Сім’я, гроші, влада. Відгук на серіал «Спадкоємці»
Телевізійна мережа HBO відома багатьом серіаломанам своїми проєктами. Мабуть, через те, що вони вражають масштабністю, зйомкою та величезним бюджетом. Саме завдяки HBO ми з вами побачили «Гру престолів», «Світ дикого заходу», «Ейфорію» та «Чорнобиль». Однак, творці вирішили не зупинятися на досягнутому, і два роки тому випустили ще один серіал, який досягнув неабиякого успіху серед критиків і глядачів – «Спадкоємці». У 2020-му проєкт став фаворитом головних телевізійних премій «Золотий глобус» та «Еммі», здобувши перемогу у номінації «Найкращий драматичний серіал». То ж чим такі визначні «Спадкоємці»? Кожен, переглянувши доступні два сезони, виділить щось особисте для себе, а поки я поділюся з вами власною точкою зору.
Сюжет розповідає нам про сім’ю Роїв, яка належить до найбагатших родин США. Очолює «команду» Логан Рой – могутній керівник міжнародного медіахолдингу Waystar Royco, який охоплює одразу три сфери діяльності: медіа, розваги, туризм. Сім’я Логана та його особистість вигадані, але частково сценарій шоу натхнений біографією медіамагната австралійського походження Руперта Мердока. Історія починається з моменту хвороби Логана: під час святкування 80-річчя йому раптово стало погано, внаслідок чого його госпіталізували. Ця подія послужила своєрідною звісткою для всіх, що «брила скресла». Могутність проявила слабкість, початок кінця незвіданої за розмірами імперії. Давні вороги вирішили нагадати про себе у найгірший момент, розпочавши повномасштабну війну за компанію, яку Логан створював протягом 50-ти років. Настає час, коли потрібно визнати очевидне: щоб вберегти дітище треба призначити спадкоємця – молодого та амбітного керівника, який здатен відповісти на зазіхання ненависників. Обирати, на щастя, є з кого, оскільки від першого шлюбу у мільярдера народилися три сини та донька. Першим очевидним варіантом стає один із синів, Кендалл, який з нетерпінням чекає свого офіційного призначення на настільки важливий пост. Батько готував його до цієї роботи давно, тримав при собі і радився стосовно прийняття важливих рішень.
Кендалл – цілеспрямований та розумний, також встиг вже одружитися, завести двох дітей і розвестися. Однак, протягом двох сезонів нам чітко дають зрозуміти, що батько з нього вийшов поганий. Дітьми він зовсім не цікавиться і бачить лише під час свят. На першому плані у нього завжди стоїть робота і прагнення очолити «круглий стіл». Але Логан не спішить віддавати компанію Кендаллу: він вважає його слабким, неврівноваженим та схильним до залежностей. Зрозуміти його можна, оскільки Кендалл деякий час боровся з наркотичною залежністю на реабілітації, і зараз відчайдушно прагне довести всім, що він вилікувався (насправді з цим не все гладко). Дізнавшись про відступ батька, син вирішує піти проти нього та завоювати компанію силою, але, знову ж таки, у найвідповідальніший момент він здається і попадає під вплив чергової дози.
Іншим варіантом Логана стає донька Шивон. Вона єдина, хто вирішив позбутися опіки батька і розвиватися самотужки. В якісь мірі їй це вдалося, вона збудувала чудову кар’єру політтехнолога, але після першої ж пропозиції батька Шивон звільняється і смиренно очікує, коли той оголосить її новим генеральним директором. Насправді ж, батько водив Шивон за носа – спочатку, можливо, він дійсно розглядав кандидатуру доньки, але після її неоднозначних витівок він засумнівався. Вона мудра, далекоглядна та обачлива, однак неконтрольована та імпульсивна.
Наступні два сини, Ромулус (Роман) та Алан, виконують другорядні функції. Логан не сприймає їх серйозно і навіть не розглядає у ролі спадкоємців. Алан не тямить у бізнесі, йому ніколи не була цікавою батьківська справа. Він, скоріше, відлюдник, який придбав собі безмежні території в пустелі та облаштував там автентичний палац на свою честь, щоб бути наодинці з природою. Його самотність порушує хіба що кохана дівчина, яка до останнього не вірила в серйозність намірів Алана, тому що вважала себе небажаною в сім’ї через своє минуле. Водночас, Алан зовсім не схожий на миролюбного фермера. Якщо надати йому зовсім трохи влади, то він одразу сходить з розуму, демонструє усі свої примхи та розбещеність. Найбільш пригніченим з усіх виглядає Ромулус – під гострими, вульгарними жартами та відвертою поведінкою він приховує гіркоту власного досвіду. Нам дуже обережно натякають на його дитячі травми, що призвели до психологічних відхилень у зрілому віці. Він теж бажає увірвати бажаний шматок від спадку, а також лякливо втікає кожного разу, коли батько голосно говорить та розмахує руками. В одній зі сцен, Роман прямо зізнається, що боїться його найбільше за все, що існує у світі.
Як бачимо, вибір важкий. Власне, саме тому Логан тримається до останнього і відтягує момент оголошення спадкоємця. Він хоче, щоб компанія залишилася у власності сім’ї, але розуміє, що у кожного з можливих кандидатів є певні негаразди, завдяки яким вони можуть зруйнувати все і без допомоги конкурентів. Я́кби діти не прагнули відділитися від ненависної родини, вони всеодно залежать від батька – як у фінансовому плані, так і в моральному. Сюжет серіалу можна порівняти з павутиною, в якій переплітається все: жадоба, зрада, гнів, розпач, осуд. Окремої уваги варті серії, де зображено сімейні святкування. Тоді точка кипіння доходить до максимуму і найзліші думки вириваються назовні. Взаємна неприязнь, сварки, глузування та помста – усе це ще й під грандіозний саундтрек композитора Ніколаса Брітелла, що якнайкраще нагнітає атмосферу подій, зображених на екрані. Такою є сучасна драма, яка тепер майже завжди розгортається навколо грошей та їхньої власності. Щоб хоч якось зменшити градус напруги, автори додають в серіал сатиричний компонент. Віртуозно написані діалоги жонглюють між невинними жартами та привселюдним приниженням адресата, приправляючи дійство добірною лайкою, яка місцями ріже вухо, але в цілому звучить органічно.
Дивовижно, якого незбагненного впливу здійснює на людину влада. Її передчуття дурманить та змушує забути хто близький тобі, а хто – недруг.