Ідеальний злочин

Уявіть: родина багатіїв-ексцентриків збирається у розкішному заміському будинку. Що далі? Звісно, одного з них неодмінно вб’ють, а на порозі блискавично з’явиться харизматичний детектив з невимовним прізвищем. У третьому акті оповіді розслідчувач обов’язково запропонує всім підозрюваним зібратись у вітальні та розповість, хто ж стоїть за вигадливим злочином. Піджанр «затишних детективів» особливо не змінювався ще з того часу, коли його вигадала Агата Крісті – тут все передбачувано (окрім імені вбивці), формалізовано та чітко.

Мабуть якраз через це Голлівуд так і не полюбив цей вид кримінальних історій – режисерам давно набридло повторювати завчені формули та вигадувати нові інтерпретації класичного сюжету. Студії часом видають нові адаптації оповідей про знаменитого Еркюля Пуаро, але жанр немов би застиг у бурштині. Аж поки за нього не взявся Райан Джонсон – віртуозний експерементатор (згадайте його деконструкцію нуару в «Цеглині»), любитель заплутаних історій та просто вигадливий жартівник. Розповідаємо, як постановнику вдалося скоїти ідеальний злочин – зняти неочікувано сучасний та непередбачуваний «затишний детектив».

Крок перший: зібрати еклектичну компанію співучасників

Коли раптово вмирає книжковий магнат Гарлан Тромбі (Крістофер Пламмер), уся родина мільйонера опиняється під підозрою. І не дивно – таких жадібних, сварливих та дріб’язкових персонажів ще треба пошукати. Зверхня донька померлого (Джеймі Лі Кертіс) постійно всім нагадує, що це саме вона заснувала їх з чоловіком компанію, і що без неї він нічого б не досягнув. Той, у свою чергу, зраджує дружині. Їх племеннік (Едді Паттерсон) – асоціальний підліток-праворадикал, який лише й говорить про ненависних емігрантів та цілими днями сидить на расистських форумах. Не буду переказувати гріхи усіх членів цієї дивакуватої сім’ї, але повірте – кожен з них щось приховує. Врівноваженою та емпатичною здається лише Марта Кабрера (чудова Ана де Армас) – тиха медсестра, яка доглядала за Гарланом та, судячи з усього, стала його єдиним другом.

ОРИГІНАЛЬНА НАЗВА
KNIVES OUT
ХРОНОМЕТРАЖ
130 МИН
ПРЕМ'ЄРА
5 ГРУДНЯ 2019
ЖАНР
ДЕТЕКТИВ
РЕЖИСЕР
РАЯН ДЖОНСОН
СЦЕНАРІЙ
РАЯН ДЖОНСОН
В РОЛЯХ
ДЕНІЕЛ КРЕЙГ
АНА ДЕ АРМАС
КРІСТОФЕР ПЛАММЕР
ДЖЕЙМІ ЛІ КЕРТІС
КРІС ЕВАНС
ЛЕКІТ СТЕНСФІЛД
МАