Крижень метушливий
Адам Сендлер – суцільний парадокс. Більшість його фільмів складно описати якось лагідніше ніж «какофонії ідіотизму та вульгарності» («феєрії несмаку»?), але вони якимось чином зібрали у прокаті близько трьох мільярдів доларів. Комедії Сендлера славляться своїм низькопробним гумором, але при цьому його останній стендап-спешл отримав чудові відгуки критиків. У нього в арсеналі рекордні 11 номінацій на «Золоту малину» (і 9 перемог!), але він також встиг зіграти в Пола Томаса Андерсона та Ноа Баумбаха. У 2019 році Сендлер виконав головну роль у «Загадковому вбивстві», про яке я досі згадую зі щирим жахом, і у «Необроблених коштовностях» братів Сафді – одному із найяскравіших кримінальних трилерів останнього часу.
Але ось цікавий момент – як і «Загадкове вбивство», «Необроблені коштовності» розповідають про крикливого, відверто неприємного та необережного американця, який раз за разом потрапляє у халепи, і з вражаючим ентузіазмом риє собі могилу. Більше того (так, це прозвучить богохульно) – ні «Загадкове вбивство», ні «Необроблені коштовності» не принесуть вам задоволення під час перегляду. Ось тільки у випадку стрічки братів Сафді ви зрадієте, що додивились до кінця.
Метушливий, постійно напружений та набридливо говіркий Говард (Адам Сендлер) не знає спокою. Настільки, що коли ми вперше знайомимось з протагоністом, він лежить на колоноскопії – і з кожною наступною хвилиною фільму йому ставатиме ще більш некомфортно. Вдень він проводить напівлегальні і дуже секретні продажі у крихітній, клаустрофобній ювелірній лавці на 47-й вулиці (історично цю місцевість називають «Кварталом діамантів»). Іграшки Furby, прикрашені коштовним камінням, масивні золоті статуї розіп’ятого Майкла Джексона, підроблені «Ролекси» – чого тільки не знайдеш у цій задушливій печері сумнівних скарбів. Ввечері протагоніст змушений жити подвійним життям – заради пристойності хоч на пару годин з’являтись вдома, де його не надто чекає розлючена та майже колишня дружина (Ідіна Мензел), а потім поспішати на власну квартиру, де останнім часом живе молода та сексуальна співробітниця Джулія (Джулія Фокс). З нею теж все не так просто – можливо, вона зраджує своєму коханцеві, або просто дуже любить весело проводити час з місцевими знаменитостями.
- Оригінальна назва
- Uncut Gems
- Тривалість
- 135 хв
- Прем’єра
- 13 Грудня 2019
- Жанр
- Триллер
- Режисер
- Брати Сафді
- Актори
- Адам Сендлер, Лакіт Стенфілд
«Необроблені коштовності» відрізняються від більшості драм про залежність – брати Сафді чудово розуміють, що Говард насправді не хоче спокійного життя.
Здавалось би, Говард міг би ось-ось привести свої справи до ладу – він якраз почав співпрацювати з харизматичним торговцем Демані (Лакіт Стенфілд), який за невелику ціну приводить у ювелірну лавку героя відомих баскетболістів, музикантів та інших багатіїв. Одного з цих нових клієнтів, зірку НБА Кевіна Гарнетта (якого грає, власне, Кевін Гарнетт), особливо інтригує нещодавнє надбання Говарда – величезний чорний опал з Ефіопії. Але у Говарда є серйозна проблема – хвороблива, деструктивна азартність. Як ми швидко з’ясовуємо, він регулярно забирає коштовності клієнтів «на швидкий огляд», і заставляє їх сумнівним кредиторам, а отримані гроші ставить на результати баскетбольних ігор. Ця манія давно перетворилась на безкінечний цикл – Говард завинив гроші майже всім злочинним угрупуванням міста, в його лавку регулярно приходять головорізи, і кожен день складається з махінацій, які ще більше ускладнюють ситуацію.
Та ось чим «Необроблені коштовності» відрізняються від більшості драм про залежність – брати Сафді чудово розуміють, що Говард насправді не хоче спокійного життя. Стрес – його головний двигун, і адреналін тут не менш важливий за виграші та коштовності. Щоразу, коли протагоніст уникає чергової небезпеки, він з шаленою впертістю створює собі нові проблеми – і при цьому ми йому співпереживаємо. Так, у цій емпатії немає нічого раціонального, але переконливість Сендлера та технічна робота команди (аж надто крупні плани, крикливий саундтрек, різкий монтаж) занурюють глядачів у світ Говарда, змушуючи нас відчувати не меншу розгубленість та прилив адреналіну, ніж сам герой. Кожен діалог тут за лічені секунди перетворюється на крик, а кожен кадр знято так, ніби ось-ось розпочнеться бійка. Хтось із американських критиків назвав стрічку «симулятором панічної атаки», і тут важко не погодитись – приємним такий фільм не назвеш, але він до останнього тримає на краєчку стільця.
Брати Сафді (як і, певною мірою, сам Сендлер) – природжені агенти хаосу: режисери регулярно використовують небезпечні для роботи локації, поєднують імпровізовані сцени зі зйомками за сценарієм, наймають непрофесійних акторів та ламають усі правила «конвенційного кіно». У чомусь вони нагадують молодого Мартіна Скорсезе (який, до речі, тут виступає продюсером) – «Необроблені коштовності» створюють не менш автентичну та іммерсивну картину нью-йоркського життя, ніж «Злі вулиці». Можливо, у такому Нью-Йорку мало хто захоче опинитись у реальному житті, але його вибухова енергія викликає беззаперечну повагу.
— блискуча гра Адама Сендлера
— динамічний темп
— дискомфортна атмосфера