Історія Oni Press: Скотт Пілігрим, японські демони та жодних супегероїв
Комікс-індустрія підкорюється певним стандартам — щомісячні випуски, кросовери, літні масштабні івенти, перезапуски та інше. Ті, хто не витримують такий темп, або навмисне йому не підкорюються, називають себе незалежними видавництвами. Класичним прикладом є Oni Press.
Трохи історії:
Боб Шрек працював у Dark Horse. Видавництво як раз було на злеті і він цілком комфортно влаштувався у кріслі редактора. Молода компанія, що хотіла робити якісні комікси, а не лише приторну супергероїку і нашого героя це влаштовувало. Щоправда, не довго.
Попрацювавши 6 років у видавництві, Боб вирішив спробувати робити дещо інше. Якщо Майк Річардсон (засновник Dark Horse) хотів робити хороші комікси для відвідувачів своїх комікс-шопів, то Шрек пішов інакшим шляхом. Він захотів орієнтуватися на ту аудиторію, яка з жахом оминає вітрини, заклеєні Бетменом та Спайдерменом. За його словами, «робити комікси для тих, хто полюбляє читати».
Так і виникла ідея видавництва Oni Press (назване в честь япоських демонів оні), яке з’явилося у 1997 році. Засновниками виступили наш старий знайомий Боб Шрек та видавець Джой Ноземак. Як би то не було, але 20 років тому в Орегоні з’явилося видання, яке цілком можна назвати гіпстером світу коміксів.
Головним напрямком роботи Oni Press став так званий «справжній мейнстрім» — компанія ігнорувала популярні тематики комікс-індустрії, натомість орієнтуючись на інші медіа. У результаті центральними жанрами для видавництва стали триллери, романтичні історії та реалістичні драми. Як вже сказано було раніше, супергеройська тематика зазвичай не підіймалась, хоча її і не уникали.
Першою перемогою Oni стала робота з Кевіном Смітом. Режисер «Клерків» написав кілька міні-серій про героїв власного вигаданого всесвіту «View Askew». Наприклад, серія «Chasing Dogma» (1999) розповідала про пригоди Джея та Мовчазного Боба у проміжку між фільмами «Наздоганяючи Емі» та «Догмою».
Cерія «Chasing Dogma» (1999) розповідала про пригоди Джея та Мовчазного Боба у проміжку між фільмами «Наздоганяючи Емі» та «Догмою».
У світі коміксів молоде та нахабне видавництво теж оцінили. Як ще назвати той факт, що перший графічний роман «Whiteout» молодого сценариста Грега Руки, опублікований в маленькому виданні, раптом отримав у 2000 році найпрестижнішу нагороду у світі коміксів — премію Айснера. Це майже як цьогорічний «Moonlight»!
Проте найвідоміша серія видавництва з’явилась у 2004 році, коли вийшов перший тираж історії Браяна Лі О’Меллі про Скотта Пілігрима. Так, того самого, якого пізніше екранізував Едгар Райт і чию роль зіграв Майкл Сера (скажемо чесно, не найкращий кастинг, але що зробиш). Серія стала титульною для Oni й остаточну закріпила за видавництвом звання гіпстерів.
Самі посудіть — компанія майже не випускає класичних онгоінгів (коли серія продовжується кілька років щомісяця або частіше) та працює переважно у форматах міні-серій чи графічних романів. Крім того, Oni завели собі звичку перевипускати історії окремими книгами у паперовій обкладинці (хід, позичений у японської манги). Зовсім неприйнятна поведінка для серйозного американського комікс-видання. За це ми його і любимо.
Якщо вам мало серіалу про пригоди Ріка і Морті, то Oni Press видає серію коміксів про життя персонажів поза шоу на Cartoon Network.
Scott Pilgrim (2004—2010)
Сценарист: Браян Лі О’Меллі
Художник: Браян Лі О’Меллі
Читати: у будь-якому випадку
Класичний мілленіал Скотт Пілігрим живе з другом-геєм, грає у группі на бас-гітарі, намагається десь заробити кілька доларів та зустрічається з крутою дівчиною. От тільки у неї є сім злих колишніх, яких потрібно перемогти, щоб… Скотта залишили в спокої.
Світ Браяна Лі О’Меллі — це звичайне канадське містечко, де ніхто не дивується підпросторовим тунелям, магічним школам, суперсилам веганів і тому, що все життя нагадує класичну 8-бітну гру. Та яка різниця? Аби було смішно та весело.
Wasteland (2006—2015)
Сценарист: Ентоні Джонстон
Художник: Крістофер Міттен
Читати: вам подобається «Дюна» та «Шалений Макс»
Містичний вестерн у декораціях постапокаліптичного світу. З часів Потопу пройшло близько ста років, а земля за цей час остаточно перетворилась на велетенську пустелю з отруйними ріками та озерами. Більшість неписемного населення планети тепер живе невеликими поселеннями, намагаючись вирощувати достатньо їжі для себе та своїх рідних. Єдине, що тепер хвилює напівдиких людей — виживання у цьому жорстокому та непривітному світі. Виживання хвилює і нашого героя, загадкового одинака на ім’я Майкл. Він випадково натрапляє на дивну розумну машину, яка говорить забутою мовою та за допомогою якої можна знайти місце, звідки, за легендою, і почалось гріхопадіння людства.
До речі, Ентоні Джонстон пише не лише комікси. Багатообіцяючий кінофільм «Atomic Blonde», який ми побачимо вже цього року — екранізація його графічного роману «Coldest City».
Local (2005—2008)
Сценарист: Браян Вуд
Художник: Раян Келлі
Читати: вам сподобалася «Юність» Річарда Лінклейтера
«Local» на перший погляд здається коміксом-антологією, у якому кожен з 12 випусків розповідає окрему історію. Кожна з оповідей розгортається в одному з американських міст, а об’єднує їх усі дівчина на ім’я Меган. У деяких випусках вона відіграє роль повноцінної головної героїні, в інших — з’являється лише у ролі спостерігача. І все ж, це — не антологія оповідей про Америку, це — надзвичайно інтимна та лірична історія дорослішання однієї дівчини, її помилок та переживань. Протягом дванадцяти випусків героїня не лише розвивається на наших очах, вона справді стає знайомою та важливою читачеві. Якщо на перших сторінках Меган викликає скоріше роздратування, то після читання останнього випуску усвідомлюєш, що ця дівчина стала чимось на кшталт близького друга.
The Auteur (2013-2014)
Сценарист: Рік Спірс
Художник: Джеймс Каллаган
Читати: вам подобається «Трансметрополіс» та Хантер С. Томпсон
Нейтан Т. Рекс — скандально відомий голівудський продюсер, останній великобюджетний проект якого щойно з тріском провалився. Тепер у Нейтана залишається надія лише на кривавий слешер. Якщо і цей фільм провалиться у прокаті, то це поставить остаточну крапку на кар’єрі продюсера. Щоб не дозволити цьому статись, Нейтан звертається за натхненням до нелюдської кількості наркотиків та намагається придумати спосіб не лише врятувати фільм від провалу, а й зняти щось революційне та вражаюче. Перший крок, який спадає йому на думку — витягнути із в’язниці серійного вбивцю та найняти його у якості «консультанта з питань вбивств».
Попереджаємо відразу: у коміксі багато насилля, сексу, чорного гумору та яскраво-кислотний малюнок, який дозволяє оцінити наркотичні розваги головного героя.
Whiteout (1999)
Сценарист: Грег Рука
Художник: Стів Лібер
Читати: вам подобаються сильні жіночі персонажі
Грег Рука сьогодні найбільше відомий за свою роботу із видавництвом DC (особливо — за роботу над серіями про Супермена та Диво-Жінку), але перший графічний роман Руки вийшов саме у Oni Press. Видавництво недаремно повірило у молодого автора, оскільки роман отримав престижну нагороду імені Айснера за кращу міні-серію (екранізації 2009-го року з Кейт Бекінсейл у головній ролі пощастило трохи менше).
Головна героїня міні-серії — сувора федеральна маршалка США Керрі Стетко, яка працює в Антарктиці. Монотонну роботу перериває поява вбивці, якого героїня змушена розшукувати серед засніжених антарктичних просторів. Сюжет вміло використовує переміщення від станції до станції, поступово розкриваючи читачеві більше подробиць і створюючи заплутаний детективний сюжет.
Авторка підбірки коміксів — Олександра Ринк