Share, , Google Plus, Pinterest,

Posted in:

Docudays UA 2019: 14 фільмів, які варто побачити на фестивалі

Цифрова безпека, кібербулінг і резонансний док

22 березня в Києві розпочинається 16-й кінофестиваль документального кіно про права людини Docudays UA. Цього року фестиваль досліджуватиме, як розвиток цифрових технологій впливає на розуміння прав людини.

Конкурс цього року, традиційно, складається з трьох секцій — DOCU/Україна (повнометражні фільми), DOCU/Коротко (короткометражні фільми), DOCU/Світ (міжнародна секція). Окрім вже звичних секцій DOCU/ХІТИ, Ретроспектива чи Спеціальні покази, запланована низка нових програм, среде яких, наприклад, надзвичайно захоплива МЕРЕЖА (про кібербезпеку) або ІРАН.ОСОБИСТО з унікальним стрічками від іранських документалістів чи і ЗМІНИ ЦЕ! — відверті історії трансформацій.

Крім того, шукайте в програмі авторські лекції та презентації професіоналів кіноіндустрії, медійні дискусії та зустрічі з учасниками фестивалю в рамках проекту «Жива бібліотека». Редакція Vertigo готується до фестивалю і вже обрала кілька фільмів з позаконкурсних секцій, які, на нашу думку, не варто пропускати.


Bellingcat: Правда в світі постправди
Режисер: Ганс Пул
Програма: Фільм-відкриття


Фестиваль відкриватиме стірічка Ганса Пула, в якій режисер знайомить глядачів з діяльністю активістів-розслідувачів організації Bellingcat. Саме ці журналісти відповідальні за резонансні справи по викриттю винних в катастрофі MH17, отруєнню російського шпигуна у Сполученому Королівстві, а також низки фейків на Близькому Сході. Робота учасників колективу, що досить довго навіть не бачились (оскільки працювали в різних країнах) демонструє, як створюються інформаційні вкиди, як ведуться журналістські розслідування і як на них реагує пропаганда деяких держав.

 


Наслідки VR: Євромайдан
Режисери: Сергій Полежака, Олексій Фурман, Кирило Жилінський
Програма: VR Кінотеатр

Фільм, для створення якого кінематографістам з New Cave Media знадобився рік. В спеціальній програмі фестивалю, присвяченій VR, буде показана стрічка, що дозволить глядачеві пройти шляхом протестувальників, які билися за вулицю Інститутську із силами спецпідрозділів 20 лютого 2014 року. Тоді проти натовпу із битами і дерев’яними щитами була застосована вогнепальна зброя, в результаті чого загинуло 50 людей. У фільм також увійшли спогади очевидців, зняті у форматі 360°.

 
 
 


Домашні ігри
Режисерка: Аліса Коваленко
Програма: DOCU/ХІТИ

Призер одеського кінофестивалю та мінського фестивалю «Лістапад» в категорії кращий документальний фільм — приголомшлива історія про 20-річну спортсменку Аліну, що отримує шанс вирватись у «вищу лігу». Юна футболістка робить чималі успіхи і очікує на запрошення до національної збірної України. Але згодом на Аліну чекає випробування — помирає мама дівчини. Теперь героїня мусить зробии вибір — доглядати за молодшими братом та сестрою, що залишились без батьків, чи обрати спортивну кар’єру.

 
 


Народна Республіка Бажання
Режисер: Хао Ву
Програма: Мережа

Картина про залаштункові реалії студій інтернет-трансляції. Автор фільму розповідає історії двох китайських інтернет-зірок, які прийшли від самотності до слави й багатства. Їхні студії для онлайн трансляцій постають у новому світлі перед камерою Хао Ву — тут віртуально зустрічаються сотні мільйонів людей: від багатіїв, котрі осипають героїв цифровими подарунками, до бідних робітників-іммігрантів, які їх обожнюють. Втім цифрове щастя таких селебріті може бути не менш хитким, аніж реальне щастя кожного з нас.

 
 


24 кадри
Режисер: Аббас Кіаростамі
Програма: Іран. Особисто

Особливий фільм з іранської програми, чий автор Аббас Кіаростамі, на жаль, не закінчив свою роботу, померши у Парижі в липні 2016-го у 76 років. Його останній фільм спеціально для прем’єри на Каннському кінофестивалі завершував син. Головне питання, яке автор ставить у цій картині — що стається у миті до та після фотографування? Кіаростамі винайшов незвичайний технічний метод: анімував та об’єднав двадцять світлин з особистої колекції. За допомогою цифрових засобів, прихованих тривимірних вставок і зелених екранів режисер оживив ці зображення минулого і спробував відтворити емоції, які відчував, знімаючи їх.

 


Неспокій
Режисерка: Дженніфер Брі
Програма: Зміни це!

Напрочуд особистий фільм-дослідження Дженніфер Брі, що здобув спеціальний приз жюрі на Санденсі і нагороду секції віртуальної реальності на Шеффілдському кінофестивалі. Напередодні власного весілля студентка Гарварду Дженніфер зіштовхується з так званим синдромом хронічної втоми, коли власне тіло починає її підводити. Дівчина фільмує довгий процес лікування і паралельно руйнує безліч кліше, що склались навколо цієї хвороби, яку досі мільйони людей вважають міфічною. Цікаво, що в рамках фестивалю покажуть не лише фільм, а й представлять VR-інсталяцію, що дозволяє відчути контраст між болісною самотністю домашнього ув’язнення та кінетичною свободою фантазійного внутрішнього ландшафту.


