Роман Губа
Роман
Губа

18 років поза законом: коротка історія ігрової трилогії Mafia

У травні цього року компанія 2К Games анонсувала збірник Mafia: Trilogy, у який увійдуть повноцінний ремейк першої та ремастери другої й третьої частин гри. Найбільший інтерес у гравців викликала обіцянка зробити ремейк оригінальної Mafia: The City of Lost Heaven із застосуванням сучасних ігрових технологій. Скориставшись нагодою, ми вирішили згадати, який шлях пройшла легендарна серія ігор, що так несподівано отримала нове життя.

Mafia: The City of Lost Heaven (2002) — Перша й найкраща

Рубіж ХХ-ХХІ століть — вдалий час для відеоігрової індустрії: технології розвиваються та дешевшають, комп’ютери та ігрові консолі починають краще працювати з 3D-графікою, а кількість гравців у світі невпинно зростає. Саме тоді зароджуються ігрові серії, у які ми граємо й досі: Half-Life, Quake, Doom, Fallout та інші. Серед них і Mafia, яку створила невелика на той час чеська гейм-студія Illusion Softworks. Однак гравцям нульових зазвичай не було відомо, що найкращу гру про американських гангстерів розробили у Східній Європі. Її навіть могли сприймати як GTA-клон у сетинґу США часів Великої депресії, що було небезпечною помилкою. Про це — трохи згодом.

Перша Mafia оповідає історію Томаса Анджело, звичайного таксиста, який випадково стає членом кримінального угруповання. Так, саме випадково, бо опиняється у не найкращий час у не найкращому місці. Одного разу до його машини сіли двоє чоловіків та, погрожуючи зброєю, наказали вдарити по газах. Мафіозі Полі та Сем, що були членами впливової сім’ї Сальєрі, тієї ночі втікали від переслідувачів з іншої сім’ї, Морелло, але потрапили в аварію й підсіли до таксиста. А вже невдовзі й самому Томмі доведеться звернутися до сім’ї з проханням.

Події гри розгортаються у вигаданому місті Lost Heaven, який нам доведеться неодноразово об’їздити взад-вперед, але варто зауважити: Mafia не була грою з класичним відкритим світом, яким ми звикли бачити його зараз. Протягом сюжетної кампанії не було змоги вільно пересуватися містом та взаємодіяти з ним. Через це порівняння з GTA, тодішнім і нинішнім лідером sandbox-ігор, є поверховим та помилковим. І якщо Grand Theft Auto III та Grand Theft Auto Vice City заохочували гравців досліджувати пропрацьований та деталізований ігровий світ, то розробники з Illusion Softworks зробили ставку на сюжет. І не прогадали.

Томмі, попри, скажімо так, «сумнівну роботу», не здавався нам просто злодієм. Він прийшов у сім’ю не через гроші чи вплив, а через обставини. На жаль, протагоніст не одразу зрозумів, що вступ до мафіозної групи — це квиток в один кінець.

На момент релізу геймплей Mafia був якщо не революційним, то цілком відповідним для свого часу. Звісно, що за 18 років ситуація в індустрії значно змінилась, і тепер
стало зрозуміло, що лише дві речі в першій Mafia не старіють — сюжет та атмосфера. Кінематографічність Mafia гравці згадують і досі. Важко уявити, що хтось дозволяв собі пропускати кат-сцени заради швидкого повернення до ігрового процесу. Розробники спирались на кіно та літературу про мафіозні групи,тому деякі сюжетні ходи можуть здатися вам знайомими, якщо ви, наприклад, бачити трилогію «Хрещений батько» Френсіса Форда Копполи.

Крім кінематографічності гравці згадують і про гардкордність гри. Зокрема, знамениту місію, де Томмі необхідно виграти перегони на спортивному авто. Чехам навіть довелося випустити спеціальний патч, який знижував рівень складності завдання. Mafia: The City of Lost Heaven отримала визнання критиків та гравців, а отже сиквел був гарантований. Проте через конфлікти всередині студії та зміну поколінь ігрових консолей чекати на нову гру серії довелося довгих вісім років.

Mafia II (2010) — Американська мрія Віто Скалетта

У 2008 році студія Illusion Softworks була придбана американським видавцем 2K Games і перейменована у 2K Czech. Mafia II чекали як масштабне продовження вже культової на той час гри. Прикрою новиною для фанатів виявилося те, що студію покинув геймдизайнер оригінальної гри, Деніель Вавра, тому чимало гріхів сиквелу пов’язують саме з цією подією.

Віто Скалетта народився в Італії, але згодом з батьками переїхав до США. Життя родини в штатах не склалося. Батько Віто тяжко працював, але зароблені гроші пропивав, тому родина весь час бідувала. З роками Віто почав займатися дрібним криміналом, і одного раз був змушений обирати — сісти до в’язниці чи піти на війну. Повернувшись із Другої світової, він зрозуміє, що бідна, але чесна праця — не для нього і почне кримінальну кар’єру разом із своїм другом дитинства, Джо.

Другу Mafia прийняли непогано, але не без претензій. Ця гра була набагато коротшою за попередню частину, мала безліч дрібних багів, проте їй вистачало тієї атмосфери, за яку цінували першу частину серії. До того ж, у другій половині гри, сюжет переносив нас з холодних та голодних 40-х до стрімких 50-х. Змінювались машини, з’являвся рок-н-рол, а на зміну зимі приходило спекотне американське літо. Проте, бадьоро почавшись, історія Віто починала сипатись у середині гри. Цікаві завдання змінювалися рутинними поїздками містом, а сам герой мало розвивався попри серйозні зміни обставин навколо себе. Безхарактерний Віто викликав мало емпатії до себе. На нього тиснули та ним користалися всі, кому не лінь, а сам Віто й надалі справно служив мафії.

Попри всі недоліки Mafia II лишається грою, яка швидко проходиться, залишає по собі швидше приємне враження та особливо добре виглядає на тлі тріквелу. За десять років після релізу другу Мафію перевипустили у форматі Definitive Edition для сучасних ігрових консолей. Але, на жаль, вона так і не позбулася старих проблем, а місцями навіть підсунула нові. Та й найбільшою проблемою гри були не графіка чи візуальні ефекти, а недокручена до кінця історія. А тут жоден ремастер допомогти не зможе.

Mafia III (2016) — All along the Watchtower

Ця пісня Боба Ділана у виконанні Джимі Гендрікса звучить на стартовому екрані гри Mafia III, яка вийшла 2016 року. Тобто, тридцяті, сорокові та п’ятдесяті роки для серії вже позаду. Тепер на дворі 1968 рік, а ми граємо за ветерана В’єтнамської війни, афроамериканця Лінкольна Клея. Так, для багатьох фанатів Mafia такий поворот теж виявився неочікуваним. Гру розробляла американська студія Hangar 13, а нащадок Illusion Softworks, 2K Czech, уже мало на що впливала.

Лінкольн Клей — сирота, чиє дитинство пройшло у католицькому дитячому притулку. Расова сегрегація не давала Лінкольну іншого шансу, як потрапити до банди. Вона і стала для нього справжньою родиною. Але під час В’єтнамської кампанії він завербувався до армії та кілька років провоював на фронті. А коли повернувся до рідного Нью-Бордо героєм, то виявилось, що зараз родина переживає важкі часи та має великі борги перед італійською мафією. Але є вихід: Лінкольну треба разом із ними пограбувати федеральне сховище і таким чином позбутися боргу..

Якщо перші дві Мафії були історією про італійську мафію в Штатах, то третя частина була присвячена її занепаду та і частковому знищенню руками протагоніста Лінкольна Клея. Гра має чимало посилань на реальні історичні подій, пісні Rolling Stones та Status Quo на радіо. Звучить непогано, але до хорошої історії додався досить одноманітний геймплей. І ситуацію не рятує навіть поява справжнього відкритого світу. Якщо друга «Мафія» була закороткою, то третя виявилася штучно розтягнутою та занудною. Більшість часу нам доведеться відвоювати території міста Нью-Бордо в боротьбі з іншими кримінальними угрупованнями. І якщо в хорошій грі іноді може кортіти пропустити кат-сцену заради геймплею, то в Mafia III хотілося пропустити все, крім сюжетних роликів.

На момент виходу гра вийшла сируватою і мала численні проблеми з оптимізацією. Продажі вийшли хороші завдяки маркетингу та репутації серії, але післясмак лишився недобрий. Молода недосвідчена студія, що відповідала за розроблення, та виробниче пекло, в яке потрапила гра, зрештою принесли свої плоди. Ситуація не виправив навіть ремастер, який начебто поліпшив графіку, але лишив старі проблеми на своїх місцях.

Mafia: Definitive Edition

Анонс ремейку Mafia: The City of Lost Heaven викликав не лише радість, а й деяке хвилювання. За розроблення ремейку відповідає та сама студія Hangar 13, яка створила Mafia III. Однак розробники обіцяють повністю новий рушій, додаткові сюжетні епізоди та оновлений транспорт. Наразі ми маємо лише кілька скріншотів та трейлер переродженої Mafia, через що дуже легко заробити синдром завищених очікувань.

Зрештою, в кінці 90-х, коли Illusion Softworks створювали першу части серії, вони мали повний карт-бланш. Ніхто до них не створював нічого подібного на тему американської мафії. Та і ринок не був переповнений open-world іграми, як зараз. Перед Hangar 13 стоїть амбітна мета актуалізувати культову, але застарілу гру. При цьому треба не надто сильно образити фанатів оригіналу, які точно будуть дивитися на ремейк під мікроскопом. Нам залишається лише чекати чергових свіжих новин про Томмі, простого таксиста з Лост-Гевена.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: