Franks Wild Years
![](https://images.vertigo.com.ua/2019/10/the-irishman-main.jpg)
Немає нічого більш передбачуваного за фінал гангстерського фільму – стрічки про мафію неодмінно закінчуються поліцейськими сиренами, тюремними гратами чи смертю головних героїв. Добре, є винятки – більш оригінальні представники жанру (наприклад, «Хрещений батько») перед титрами показують, що життя йде далі, і що молодше покоління рішуче продовжує справу батьків. Так чи інакше, в цих фільмах мало місця для розміреного усвідомлення плину часу. За всіма пострілами, інтригами та блискавичними діалогами про те, як правильно робити пасту, ми так і не дізнаємось головного – чи шкодують про щось балакучі антигерої? Чи думають вони про тих невдах, яких вбили протягом свого вражаючого кар’єрного шляху? Чи нервують, бо провели замало часу з дітьми, а зараз вже пізно?
На щастя, розміреність – чи не головна риса нового гангстерського епосу Скорсезе. Так, я знаю, що цим словом часом ввічливо описують фільми, які соромно напряму називати нудними чи затягнутими. Але «Ірландець» саме розмірений у найкращому сенсі – він спокійно піднімає екзистенційні питання, але у той же час не втрачає свою динаміку, масштаб та гумор.
Коли ми вперше знайомимось з Френком Шираном (Роберт Де Ніро), колишньому ганстеру вже за 80, він мешкає в пансіонаті для літніх людей та з меланхолією згадує часи, коли «фарбував стіни». Це, звісно, евфемізм – мова йде про наймані вбивства та виконання іншої брудної роботи на мафію. Його історія водночас схожа на сповідь та вихваляння – Френкові вдалось пережити небезпечні часи, вплинути на історію Америки, але без втрат та помилок не обійшлось. У 50-х, після Другої світової, Ширан майже випадково познайомився з Расселом Буффаліні (Джо Пеші) – неочікувано спокійним, інтелігентним, але небезпечним мафіозі. Згодом протагоніст почав працювати ще й на Джиммі Хоффу (Аль Пачіно) – впливого голову профспілки, який часом нагадує трохи менш вибухового родича Тоні Монтани. Роки йдуть, робочі стосунки перетворюються на дружбу. Але в один момент Френк змушений вибирати між двома сторонами – нервовим Хоффою, який йому вже як старший брат, і мудрим Буффаліні, який колись його поставив на ноги.
![](https://images.vertigo.com.ua/2019/11/the-irishman-poster.jpg)
ОРИГІНАЛЬНА НАЗВА
THE IRISHMAN
ХРОНОМЕТРАЖ
219 ХВ
ПРЕМ'ЄРА
28 ЛИСТОПАДА 2019
ЖАНР
ІСТОРИЧНА ДРАМА
РЕЖИСЕР
МАРТІН СКОРСЕЗЕ
СЦЕНАРІЙ
СТІВЕН ЗАЛЛІАНІ
В РОЛЯХ
РОБЕР ДЕ НІРО
ДЖО ПЕШІ
АЛЬ ПАЧІНО
АННА ПЕКВІН
![](https://images.vertigo.com.ua/2019/07/the-irishman-fb.jpg)
«Ірландець» поєднує політичне з особистим, аби намалювати вражаючу історію про амбіції, дружбу, старість та сумління.
Всі ці події відбуваються на фоні більш масштабного сюжету – як і роман-першоджерело, фільм зачіпає поступовий прихід родини Кеннеді до влади, розгортання масової боротьби з організованою злочинністю, вбивство Кеннеді та скандали Ніксона. Зрештою, коли Netflix дозволяють тобі зняти фільм тривалістю в три з половиною години, то можна зосередитись не тільки на дрібних аферах та розподілі сфер впливу в одному районі, а на історії цілої країни.
Настільки солідний хронометраж може викликати острах, що постановник аж надто закоханий у свій матеріал, і йому не вистачило духу вирізати кілька зайвих сцен, обійтись без розлогої експозиції чи зосередитись на одній ключовій лінії. Але мова йде про Скорсезе – невже ви справді думаєте, що він просто не знав, як скоротити фільм? Так-так, зазвичай я б не стала апелювати до постаті режисера у рецензії – навіть найбільш талановиті постановники часом знімають невдалі фільми (згадайте, наприклад, «Братів Грімм» Террі Гілліама чи «Джека» Френсіса Копполи). Але, знову ж, мова йде про гангстерський фільм від короля цього жанру – Мартіна Скорсезе. І тут його репутація вчергове виявляється виправданою – «Ірландець» поєднує політичне з особистим, аби намалювати вражаючу історію про амбіції, дружбу, старість та сумління.
![](https://images.vertigo.com.ua/2019/09/the-irishman-2.jpg)
До речі, якраз сумління виявляється емоційним фундаментом стрічки та її лейтмотивом. Попри те, що події фільми здаються шаблонно максулінними, історія просто не склалась би без доньки Френка (Анна Паквін), яка водночас є уособленням його совісті. Я бачила, що в західній пресі вже точаться дискусії щодо того, що в «Ірландці» замало важливих жіночих персонажів, але мене такі закиди щиро дивують. Так, в героїні Паквін небагато реплік, але її небажання говорити виявляється важливішим за вербальні перепалки мафіозі. Бо знаєте, в чому Скорсезе розбирається майже так добре, як і в буденному житті злочинців? В мовчанні.
Ще один момент, який турбував глядачів ще до того, як вийшов фільм – велика кількість комп’ютерних ефектів, за допомогою яких омолоджували головних героїв. На рахунок цього теж не варто було нервувати – можливо в деяких сценах рухи персонажів видають справжній вік акторів (омолоджений Де Ніро часом ходить та жестикулює аж надто повільно), але спецефекти рідко впадають в око чи викликають психологічний дискомфорт.
Я б не назвала «Ірландця» найкращим фільмом Скорсезе – принаймі тому, що його простіше зрозуміти вже тоді, коли ви бачили «Хороших хлопців» чи «Злі вулиці». Також його дивно називати тріумфальним поверненням – попередні стрічки постановника теж були напрочуд вдалими, навіть якщо в них не було знайомих нам сюжетів про мафію. Мабуть, найкраще слово для опису картини – епілог. Не тому, що Скорсезе вже не зніме кращий фільм, а просто через те, що в «Ірландці» відчувається, що постановник саме зараз піднімає теми, над якими думав роками. Через це стрічка виходить сумнішою та більш філософською, ніж можна було очікувати – але аж ніяк не нуднішою чи менш сміливою.