Запис ще триває
Режисери: Ґіят Аюб, Саїд Аль Батал
Програма: DOCU/ХІТИ

Дія фільму розгортається протягом чотирьох років, а відзнятий чорновий матеріал становить понад 500 годин . Головні герої — студенти-художники Саїд та Мілад, які покидають Дамаск і їдуть до Думи — передмістя під контролем повстанців. Фільм показує періоди визволення, воєнні дії, блокаду та голод, що спіткали жителів Думи. Паралельно Саїд та Мілад намагаються запустити в місті арт-проект із графіті аби прикрасити яскравими малюнками сірі зруйновані стіни. Втім завдання стає надскладним після хімічної атаки на східну Ґуту.

 
 


Віддалений гавкіт собак
Режисер: Сімон Леренґ Вільмонт
Програма: Спеціальні покази

Картина, що потрапила цього року до шорт-листа премії «Оскар». У центрі подій 10-річний Олег, чиє життя перевернулося догори ногами через війну на сході України. Данський режисер Сімон Леренґ Вільмонт зафільмував життя Олега зі своєю улюбленою бабусею Олександрою у невеликому будинку в селі на лінії фронту. Цю місцевість покинули майже всі, хто тут жив. Але герої фільму не хочуть полишати рідний дім. Картина покаже їхні спроби адаптуватися до життя навіть попри те, що війна підійшла до них вже зовсім впритул.

 
 
 


Обережно, провалля!
Режисер: Бінґ Ліу
Програма: DOCU/ХІТИ/ Зміни це!

Номінант на «Оскар» та призер таких фестивалів як Санденс, DOXA, Hot Docs та Sheffield Doc/Fest. Одна з найвідвертіших стрічок програми, адже її режисер є частково і головним героєм. «Обережно, провалля!» — це портрет промислового містечка Рокфор, штату Іллінойс. Серед безробіття та бідності Бінґ Ліу разом із трьома друзями знаходять відраду у скейтбордингу. Режиссер фільмує їхні з друзями пригоди і несподівано показує, як у до героїв приходить дорослість. Через багато років Бінґ повернеться в містечко аби знайти давніх приятелів і впоратись із травмами дитинства, коли той зазнавав насильства від батька.

 


Чистильники
Режисери: Ганс Блок та Моріц Різевік
Програма: Мережа

Головним героями цього фільму стають ті, хто раніше тримався у тіні — «цифрові сміттярі», які займаються модерацією інтернет-контенту. З тисячі людей Кремнієва долина відібрала цих п’ятьох, що постають у центрі історії. Це стрічка про те, як «чистильники» щодня займаються видаленням «невідповідного» вмісту із інтернет-сторінок — від світлин із місць бойових дій до порнографії. Такий контент не може не впливати на їхню психіку. Втім автори примудряються показати і іншу сторону процесу — людей з усього світу, чиї життя докорінно змінила онлайн-цензура.

 
 


У пошуках Фарідех
Режисери: Азадех Муссаві, Курош Атає
Програма: Іран. Особисто

Вражаюча історія дівчини, що вирушила на пошуки своєї національної ідентичності. Іранська режисерка Азадех Муссаві вперше спробувала сили у повнометражній документалістиці і обрала для цього історію Фарідех, яку у 1976 році у віці 6 місяців залишили у храмі. Згодом у дівчини з’явилась нова родина — подружжя з Голландії, що вдочерили дитину і забрали з батьківщини. Зростаючи у Нідерландах, Фарідех у 18 років мала би вирушити до Ірану, як обіцяли батьки, втім цього так і не сталось. Долаючи власні страхи і заборону прийомних тата та мами, дівчина вирушає додому, де знайомиться із трьома родинами. Одна з них може виявитися її біологічною сім’єю.



Потенційний злочин
Режисери: Моніка Гільшер та Маттіас Гідер
Програма: Мережа

У цієї картини незвичний головний герой — комп’ютерна програма, яка вираховує схильності до правопорушень, стежачи за діями громадян. Те, що здавалось сюжетом фантастичного фільму, наразі цілком реальне — потужні комп’ютери і камери збирають дані з усіх можливих джерел, оцінюючи й аналізуючи їх за допомогою алгоритмів. Кожен з нас є носієм даних, а рейтинги схильності до злочину можуть базуватись на таких повсякденних речах як покупки або повідомлення. Режисери Моніка Гільшер та Маттіас Гідер мандрують до Чикаго, Лондона, Парижа, Берліна, Мюнхена та інших міст, показуючи як програми прогнозують злочини і чи можуть вони бути упередженими.


Тренер
Режисер: Ольга Абрамчик
Програма: Спеціальні покази

Чи знаєте ви, що таке інтуїтивний футбол? Головний герой цього фільму — тренер Олег Кирилов, що навчає членів збірної Республіки Білорусь для незрячих такому виду спорту. Попереду національні змагання, отже Кирилов всіма силами береться гартувати свою команду. Сам герой виріс у родині інвалідів, тож добре знає, як спілкуватися зі своїми підопічними. Обов’язково зверніть увагу на роботу зі звуком у даному фільмі — автори змогли відтворити природне для гравців звукове середовище, в якому вони орієнтуються на шум м’яча і чіткі вказівки тренера.

 


Тепер щось повільно змінюється
Режисер: mint film office
Програма: Фільм-закриття

Картина, що досліджує сучасну культуру коучингу і тренінгів, феномен самовдосконалення у недосконалому світі. За допомогою фіксованих ширококутних ракурсів, фільм показує різноманітні форми саморозвитку, курси особистісного зростання і підвищення ефективності. Тут немає головних героїв, закадрового голосу та інтерв’ю. Лише «гола» демонстрація сеансів терапії з тваринами, класів щастя для учнів початкової школи, тренінгів з управління тиском і агресією для міських поліцейських та багато іншого.