Комікси в Україні: результати 2018 року
Індустрія коміксів в Україні з кожним роком розвивається все швидше і швидше. Щоб наглядно побачити зміни, засновник видавництва Vovkulaka Ярослав Мішенов підвів підсумки року, порівняв їх з 2017-м і робить прогнози на майбутнє.
Підсумки 2018 року
Сів підбивати коміксові підсумки року. Першим ділом звів все, що видавалось протягом 2018-го (68 видань) та 2017-го (42 видання) років.
І от вам трошки цікавої статистики:
— Загальна кількість видань зросла на 62%, з них сингли зросли на 33%, кількість коміксів в збірках чи в книжковому форматі зросла на 83%;
— Кількість коміксів від українських авторів зменшилась на 10% (головним чином через зменшення коміксів військової тематики);
— Кількість перекладених коміксів зросла на 127%;
— Частка коміксів українських авторів у 2018-му становить 26% (у 2017-му була 48%);
— За жанрами видання 2018-го року розподіляються в такій пропорції: вказаний відсоток до загальної кількості на 2018-й рік / падіння-ріст кількість видань до 2017р.
1) кримінальний – 1% / падіння -50% до 2017р.
2) пригодницько-історичний – 4% / падіння -67% до 2017р.
3) фантастика-фентезі – 23% / ріст +100% до 2017р.
4) супергероїка – 36% / ріст +178% до 2017р.
5) дитячий – 20% / ріст +180% до 2017р.
6) гумористичний – 4% / ріст +500% до 2017р.
7) графічний роман – 4% / падіння -25% до 2017р.
8) нон-фікшн – 0% / падіння -100% до 2017р.
— Кількість видавців коміксів збільшилося на 14%;
— Частка найбільшого за кількістю тайтлів видавця у 2018-му році склала аж 29% від загальної кількості коміксів;
Які висновки можна зробити з цих цифр:
— головною тематикою комікса вже не є війна, кримінальна проблематика тощо;
— темпи ліцензування сильно випереджають створення українського контенту і, скоріш за все, пропорції далі будуть змінюватися в бік ліцензій;
— супергероїка та фантастика (по суті супергероїка є різновидом фантастики, але в коміксах ми виводимо її окремо) захоплюють жанрове уподобання читача;
— поступове збільшення долі дитячого комікса;
— все більше книжкових видавців звертають увагу на комікси і одночасно з’являються нові;
— нарешті з’явився гумористичний комікс, який просто дарує читачам посмішку;
— в Україні досі відсутній один із важливих жанрів коміксів — еротичний.
Розвиток спільноти
Важливим складником культури мальованих історій є спільнота та її реакція, аматорська та професійна критика, культурне просування комікса в суспільному середовищі.
1) Масові заходи – конвенти / фестивалі
— цього року комікси можна було побачити на великих книжковиї заходах типу Арсеналу (Київ) та Форуму (Львів) не лише у вигляді продукції на стендах видавців, а і на числених заходах, які відбуваються і в межах книжкових програм і окремо. На мій погляд, є позитивна тенденція, але поруч з цим відчувається, що організатори книжкових фестивалів не розуміють специфіки комікса і, якщо їх не направляти, то відносять його повністю до дитячої книги.
— кількість спеціалізованих фестивалів зросла кількісно (три в 2017 / чотири в 2018) і якісно. Тепер ми маємо два комік-кони і два малих фестивалі. Найбільший мінус розвитку — києвоцентричність. На жаль, більше в жодному місті немає спеціалізованих конвентів. Але вони мають звичку виникати нізвідки, тож чекаємо наступного року на виникнення локальних фестів, бо вже час. Тим більше, що географія видавців, які часто напряму залучені до подібних заходів, вже осягає і Львів, і Дніпро, і Харків, і навіть Хмельницький.
2) Окремі презентації творів та тематичні лекції
— я не проводив фіксації протягом року, а відслідковувати на два роки назад — завдання не з простих, але загальне відчуття, що лекцій стало менше. Можливо просто випав із цього інфонапрямку — поправте якщо ви побачили іншу тенденцію.
3) Блоги, відеоблоги та профільні групи в соціальних мережах
— блогінг розвивається в Україні — це видно, і огляди коміксів з’являються все частіше. Але зазвичай автори не сфокусовані на коміксах. Головним чином такі огляди складають від 5% до 30% загального контенту блогера.
— текстовий блогінг на жаль дуже обмежений жанрово, мало хто пише не просто враження від видання, а дійсно якійсь статті по історії творів, авторам тощо. Є поодинокі винятки, на фоні яких особливо видно цю проблему.
— тематичні спільноти в соціальних мережах набирають обертів, до них долучаються нові обличчя, до їх представників починають прислуховуватись деякі видавці. Такі спільноти роблять важливу річ — інформаційну акумуляцію, популяризацію, формалізацію суспільної гіковської позиції стосовно важливих і не дуже речей. Гадаю, що у найближчий час цей рух буде далі розвиватись і все більше впливатиме на видавничу діяльність – хоча не так вже й сильно ). Але хотілося б, щоб спільноти були більш самоорганізовані, створювали новий інформаційний контент, бази даних по відомих серіях, статті на вікі — такого, на жаль, дуже не вистачає в українському інфопросторі.
4) Спеціалізовані інтернет-ресурси
— тут маємо суцільний провал. Наразі в Україні немає жодного українського ресурсу, який би став для українських поціновувачів 9-го мистецтва головним новинарем, майданчиком для критики та вів би просвітницьку діяльність. Тому малі видавці та автори, які не можуть продавити медіаринок, не мають трампліна для просування своїх творів — і це велика проблема, яка впливає на розвиток українського комікса. Великі ресурси скоріше напишуть про смерть Стена Лі чи новий трейлер Месників, але їм не цікаві десяток українських проектів на фантастичну чи побутову тематику, через які не можна пострибати на кістках. Сподіваюсь, наступного року побачимо хоча б проект такого ресурсу.
Від редакції Vertigo: додамо, що одна з проблем в Україні — відсутність комунікації. Ми швидко реагуємо на повідомлення у фейсбуці чи листи на мейли редакції і завжди готові зробити публікацію про вихід українського перекладу коміксів (як робили це з «Відьмаком»). На жаль, редакція немає часу самостійно відслідковувати усі анонси, тому ситуація проста — якщо ви не знаходите час повідомити нас і отримати розголос, то ми нічого не публікуємо. Також ми відкриті для публікації профільних колонок, аналітики та цікавих матеріалів. Звертайтеся.
Прогнози на 2019 рік
Видавничий, і не тільки, прогноз на 2019-й рік. Тут не буде розкриття інсайдів, лише деякі тенденції, які напевно ви і так відчуваєте:
— відсоток ліцензованої продукції відносно українських авторів буде ще більший – десь 85/15;
— з’являться нові видавництва коміксів. Крім того на комікси звернуть увагу і інші книжкові видавці. Гадаю 2-3 нових гравця ми точно побачимо наступного року;
— за рік ми побачимо на наших полицях ліцензовані видання від більшості з десяти найкрупніших американських видавництв, а може і від деяких малих теж;
— європейскі видання теж почнуть з’являтись, але в набагато меншій кількості, ніж американські. Головним чином це будуть дитячі чи підліткові комікси;
— не варто очікувати «сміливих» ліцензій – будуть лише ті твори, в успіх яких вірять видавці як мінімум на 95%. А це класика, твори від відомих авторів, лауреати премій, комікси по гучним франчайзам. Час експериментів буде пізніше;
— після падіння кількості творів українських авторів у 2018-му на 10% – у 2019-му буде ріст. Відсотків на 20-30;
— кількість виходу комікс-видань на місяць зросте десь до 10. Таким чином загальна кількість видань у 2019-му точно перевалить за 100, а може і 150;
— частка дитячих коміксів та супергероїки ще збільшиться;
— кількість видань Marvel перевищить DC майже вдвічі;
— за логікою мають нарешті з’явитись комікси Star Wars, але маю великий сумнів, бо це Disney і тут все непросто;
— навряд чи 2019-й рік стане початком видання манги в Україні, але це не точно;
— формат видань буде різноманітний, але перевага буде надана сінглам та тпб.;
— з’являться нові фестивалі коміксів;
— відчиниться щонайменше 20 нових крамниць коміксів / або дотичні крамниці потужно додадуть комікси в свій асортимент.
Поки я це пишу — видавці активно працюють в напрямку ліцензування. Ринок розвивається дуже швидко, просто миттєво — два роки тому кількість українських коміксів можна було порахувати на пальцях кількох рук, а зараз вже тривають ліцензійні війни. І ви вже побачите це в кінці зими/на початку весни. Тримайтеся!