Olena Yurchuk
Olena
Yurchuk

«Half-Life: Alyx»: VR повернення до знайомого всесвіту

(Автори: Мирослав Алексєєв і Олена Юрчук)

23 березня відбувся довгоочікуваний реліз гри Half-Life: Alyx. Тринадцять років фанати серії Half-Life жили бажанням мати хоча б якесь продовження з героями цього всесвіту. А отримали не просто нову історію, а ще й можливість поринути у неї за допомогою віртуальної реальності. Чому світ шалено чекав продовження Half-Life, чим запам’ятається спіноф про Алікс та чи варто грати у неї — спробуємо розказати.

Невеличка передісторія

Всі ігри серії Half-Life розробляє американська студія Valve, яка була заснована у 1996 році двома колишніми співробітниками Microsoft — Майком Гарінґтоном та Ґейбом Ньюелом. Студія зайняла важливе місце у галузі, маючи у своєму доробку такі відомі ігрові серії як Counter Strike та Dota 2. Ну а розробка і запуск платформи Steam у 2003 році, забезпечило їх не лише авторитетом серед спільноти, але й стабільним фінансуванням, що суттєво вплинуло на філософію студії: можливість працювати розробникам без суворих дедлайнів та обмежень, а також випускати продукт лише тоді, коли сама студія вважала його остаточно завершеним, без впливу бажань і рішень інвесторів.

У 1998 році вийшла їх дебютна гра Half-Life, яка стала серйозною заявою про нового гравця на ринку та ознаменувала про початок жанру сюжетних шутерів. Наступна частина вийшла у 2004 році, підтвердивши ще один важливий елемент діяльності студії — завжди випускати інноваційний продукт. Продовження серії Half-Life та наступні доповнення вийшли на абсолютно новому якісному рівні. До слова, останнє доповнення, яке отримали поціновувачі серії, вийшло у 2007 році й на цьому всесвіт гри став на паузу.

Очікування vs. реальність

Інтернет шаленів від невдоволених гравців, які не отримували жодних натяків на запуск проєктів продовження. Будувалися фанатські теорії, що Ньюел за щось не любить цифру «3». Якщо поглянути на список ігор, якими займається Valve, серед них справді немає жодної гри, яка б була б третьою частиною. Тому вирували думки, що очікувати Half-Life 3 вже і не варто. Підживлювало їх, ще й те, що деякі автори серії покинули Valve у 2015-2016 роках. Однак, в листопаді минулого року, студія презентувала трейлер та дату релізу спінофу Half-Life: Alyx. І мова була не просто про повернення гри на ринок, а про вихід на нові горизонти — гри у віртуальній реальності. Цим студія ще раз підкреслила, що вона є однією з рушійних сил розвитку галузі та не зрадила своїм принципам — дивувати найвідданіших фанів.

Цікаво, що Half-Life: Alyx стала, так званим, «system seller game» для VR, тобто фактором, який є вирішальним для придбання тої, чи іншої ігрової платформи. Такими свого часу були Super Mario Bros для Nintendo чи Uncharted 4 для Play Station. За свіжою статистикою кількість користувачів Steam VR виросла на третину за місяць після релізу. До слова, для нас також причиною покупки VR компонентів стала саме ця гра.

Знайомий Сіті-17

Події Half-Life: Alyx відбуваються в тому самому місті, Сіті-17, за 5 років до подій у Half-Life 2. Нам розповідають історію молодих союзників головного персонажа серії Гордона Фрімена, а саме Алікс Венс (за її персонажку ви й граєте) та її батька Ілая Венса, колегу Фрімена по Чорній мезі. Ілая Венса схоплюють так звані Комбайни, Комбайни — інопланетні сили, які вдерлися на Землю після подій в Чорній мезі, а також перед ким капітулювала Земля в результаті «7-годинної війни». Він був схвачений за підозрою володіння інформацією про бункер, яку надалі йому вдається передати Алікс. Разом з новим персонажем Раселом, Алікс шукають шлях до цього бункера в надії на те, що в ньому схована супер зброя, яка б могла допомогти покінчити з Комбайнами.

Макгафіном для усієї нової частини гри є бункер, сприйняття якого змінюється для головної персонажки й вас протягом розкриття історій сюжету. І якщо від початку це було таємне місце, за інформацію про яке Комбайни брали полонених, то в кінці гри бункер трансформується у значущий елемент не лише для персонажів, але й розуміння всесвіту гри загалом.

Аплодувати розробникам варто хоча б за те, що вони змогли в історії з відомим фіналом подарувати так багато емоцій і сюжетного здивування. А сцена після титрів у VR може «пробрати до печінок» усіх зачекавшихся фанатів. Спойлери у таких емоційних справах — недоречні.

Інтерактивність в ігрових процесах

Говорячи про геймплей, то нова частина виглядає і відчувається як найсправжніша Half-Life. Ця гра завжди була про імерсивність, а у VR це відчуття посилюється у багато разів. Окрім імерсивності, розробники не забули про те, щоб у грі завжди були присутні саспіенс та нотки горору. Це дозволяє помістити гравців у ситуації, в яких не хотів би опинитися в реальному житті. Усвідомлення всесвіту і його жителів, допомагає вселити жах гравцям не прибігаючи до дешевих скримерів чи скриптових сцен.

Автори дуже гарно пропрацювали ігрові умовності та змогли обіграти обмеження в пересуванні у віртуальній реальності. Алікс отримала «расели», ігрові рукавиці, які дозволяють маніпулювати предметами на великих дистанціях, підтягувати їх. Не дивлячись на те, що в грі присутні лише 3 види зброї, на відміну від попередніх ігор, є можливість постійно поліпшувати її потужність та силу. У вигляді суперників з’являються як відомі знавцям всесвіту прибульці (хедкраби й мурахолеви), так і нові. Випробувати свою спритність можна і в боротьбі з солдатами Комбайнів, або ж з Джефом.

Ігровий простір міста Сіті-17 майже повністю є інтерактивним. Ви можете отримувати спеціальні нагороди за роботу з навколишнім простором, наприклад, нагороду «Мазель тов» за розбиття знайдених пляшок об стінку. Смішним є спроби пройти всю гру з каструлею або дорожнім конусом на голові, ну а відео, де викладач математики пояснював геометрію на скляній стіні, вже стало вірусним.

В цілому гру Half-Life: Alyx можна назвати triple-A продуктом, не тільки у порівнянні з іншими VR-іграми, але й із класичними 2d. Кожному фанату серії треба обов’язково відчути цей досвід на собі, адже спостерігаючи через монітор стріми, ви не отримаєте і десятої частини відчуттів, які матимете граючи самостійно. Half-Life: Alyx розповідає цільну історію, яка допомагає краще заглибитися в улюблений світ. Гра однозначно заслуговує своє місце в рейтингу топ-20 на Metacritic, в який вона увірвалась майже одразу і вже очолює його. Ну а за словами розробників гри, вихід Half-Life: Alyx — це не ефектна крапка в серії, а повернення до неї.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: