запліднив цілу планету і тепер має бути батьком для десятків тисяч… ми досі не знаємо, що це були за створіння. У Морті і Саммер тим часом була своя місія, яка здебільшого полягала у тому, щоб накуритися та грати у відеоігри (деякою мірою). Звичайно, все закінчилась геппі-ендом на диво фанатів, які вже звикли до значно похмуріших епізодів «Ріка і Морті».
А ми тим часом почнемо з назви епізоду — «Childrick of Mor», що відсилає до фільму «Children of Men» (2006) Альфонсо Куарона. Картина розповідає про постапокаліптичну реальність, в якій вже багато років не народжуються діти. Спільного з цим фільмом у епізоду хіба те, що головний герой (Рік) має піклуватися про дитину/дітей, чиїм батьком він не є.
Ентузіазм Джеррі і навіть його машина — пряма цитата з відомої комедії «National Lampoon’s Vacation» (1983) Гарольда Реміса з Чеві Чейзом у головній ролі. По дорозі на кемпінг Саммер засмучена, що не змогла піти на весняну тусовку однокласника Майка Тріскута, де всі збираються вживати наркотики, зазначивши, що він «вже дивиться “Ейфорією” для підготовки». Для тих, хто пропустив справжній хіт від HBO, «Ейфорія» — де підліткова драма із Зендаєю у головній ролі, де велику частку хронометражу присвячено дослідженню теми вживання наркотиків серед школярів.
Намагаючись позбутися небажаного дзвінку, Рік будує «клітку Фарадея» (точніше, коробку), щоб його «науково-фантастичний телефон» перестав ловити сигнал. Прилад, який блокує електромагнітні сигнали, був винайдений Майклом Фарадеєм в 1836 році.
Щодо живої планети, з якою у Ріка зав’язалась інтрижка, то цей прийом доволі розповсюджений у sci-fi коміксах та фільмах, від Живої планети Его, яка з’являлась у сиквелі «Вартових галактики» і є повноцінним персонажем в коміксах Marvel, до Містера Шедоу в фільмі «П’ятий елемент». Цікаво, що Рік називає планету Гаєю: в грецькій міфології Гая — уособлення планети Земля і мати всього життя. Вона також породила міфічних титанів, тому цілком ймовірно, що потомство Ріка і Гаї — це напівміфічні і надсильні створіння.
Коротка ремарка про Саммер — будучи не враженою від буквального потоку дітей Ріка, дівчина каже, що могла би вже давно «мікродозити» з друзями. Мова про мікродозінг — мале і поступове споживання психоделічних наркотиків на постійній основі, що дає енергетичний буст. І якщо решта героїв хоча б роблять відсилки на більш менш актуальні штуки, то Джеррі посилається на Sega Dreamcast — консоль, який, між іншим, випускали аж в 1998 році, Джеррі.
«Глиняні» діти Ріка класифікуються на три категорії: одна група, яка вважає, що Земля кругла, інша, яка підписується під шаленою теорією змови про те, що Земля плоска, і третя, яка має щось спільне з «Володарем перснів». Зважаючи на те, що дія епізоду навіть не відбувається на Землі, ці категорії можуть просто означати темпераменти: «нормальні», «дурні» та задроти.
Соціум, який виховують Бет та Рік, швидко набирає обертів, тож коли «терапевти» на їхній фабриці занудьгували, Рік дає завдання Бет збільшити постачання інцестуального порно. Цей тренд дійсно давно набрав обертів, на Vice навіть колись виходив про це лонгрід.
Розбитий космічний корабель, який знаходять Саммер і Морті, дуже нагадує Вояжер із «Зоряного шляху». Коли герої піднімаються на корабель, Морті каже «Напевно, вони пройшли через туманність, яка змусила їх побачити власні страхи» — це відсилка до першого епізоду того самого «Зоряного шляху: Вояжер», де персонажі бачили галюцинації, опинившись в загадковій туманності. Саммер замислюється про те, чи заразив його екіпаж слимок, що захоплює розум. Це в свою чергу референс вже на фільм «Зоряний шлях 2: Гнів Хана» (1982), де був подібний слимак. До речі, сині очі Саммер і Морті можна вважати алюзією на «Дюну».
Рік і Бет будують «корабель поколінь», який є не зовсім вигадкою Ріка. Теорії стосовно такого корабля фігурують давно. Якщо подорожі, що перевищують швидкість світла фізично неможливі, тоді людству потрібно буде побудувати кораблі настільки великі і передові, що кілька поколінь зможуть жити і подорожувати на них десятиліття чи навіть сотні років, щоб досягти далеких космічних напрямків. Про такі «кораблі покоління» є розгорнутий матеріал на Universe Today.
Зазвичай Рік доволі обізнаний у поп-культурі, від цього дуже дивно, що герой не знає, хто такий Елтон Джон. На урочистому відкритті корабля Рік посилається на «хлопця, який співає Circle of Life» і «дивно одягається».
Посилань на розведене море в дусі Мойсея тут було одразу два: перше — від Джеррі та його армії «непридатних», які збиралися атакувати Ріка і його розвинутий соціум; друге, коли Рік погрожує Богу: «Коли я з тобою закінчу, тобі знадобляться люди аби «розвести» твоє кляте обличчя». Така собі погроза, але спрацювало.
Вочевидь, маленький пін на одязі Ріка, це щось середнє між пасхалкою на ARC-реактор Залізної людини і простою модифікацією віртуального помічника Apple iOS, Siri. Тим не менше, той допомагає проапгрейдити Ріка до рівня, на якому він може влаштувати бійку з Богом. Сама бійка, за словам Гармона, була намальован такк, наче мордобій двох татусів на парковці. До речі, перед тим як почати бити один одного, Рік каже: «Ти виглядаєш як Кід Рок, який т****ув Зевса». Кід Рок був популярним виконавцем в кінці 90х і на початку 2000х. Музикант досі активний, але краще вам не слухати його музику.
Назад до релігійних алюзій — сили, якими Бог (якого, вочевидь звати Реджі) наділяє Джеррі, включають також здатність насилати чуму. Це ще один референс на історію про те, як Мойсей виводив людей з Єгипту. До того ж Джеррі сам називає себе Мойсеєм, який повернувся додому.
В критичний момент Реджі випадково вбивають Морті і Саммер, обкурившись гальмівної рідини і граючись приладами на кораблі як консолем. Тоді тіло бога падає на землю і Бет опиняється в небезпеці. Джеррі намагається її врятувати від падіння з обрива і чує напутнє слово від одного зі своїх учнів «Use the s’more» — мається на увазі зефірка в печиві, але це, звісно що, пасхалка на «Use the force» голосом Обі Вана Кенобі.
Ось ще одне біблійне посилання: коли Бет говорить Джеррі «попроси Бога про потоп», вона посилається на історію про Ноєв ковчег, яку Рік також згадує пізніше, передаючи ключі космічного корабля решті «глиняним» людям.
Продовжуючи релігійні пасхалки, Рік каже «не хочу кидати перший камінь, але… ». Тут герой посилається на історію з Нового заповіту, в якій Ісус рятує жінку від забиття камінням на смерть, проголосивши: «Хто з вас без гріха, нехай кине в неї камінь першим».