Перша справа Голмс

Міллі Боббі Браун, схоже, приречена на те, щоб стати одним з головних облич Netflix. «Дивні дива» зробили її відомою, а цього тижня на стрімінгу з’явилася «Енола Голмс» — адаптація першого роману з серії детективів Ненсі Спрінґер. Фільм мав дебютувати на великому екрані, але пандемія змусила Warner Brothers продати права на трансляцію. Невідомо, чи шкодують про це у WB, але схоже, що для Netflix ця угода може перетворитися на міцну підліткову франшизу — такі собі детективні «Голодні ігри».

Стрічка розповідає про Енолу Голмс (Міллі Боббі Браун), молодшу сестру відомих за оповіданнями Конана Дойла Шерлока (Генрі Кавілл) та Майкрофта (Сем Клафлін). Вона живе з матір’ю в маєтку, поки одного ранку та не зникає. Це змушує її братів приїхати з Лондона та взяти долю Еноли у свої руки, тобто віддати її в школу для шляхетних дівчат. Але героїня Браун хоче сама обирати свою долю, тому тікає від них і вирішує самотужки знайти свою матір.

Мабуть, не варто казати, що фільм має мало спільного з творами Конана Дойла. Але треба бути готовими до того, наскільки мало у них спільного. Передусім це стосується знайомих персонажів — Шерлока та Майкрофта. Персонаж Генрі Кавілла і справді видатний детектив, схожий статурою на боксера. Проте у ньому немає й частки цинізму, снобізму та мізантропії, які ми звикли бачити у Шерлока. І це настільки очевидно, що навіть спровокувало судовий позов.

Оригінальна назва
Enola Holmes
Тривалість
123 хв
Прем’єра
23 Вересня 2020
Жанр
Пригодницький фільм, Детектив
Режисер
Гаррі Бредбір
Актори
Міллі Боббі Браун, Генрі Кавілл, Сэм Клафлин, Хелена Бонем Картер

Головним рушієм фільму є конфлікт між людьми, які активно намагаються зберегти традиційний лад; людьми, які нічого не роблять, бо їх усе влаштовує; та людьми, які активно намагаються щось змінити.

Річ у тім, що не всі твори про Шерлока Голмса є так званим «суспільним надбанням», тобто доступними для безкоштовного використання й відтворення. Останні 10 оповідань, написані з 1923 по 1927 рік, належать нащадкам Конана Дойла, і вони дуже пильно стежать за тим, чи не порушує хтось їхні авторські права. Причому порушити їх можна не тільки використанням сюжетів, але й використанням образа детектива. На думку спадкоємців, саме в цих 10 оповіданнях у цинічного мізантропа Шерлока виникають емоції. «Голмс стає теплішим. Він розуміє, що таке дружба. Він може виявляти емоції. Він починає поважати жінок» — це цитати з позову проти Netflix за використання саме такого Шерлока у своєму фільмі.

І це справді так — персонаж Генрі Кавілла відверто симпатизує молодшій сестрі, виконуючи роль майже обов’язкового для дитячих фільмів «дорослого, який розуміє». Звісно, поруч із ним має бути «дорослий, який не розуміє», і цю роль фільм відводить Майкрофту. І якщо в герої Кавілла ще вгадується знайомий персонаж, то Майкрофт узагалі не має нічого спільного зі своїм літературним прототипом, крім імені. У творах Конана Дойла він був, за свідченнями самого Шерлока, ще розумнішим за брата: міг розв’язати майже будь-яку справу, не встаючи з крісла, а також «можна сказати, був британським урядом». Єдине, чого йому бракувало — то це амбіцій. У «Енолі» ж усе навпаки: Майкрофт не виявляє й частки інтелекту, наявного у Шерлока та Еноли, натомість більше за все переживає про свій суспільний статус і родове ім’я.

Власне, Майкрофт перетворюється мало не на головного антагоніста стрічки. Точніше, на втілення головного антагоніста стрічки, яким є… британський консерватизм. Так, «стара добра Англія», яку так люблять відтворювати у фільмах і серіалах, тут постає диктатурою білих чоловіків, які не бажають ділитися ні з ким своєю владою. Що, в принципі, не сильно відрізняється від правди.

Головним рушієм фільму є конфлікт між людьми, які активно намагаються зберегти традиційний лад; людьми, які нічого не роблять, бо їх усе влаштовує; та людьми, які активно намагаються щось змінити. Ця формула не нова: молодь, яка ламає застарілі норми — мабуть, один з найпопулярніших сюжетів підліткового кіно. І бунтарка Енола — прекрасне нове втілення цього сюжету. Героїня Браун розумна, дотепна, дещо самовпевнена, але її можна зрозуміти — вона все-таки Голмс. Іншими словами — справжня зірка власного фільму (що не завжди так для молодих акторів).

Постановка від Гаррі Бредбіра, відомого роботою над «Поганню», не поступається яскравістю головній героїні. Енола постійно розмовляє з аудиторією, коментуючи свої дії чи запитуючи поради. А невеличкі колажі, які можна було побачити в трейлері, виринають упродовж всього фільму, оригінально показуючи детективну роботу героїні. Так, іноді комп’ютерна графіка ріже око, але такі моменти хочеться пробачити.

А от що пробачити важко, то це структурні проблеми фільму, який намагається розкрити одразу дві детективні справи за один раз. Причому вони не майстерно переплітаються, а витісняють одна одну з екрану, причому надовго. Тому коли наприкінці вже очікуєш побачити фінальні титри, виявляється, що до них ще майже пів години — адже треба розкрити справу, про яку вже встиг забути.

До речі, одна з небагатьох рис, що об’єднує «Енолу Голмс» з творами Конана Дойла — це те, що під кінець детективна складова поступається пригодницькій. І так само, як оповідання про Шерлока часто закінчуються перестрілками, переслідуваннями та бійками, так і «Енола» усе сильніше завалюється в екшн ближче до фіналу.

Важко сказати, яким був би ефект від фільму на великому екрані, але Netflix надзвичайно пасує легкий і дещо несерйозний підлітковий детектив з харизматичною головною героїнею та яскравою постановкою. «Енола Голмс» ніби створена для того, щоб дивитися її вранці на вихідних усією родиною, пробуджуючи в кожному з нас бажання хоч трохи змінити світ на краще.

Плюси

+ харизматична головна героїня

+ яскрава постановка

Мінуси

— недосконала структура

Оцінка

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: