Аnother brick in the wall
Якщо мова йде про найдорожчий голлівудський блокбастер, знятий у Китаї, то від фільму, як мінімум, варто чекати запаморочливих візуальних ефектів з культурним колоритом сходу. І в такому випадку «Велика стіна» Чжана Імоу не мала б розчарувати. Втім, фентезі про оборону Великої Китайської стіни від міфічних монстрів, як то кажуть, did not fail to disappoint. Адже «Велика стіна» — той самий випадок амбітного проекту, який не став якісним симбіозом візуально-героїчного стилю Чжана Імоу і монументального розмаху зйомки, що їх дозволяв бюджет фільму (наданий Голлівудом і Китаєм). Чому ж комбінація не спрацювала?
Дія фільму відбувається у Середньовічному Китаї десь у…власне, точно сказати, коли саме відбувається дія, важко. Часові рамки подій «Великої стіни» навмисне розмиті, десь між 11 і 15 століттям, надаючи їй антуражу легенди, або ж уникаючи кричущих історичних невідповідностей. Двоє європейських найманців Вільям (Метт Деймон) і Перо (Педро Паскаль) прибувають до Китаю у пошуках димного пороху. Тікаючи від набігу варварів, головні герої опиняються перед однією з веж Великої китайської стіни, де їх бере в полон військо імператора. Згодом головним героям належить дізнатись, що велична споруда захищає китайські землі не від ворожого вторгнення іноземців, а від орди міфічних монстрів, що жадають знищити все живе, атакуючи головну захисну споруду Китаю через кожні 60 років вже котре століття поспіль.
Надалі сюжет сконцентрується виключно на протиборстві людей і монстрів, демонструючи весь військовий потенціал Середньовічного Китаю, в тій чи іншій мірі дофантазований. Як не дивно, але центральна лінія оповіді, попри свою здавалося б важливість, ледь вибудована: поясненню хто, власне, ці ящероподібні істоти із зеленою кров’ю і чому вони хочуть знищити все живе, сценаристи виділили не більше трьох хвилин.
Ок, картина поставлена великим Чжаном Імоу (автор культових і глибоких блокбастерів «Герой» і «Дім літаючих кинджалів»), а отже можна не перейматись тим, що сцени баталій у фільмі домінують — він-то картинку зробить першокласну. І Чжан Імоу, чесно, з усіх сил старається виправдати наші сподівання. Хореографія боїв у парі з роботою камери і візуальними ефектами, можливо, навіть виправдають ваші 3D-сподівання. Не обійдеться тут і без улюбленого прийому режиссера «Arrow Cam», коли камера йде за випущеною стрілою. Прийом хоч і не новий у кіно, зате свого часу вражаюче реалізований саме Чжаном Імоу у фільмах про східні бойові мистецтва жанру «уся».
Коментар незадоволеного редактора:
Чесно сказати, хореографії бою тут як такої немає. Кудись поділися східні бойові мистецтва. Максимум, на який здатні актори — це штрикнути монстра в око або випустити у нього стрілу. Нудно і викликає чергові запитання, адже найвправніші китайські воїни не здатні подолати монстрів, яких європейці б’ють ледь не голими руками.
«The Great Wall» / Оригінальна назва
104 хв / ХРОНОМЕТРАЖ
2 лютого 2017 / ПРЕМ’ЄРА
фентезі / ЖАНР
режисер:
Чжан Імоу
СЦЕНАРІЙ:
Карло Бернард
Даг Міро
Тоні Гілрой
В РОЛЯХ:
Метт Деймон
Цзін Тянь
Педро Паскаль
Віллем Дефо
Вікі Юй
Лухан
Нуман Акар
Едді Пен
Енді Лау
прокатник:
B&H FILM DISTRIBUTION COMPANY
Від авторського стилю Імоу тут залишилось надзвичайно мало. Військова динаміка не підкріплена притомною історією, сюжет рухається передбачувано за рахунок надзвичайно слабо виписаних персонажів, які є скоріше типажами. Мотивацію Вільяму з мілкого негідника перетворитись на героя війни, певно, прописували ті самі люди, що зробили магнітик головною зброєю проти монстрів і змусили Деймона носити накладний хвостик. Китайська акторка Цзинь Тянь з незворушним виразом обличчя зовсім не справляється з роллю харизматичного командира Лін, з якою, по ідеї, у Деймона мала би відбутись певна хімія. В результаті більша хімія у головного героя склалась з молодим і незграбним воїном китайського війська, якому Вільям рятує життя. Ясно, що там за задумом реалізована метафора опікунства старшого брата, але з тим, як ці двоє бува поглядали один на одного, неможливо не бажати їм щастя у парі!
З візуальної точки зору «Велику стіну» рятує абсолютно шалені кольорові рішення режисера. Згадайте, які насичені відтінки Чжан Імоу використовував у своїй фільмографії, і як часто лише самі кольори кімоно головних героїв рухали сюжет. Ви зрозумієте, що наявність яскравої палітри навіть у мілітаристському фільмі для режисера є питанням принциповим. Однією з небагатьох сцен, де видніється «чистий» стиль Імоу — короткий епізод похорону одного з героїв, що супроводжується автентичним співом. Саундтрек до фільму, до речі, написав Рамін Джаваді — композитор «Гри престолів». Але його працю по-справжньому можна оцінити лише під час рідкісних і несміливих спроб створити тихий саспенс.
І все ж таки перший голлівудський проект автора якісної китайської героїки став жертвою несумісності і зайняв своє місце маленької цеглини у стіні невидатних блокбастерів. Голлівуд наразі голодний до свіжого авторського погляду у режисурі. Саме тому блокбастери кличуть знімати талановитих іноземців (Дені Вільньов — один з найочевидніших прикладів). Ймовірно, «Велика стіна» Чжана Імоу постраждала від надмірного втручання студії у виробничий процес. Парадоксально, але складається враження, що Голлівуд покликав справжнього автора, аби потім вирізати його авторський стиль на фінальній стадії монтажу. На щастя, у Голлівуді так трапляється не завжди. Імоу, повертайся!
Ratings in depth
- #БезШансів