Крижень метушливий

Адам Сендлер – суцільний парадокс. Більшість його фільмів складно описати якось лагідніше ніж «какофонії ідіотизму та вульгарності» («феєрії несмаку»?), але вони якимось чином зібрали у прокаті близько трьох мільярдів доларів. Комедії Сендлера славляться своїм низькопробним гумором, але при цьому його останній стендап-спешл отримав чудові відгуки критиків. У нього в арсеналі рекордні 11 номінацій на «Золоту малину» (і 9 перемог!), але він також встиг зіграти в Пола Томаса Андерсона та Ноа Баумбаха. У 2019 році Сендлер виконав головну роль у «Загадковому вбивстві», про яке я досі згадую зі щирим жахом, і у «Необроблених коштовностях» братів Сафді – одному із найяскравіших кримінальних трилерів останнього часу.

Але ось цікавий момент – як і «Загадкове вбивство», «Необроблені коштовності» розповідають про крикливого, відверто неприємного та необережного американця, який раз за разом потрапляє у халепи, і з вражаючим ентузіазмом риє собі могилу. Більше того (так, це прозвучить богохульно) – ні «Загадкове вбивство», ні «Необроблені коштовності» не принесуть вам задоволення під час перегляду. Ось тільки у випадку стрічки братів Сафді ви зрадієте, що додивились до кінця.

Метушливий, постійно напружений та набридливо говіркий Говард (Адам Сендлер) не знає спокою. Настільки, що коли ми вперше знайомимось з протагоністом, він лежить на колоноскопії – і з кожною наступною хвилиною фільму йому ставатиме ще більш некомфортно. Вдень він проводить напівлегальні і дуже секретні продажі у крихітній, клаустрофобній ювелірній лавці на 47-й вулиці (історично цю місцевість називають «Кварталом діамантів»). Іграшки Furby, прикрашені коштовним камінням, масивні золоті статуї розіп’ятого Майкла Джексона, підроблені «Ролекси» – чого тільки не знайдеш у цій задушливій печері сумнівних скарбів. Ввечері протагоніст змушений жити подвійним життям – заради пристойності хоч на пару годин з’являтись вдома, де його не надто чекає розлючена та майже колишня дружина (Ідіна Мензел), а потім поспішати на власну квартиру, де останнім часом живе молода та сексуальна співробітниця Джулія (Джулія Фокс). З нею теж все не так просто – можливо, вона зраджує своєму коханцеві, або просто дуже любить весело проводити час з місцевими знаменитостями.

Оригінальна назва
Uncut Gems
Тривалість
135 хв
Прем’єра
13 Грудня 2019
Жанр
Триллер
Режисер
Брати Сафді
Актори
Адам Сендлер, Лакіт Стенфілд


«Необроблені коштовності» відрізняються від більшості драм про залежність – брати Сафді чудово розуміють, що Говард насправді не хоче спокійного життя.

Здавалось би, Говард міг би ось-ось привести свої справи до ладу – він якраз почав співпрацювати з харизматичним торговцем Демані (Лакіт Стенфілд), який за невелику ціну приводить у ювелірну лавку героя відомих баскетболістів, музикантів та інших багатіїв. Одного з цих нових клієнтів, зірку НБА Кевіна Гарнетта (якого грає, власне, Кевін Гарнетт), особливо інтригує нещодавнє надбання Говарда – величезний чорний опал з Ефіопії. Але у Говарда є серйозна проблема – хвороблива, деструктивна азартність. Як ми швидко з’ясовуємо, він регулярно забирає коштовності клієнтів «на швидкий огляд», і заставляє їх сумнівним кредиторам, а отримані гроші ставить на результати баскетбольних ігор. Ця манія давно перетворилась на безкінечний цикл – Говард завинив гроші майже всім злочинним угрупуванням міста, в його лавку регулярно приходять головорізи, і кожен день складається з махінацій, які ще більше ускладнюють ситуацію.

Та ось чим «Необроблені коштовності» відрізняються від більшості драм про залежність – брати Сафді чудово розуміють, що Говард насправді не хоче спокійного життя. Стрес – його головний двигун, і адреналін тут не менш важливий за виграші та коштовності. Щоразу, коли протагоніст уникає чергової небезпеки, він з шаленою впертістю створює собі нові проблеми – і при цьому ми йому співпереживаємо. Так, у цій емпатії немає нічого раціонального, але переконливість Сендлера та технічна робота команди (аж надто крупні плани, крикливий саундтрек, різкий монтаж) занурюють глядачів у світ Говарда, змушуючи нас відчувати не меншу розгубленість та прилив адреналіну, ніж сам герой. Кожен діалог тут за лічені секунди перетворюється на крик, а кожен кадр знято так, ніби ось-ось розпочнеться бійка. Хтось із американських критиків назвав стрічку «симулятором панічної атаки», і тут важко не погодитись – приємним такий фільм не назвеш, але він до останнього тримає на краєчку стільця.

Брати Сафді (як і, певною мірою, сам Сендлер) – природжені агенти хаосу: режисери регулярно використовують небезпечні для роботи локації, поєднують імпровізовані сцени зі зйомками за сценарієм, наймають непрофесійних акторів та ламають усі правила «конвенційного кіно». У чомусь вони нагадують молодого Мартіна Скорсезе (який, до речі, тут виступає продюсером) – «Необроблені коштовності» створюють не менш автентичну та іммерсивну картину нью-йоркського життя, ніж «Злі вулиці». Можливо, у такому Нью-Йорку мало хто захоче опинитись у реальному житті, але його вибухова енергія викликає беззаперечну повагу.

Плюси

— блискуча гра Адама Сендлера
— динамічний темп
— дискомфортна атмосфера

Мінуси
Оцінка

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: