Комікси українською: «Клаус» Гранта Моррісона
У нього впізнаваний яскравий костюм, надприродні здібності і трохи ексцентричний псевдонім. Він турбується про дітей, захищає людство від сил зла та ніхто точно не знає, як його звати насправді. Зате є безліч легенд, кожна з яких ще неймовірніша за попередню. А ще про цього дивака написав комікс сам Ґрант Моррісон – той самий, що писав про Бетмена, Лігу Справедливості, Зеленого Ліхтаря та Людей Ікс. Здогадались, про кого ми? Звісно, про Санта Клауса – загадкового чоловіка, завдяки якому холодний зимовий день перетворюється на головне свято року. «Клаус» трансформує доброзичливого товстуна на справжнього супергероя, тільки замість зброї в нього дивовижні подарунки, а замість гаджетів та літаючих машин – санчата, запряжені вовками.
Сценарист Ґрант Моррісон та художник Ден Мора переосмислюють традиційну історію походження героя та уявляють, ким був молодий Санта – що ж змушує звичайну людину прокрадатись у будинки незнайомців та підкидати їм подарунки? Якщо ви вже читали щось у Моррісона, то здогадуєтесь, що передісторія вийшла похмурою та трохи брутальною – зрештою, саме з-під його пера вийшла навіяна нічними жахіттями «Психлікарня Аркхем». Знаю, концепція «беремо популярного персонажа та придумуємо йому страшне минуле» вже приїлась. Але у цьому випадку виходить справді чарівна історія, в якій Моррісон та Мора знаходять чудовий баланс світла і темряви, мрійливої казки та середньовічного реалізму.
Після довгих років вигнання добросердечний мисливець Клаус повертається у рідне містечко Ґрімсвіг – і з жахом бачить, що мальовниче поселення перетворилось на холодну антиутопію. Злий лорд Магнус заборонив усі святкування (навіть гратись саморобними іграшками тепер незаконно!) та змушує населення щодня працювати з ранку до ночі в клаустрофобних шахтах. На вуличках містечка навіть видніються таблички з нагадуванням, що мріяти тут заборонено. З такою зав’язкою могла вийти аж надто песимістична оповідь, яку б не дуже хотілося читати у різдвяні дні, але Моррісон надихається легендами про Робін Гуда та перетворює свого протагоніста на символ надії. Як би не страждали мешканці Ґрімсвіга, Клаус та його вірний вовк завжди готові захищати їх від лорда-тирана.
Одна з причин, чому історія виділяється на фоні інших «дорослих» переосмислень класичних поп-культурних героїв – те, що різдвяні традиції і справді побудовані на архаїчних ідеях боротьби добра і зла. Зимові свята сягають корінням у язичницькі часи – тож чому б не уявити Санта Клауса благородним мисливцем у дусі Конана-варвара? Звісно, це не дитячий комікс (навіть на обкладинці герой тримає в руках закривавлений меч), але цього разу Моррісон забуває про свій фірмовий цинізм – вражаюче досягнення, особливо якщо згадати, що Ґранта колись сварили за спробу написати комікс про нові пригоди Гітлера.
Можливо тут і немає заплутаних ігор з хронологією, паралельних всесвітів (як, наприклад, у його культовій «Мультиверсіті») чи відсилок до оккультизму, дадаїзму та Борхеса, але «Клаус» вчервоге нагадує, чому шотландський сценарист став легендою у світі коміксів. Ґрант уміло поєднує елементи скандинавської міфології, класичні образи з середньовічних європейських казок та навіть натяки на проблеми сучасного суспільства. Якщо ви давно хотіли познайомитись з роботами цього автора, то «Клаус» слугуватиме ідеальним тизером – він демонструє таланти Моррісона, але не відлякує непідготовленого читача.
Звісно, яким би вдалим не був сценарій, принаймні половина успіху коміксу – заслуга художника. І Ден Мора тут справді творить новорічні дива – завдяки його сміливим композиціям, реалістичним образам героїв та яскравим кольорам, історія оживає. Одразу кидається в очі увага до деталей – будиночки та одяг героїв виглядають історично достовірними. Але особливо запам’ятовується вражаюча психоделічна сцена, в якій Моррісон запозичує елементи шаманських вірувань – Клаус вживає галюциногенні гриби та створює під їх впливом сотні вигадливих різдвяних іграшок. Такий момент міг би здатись занадто ексцентричним як для святкової казки, але Ґрант уникає своїх улюблених складних наративів, відсилок чи науково-популярних концептів та дозволяє ілюстраціям говорити за себе. І це виявляється найкращим рішенням – замість нагромадження філософських ідей, ми отримуємо момент, який тримається на візуальній красі та закладених в нього емоціях. Зрештою, магію Різдва складно пояснити словами – вона занадто ірраціональна та невловима.
Історія про супергероя-Санту могла б стати черговим експериментом, в якому сама ідея цікавіша за безпосередню історію. Але попри доволі прямолінійний сюжет та передбачуваного антагоніста, «Клаус» виявляється напрочуд захопливою сучасною легендою.
Українською комікс перекладено видавництвом Vovkulaka.