Комікси в Україні: підсумки 2019 року

Коміксовий ринок бурхливо розвивається в Україні 3-й рік поспіль. Після вибухового 2017-го, коли кількість виданих коміксів за один рік стала більшою ніж за останні 5-6 років, настав час поступового зростання – у 2018-му видавці аналізували чи не є ця популярність мильною бульбашкою і поступово розвивали нішу мальованих історій, почали долучатися нові гравці. І от на кінець 2019го року ми маємо знов дивовижні результати, які треба розкласти по полицям і проаналізувати. Отже, поїхали.

Одразу зауважу, що для розрахунку бралися лише комерційні проекти, надруковані на папері і призначені для продажу в магазинах – безкоштовні промоційні комікси та створені за державні гранти, призначені для реклами або як додаткові матеріали для іншої продукції, не розглядалися. Також не враховувався самвидав накладом до 500 примірників. За відсутності чіткої статистики і через те що інформація збиралася власноруч, хоч і за допомогою видавців, можуть бути проекти, які не враховані цією статтею. Але таких проектів на вряд чи може бути більше 2-3, що не може суттєво вплинути на результати.

Почнемо із загального


Кількість коміксів, виданих в 2019-му році, становить — 162 видання, які включають як сингли (видання в журнальному форматі на скобі обсягом до 40-50 сторінок), так і збірки й окремі твори обсягом від 40 сторінок в м’якій або в твердій обкладинці. В 2018-му році ми мали 69 видань, тож загальний зріст становить аж 135 %. Для порівняння в 2018-му році по відношенню до 2017-го кількість видань зросла «лише» на 64%.

Тобто ми маємо не просто зростання кількості видань, а пришвидшення вдвічі темпу цього зростання. Це дійсно приголомшує, бо при збільшенні ринку темп зростання зазвичай падає, але як ми бачимо, тут всі ознаки того, що ринок ще не увійшов у сталу фазу і знаходиться в такому бурхливому стані, коли формуються самі його правила, сили, сторони і таке інше. Але судячи вже із кількості гравців, розподілу ліцензій та попередньої сегментації цей процес скоріше за все добігає кінця.

Розподіл по форматам видань:

В 2019-му році лише чверть коміксів були видані синглами (3/4 – в книжковому форматі). На противагу у 2018-му році – серед українських комікс видань в форматі синглу був кожен третій (2/3 – в книжковому форматі відповідно).

Динаміка цього показника свідчить, що загалом видавці більше довіряють ринку і видають більш дорогі видання. Не таємниця, що дуже мало видань в Україні може витримати перевидання одного і того ж твору в різних форматах, тому цей поступовий перехід від малого дешевого сингла до більш дорогого TPB чи навіть видання в твердій палітурці є прямою ознакою розвитку ринку.

Ліцензія vs вітчизняне


Частка коміксів від українських авторів продовжує поступово зменшуватись – якщо в 2018-му кожен четвертий виданий комікс був від українського автора, то у 2019-му вже кожен п’ятий.

Зменшення долі вітчизняних авторів — це природнє явище для бідної країни, яка не в змозі їх прогодувати, і відсутності налагодженої інфраструктури по експорту ліцензій. Але треба врахувати загальне зростання і подивитися ширше. А тут ми маємо збільшення українських творів на 70%! Більше 30 коміксів від наших авторів побачили світ у 2019-му році і це дійсно вражає.

Жанрове розподілення


Що стосується жанрів, то загальна ситуація майже не змінилася, але «диявол ховається в деталях». Тож спробуємо розібратися що могло спричинити міграції тих кількох процентів і чим це погрожує.
Трійка лідерів незмінна. Саме ці три групи мальованих історій утворюють головний асортимент і займають сумарно 78% ринку як і рік тому. Саме розвиток цих жанрів і призвів до вибухового зростання кількості коміксів на ринку, саме ці жанри наймасовіше споживає читач. Не просто так ці три жанри йдуть одним блоком – бо і супергероїка є по суті частиною фантастичного жанру, і дитячі комікси можна знайти серед фенетзійних творів. Тож цей розподіл в певній мірі умовний, але притримуючись одного алгоритма ми можемо бачити динаміку.

— Супергероїчні комікси добрали кілька відсотків і зайняли 38% найменувань (проти 36% у 2018).
— Фантастика та фентезі теж просуваються вперед і вже займають 21% в переліку (проти 20% у 2018)
— Дитячі комікси трошки посунулися і становлять 19% (проти 20% у 2018).

Дещо несподівано четверту сходинку посіли комікси в жанрі містики та жахів, зайнявши 8% після 2% у 2018. Ймовірно, що комікси, які зараз поза межами дитячого сегменту та супергероїки намагаються ліцензувати та видавати дуже обережно й з оглядкою на кіно-, теле- та ігрову медійну підтримку, просто наслідують загальносвітову тенденцію популярності жахастиків. Побачимо чи збережеться ця тенденція надалі і в наступному році (спойлер – «так»).

Наступні два жанри, які набрали однаково малу кількість найменувань.

Кримінальний комікс зайняв 4% і, чесно кажучи, це майже піковий обсяг для цього жанру. Супергероїка сама по собі є мультижанровим монстром, всередині якого можна легко знайти суто детективні пригоди (з яких вони частково і починалися), тому вона легко перетягує на себе цю нішу, залишаючи для неперебірливого українського поціновувача поодинокі рафіновані історії типу «Міста Гріхів».

Нон-фікшн в коміксах завдяки лише одному видавцю набрав після нульового 2018-го ті ж самі 4%. Здається, що надалі цей відсоток буде лише падати, бо такий вузький жанр не зможе витримувати загальний темп розвитку. Хоча потенціал тут, звичайно, є.

Отут ми дісталися найсумнішого моменту в огляді – відсоток гумористичних коміксів, історичних та графічних романів, які набрали по 1-2% (тобто лише 2-4 найменування).

Напевно, треба пояснити, що мається на увазі під «графічними романами», щоб не впасти в термінологічне непорозуміння. На відміну від форматного визначення, коли графічним романом називається просто збірка коміксів, які колись виходили частинами, або «Оригінальний графічний роман», коли комікс одразу виданий в книжковому вигляді, в жанровому розтині графічний романом є твором, який не можна просто віднести до будь якого жанру, який підіймає складні питання, який інколи болісно читати – як то «Маус» чи «Персеполіс».

І, як ми бачимо з того 1-го відсотка, це досить серйозний, важливий і кричуще необхідний жанр — річ доволі непопулярна в українських видавців. В чому ж проблема? Здається, що тут ми є свідками збігу кількох причин, які віддаляють від нас видання творів Бернса, Мебіуса, Клоуза та Томпсона українською. По-перше це поки що замала аудиторія для таких творів. І коли ми пишемо «замала», то маємо на увазі як її кількість, так і вік. Історичний комікс та графічний роман річ нелегка і шанувальник мальованих історій часто приходить до нього вже після читання Дедпула, Бетмена, Конана, коміксів від Image та Dark Horse тощо. Для цього має пройти час – роки, а може навіть десятки років, щоб виховати читача, який буде цінувати такі речі як «Пейшенс» чи «Сабріну» Дрнаси. Друга проблема – це культурна іншомовна інтервенція під маскою «розширення асортименту». Дуже важко видавати навіть гарну, чудову річ, коли на український ринок масово заходить цей твір з сусідньої країни. І якщо Бетмена наш ринок ще може перетравити в двох варіантах, то коли діло доходить до більш вузького сегменту, це стає великою проблемою.

Інша справа, суть якої покрита темрявою, це жахаючий занепад гумористичного комікса в Україні. Особливо сумно це відчувати, маючи його потужну локальну історію. Відсутність гумору навіть, а скоріше і «саме», в складні часи приводить до занепаду духу. Це дуже тривожна тенденція. Незрозуміло чому українські видавці, особливо на фоні таких успішних проектів як «Троє проти Зла» та «Голуб Геннадій» (як би хто до них не ставився) не поспішають видавати смішні, позитивні, кумедні і провокативні речі для дорослого читача– залишається загадкою.

На фінал цього розділу зазначимо стабільно нульову присутність таких двох близьких жанрів як андеграунд та еротика, до яких ніяк не дістануться наші видавці, але хтось же має розпочати видавати Хансельмана та Манару.

Видавці та продавці


Передбачувано в 2019-му році з’явилися нові спеціалізовані видавці коміксів, такі як Mal`opus та Tuos – відтепер у нас аж шість видавців коміксів Marvel! Стає дійсно гаряче, хоча не забувають видавці і про ліцензії від інших американських колег – Dark Horse, Image, Oni Press, BOOM! та IDW.

Починають також видавати і франко-бельгійські мальовані історії – цього року вийшли перші частини культових Тентена та Блекседа, завітали також Катанга і Батько Горіо, а на наступний рік чекаємо Метабаронів та Орлів Риму, і щось підказує, що це лише початок. Також 2019-й рік відмітився початком видання манґи – тихенький струмочок обіцяє вже скоро перерости в справжній потік, і озираючись на те, що видання манґи росте як у Європі, так і в США, попит на цю нішу і в Україні буде.

Спробували знов зайти в коміксову воду книжкові видавці (ArtHuss, ДІПА та Ранок), в той же час як, схоже, зупинили цей напрямок книжкові видавництва Vivat, КСД, ВСЛ та Кальварія. Сподіваємося нові гравці не будуть повторювати помилок попередників, як то нерозуміння специфіки ринку коміксів, важливості тематичних заходів та подій і ролі спеціалізованих крамниць в збуті та популяризації продукту.

Доречі про комікcшопи – їх і надалі більшає, відкриваються нові онлайн та фізичні крамниці (вже є в Сумах, Маріуполі та Мелітополі!), додають комікси в свій асортимент магазини настільних ігор та фігурок, зазираються на комікси і продавці відеоігор та аксесуарів.

Більше 30 коміксів від українських авторів побачили світ у 2019-му році і це дійсно вражає.

Коміксові катрени


Підводячи підсумки, можна вивести наступні загальні тренди 2019-го року і прогнози на рік наступний.

— Ми все ще знаходимося на стадії формування ринку – присутня сумбурність і метушня, при тому що розподіл великих ліцензійних франшиз добігає кінця (анонси вже скоро), і новим гравцям треба буде напружитись, щоб відшукати вдалий проект для старту – за цей рік багато чого змінилося.

— Не впевнений, що наступного року ми побачимо вагомих новачків видавців коміксів. Скоріше за все це будуть подальші спроби книжковиків та виникнення малих спеціалізованих видавців.
Судячи з планів видавців, наступний рік може знову подвоїти кількість найменувань і досягти майже 300 видань. І це зовсім не фантастичний прогноз.

— Супергероїка і надалі домінуватиме, але буде все більше містики та жахів – тут великий потенціал, який дуже вдало підживлюють кіно та серіали.
2020-й рік буде початком мангової навали. Жоден Netflix та HBO не в змозі змагатися із тією кількістю контенту, який продукує японська культура, і просуває манґу як явище. А початок роботи вітчизняних видавців із незламними японськими правовласниками наочно показав, що не такі вони і незламні.

— Має збільшитися кількість гумористичних коміксів, можливо з’явиться перша еротика – це просто закони ринку, бо попит на такий продукт є завжди.
Комікс як культурне явище все більше входить в побут, що навіть вагомі книжкові ярмарки додають «комікс» в спеціалізації для майбутніх учасників, а державні інституції консультуються із спільнотою по створенню популяризаційних та агітаційних проектів у вигляді коміксів.

— Наступний рік буде важким взагалі для українських видавців через інтервенцію закордонного продукту, що підсилюється, і через його потужну підтримку великими книгорозповсюджувачами. І тут на допомогу, задля збереження і майбутнього розвитку українського коміксовидання, може прийти лише свідомість всіх учасників ринку без винятку – видавця, продавця, критика і читача. Свідомість задля захисту власного продукту, якому для подальшого стрімкого збільшення асортименту і підвищення якості достатньо цілком і внутрішньої конкуренції. Так разом і переможемо.

Слава Україні.

Автор у соцмережах

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: