Бронзовий пам’ятник класиці
На момент продажу Джорджем Лукасом усіх прав на «Зоряні війни» корпорації Disney в 2012 році, навколо франшизи існував дивний статус-кво — фанатам подобалась оригінальна трилогія, фанатам подобалося різноманіття історій про всесвіт далекої-далекої галактики, фанатам дуже не подобалася трилогія приквелів. Тож студії довелося запевняти усіх, що вони збираються слідувати виключно духу класичних фільмів, не відступаючи від нього ні на крок. У результаті це й стало вироком новим стрічкам.
Після «Останніх джедаїв» інтернет баталії розгорнулися до таких масштабів, що керівництво Disney вирішило себе убезпечити — Раян Джонсон отримав анафему, Колін Треворроу був замінений на безпечного Джей Джей Абрамса, а візіонерство і нові ідеї поступилися перевіреному фан-сервісу та поверненню до «старих-добрих «Зоряних війн»». Причому бажання всіляко задобрити прихильників оригінальної трилогії перетворилося ледь не у нав’язливу манію — навіть акторів змусили у кожному інтерв’ю вторити одне-одному в мантрі «як добре повернутися до духу старих фільмів, а не вигадувати щось нове».
Синопсис у нової частини беззмістовний, як відповідь студента на заліку: сили спротиву воюють з «Першим порядком», Рей тренується, Кайло Рен страждає. Очевидно, що історія — напевне остання причина йти на нові «Зоряні війни». Фінальний епізод нарешті підтвердив, що у Disney не було наріжного сюжету для нової трилогії. Якщо перша розповідала про боротьбу повстанців з імперією, друга розкривала походження Дарта Вейдера і падіння Республіки, то третя так і не визначилася із задачами. «Перший порядок», вічна повстанка Лея Органа, джедаї та ситхи у невизначеності — складається враження, що в корпорації були впевнені в успіху незважаючи ні на що. Власне, так і вийшло.
ОРИГІНАЛЬНА НАЗВА
STAR WARS: RISE OF SKYWALKER
ХРОНОМЕТРАЖ
152 ХВ
ПРЕМ'ЄРА
19 ГРУДНЯ 2019
ЖАНР
ПРИГОДИ
РЕЖИСЕР
ДЖЕЙ ДЖЕЙ АБРАМС
СЦЕНАРІЙ
ДЖЕЙ ДЖЕЙ АБРАМС
КРІС ТЕРРІО
В РОЛЯХ
ДЕЙЗІ РІДЛІ
АДАМ ДРАЙВЕР
ОСКАР АЙЗЕКС
ДЖОН БОЄГА
КЕРІ ФІШЕР
ЕНТОНІ ДЕНІЕЛС
ПРОКАТЧИК
KINOMANIA
З точки зору кінематографу картина представляє собою повторний пам’ятник ретроградності та безвольності, яка не дає «Зоряним війнам» розвиватися.
Ні для кого не секрет (а особливо для прихильників «Зоряних війн»), що головна і чи не єдина причина купити квитки на сеанс «Скайвокер. Сходження» — це можливість повернутися у далеку-далеку галактику найканонічнішим чином: фанфари, жовті титри, музика Джона Вільямса і, напевно ж, обов’язкова доза ностальгії. Насправді, у цьому напрямку новий епізод працює дуже впевнено. Незважаючи на те, що більшість фан-сервісу не обумовлена сюжетом і вставлена лише для годиться, кілька епізодів дійсно змушують Силу бігати в жилах, а мурах — по шкірі.
Більше того, сценаристи раптом дістають з рукава кілька дуже хороших сюжетних поворотів, які м’яко, але впевнено ведуть історію вперед, не орієнтуючись на ідеї Джорджа Лукаса 40-річної давності. От тільки проблема в тому, що вони губляться у тому морі хаоса і чорних дір, у які перетворився сценарій після майже восьми років вічних переписувань. Бажаючи всіляко задобрити незадоволених «Останніми джедаями», стрічка витрачає чимало часу, щоб загладити або просто затерти сюжетні лінії Раяна Джонсона (любовна лінія Фінна, ідея єдиної «сірої» Сили, перетурбації в «Першому порядку») і витягає з пилюки ідеї Абрамса часів «Пробудження сили».
В результаті експозиція займає чи не дві третини фільму, паралельно намагаючись косплеїти «Імперія завдає удару у відповідь», «Повернення джедая» і навіть «Помсту ситхів». Батальні сцени вражають не лише своїм масштабом, а й вторинністю, нагадуючи про креативність молодого Лукаса. У цьому «Скайвокер. Сходження» дуже нагадує «Джокера» — обидві картини намагаються продати класику 70-80-х під виглядом новинки. І якщо Тодду Філіпсу пощастило, що більшість аудиторії не бачили «Таксиста» та «Короля комедії», то Абрамсу явно забракло удачі.
Не подумайте, що я ставлю під сумнів роботу Джей Джея як автора, адже не віриться що йому дали хоч якусь творчу свободу. Навіть у порівнянні з «Пробудженням сили», яка часом вражала візуальною складовою, «Скайвокер. Сходження» виглядає блідою копією на замовлення студійних боссів, які раптом побачили негативну динаміку в маркетингових планах. Що ж, фінал саги Скайвокерів можливо й задобрить олдів, але явно промахнеться повз нову аудиторію та прихильників варіанта Раяна Джонсона, адже з точки зору фанатів франшизи (до яких я теж належу) нова стрічка видається дещо нерівним, але комфортним та милим поверненням у далеку-далеку галактику. Але з точки зору кінематографу картина представляє собою повторний пам’ятник ретроградності та безвольності, яка не дає «Зоряним війнам» розвиватися.
Складно зрозуміти, що нас чекає після «Сходження» — Кейтлін Кенеді майже попрощалася з кріслом керівника Lucasfilm, Дейв Філоні та Джон Фавро готуються приняти її естафету, задобрюючи фанатів «Мандалорцем», а Disney обіцяє взяти перерву на кілька років перед тим як повернутися до повнометражних картин у всесвіті «Зоряних війн». Цікаво, ми побачимо знову Рей? Аж не віриться, у те, що корпорація залишить в спокої історію Скайвокерів.
— ностальгія
— масштабні битви
— сюжетні дірки
— слабкий візуальний ряд
— надмірне бажання потішити старих фанів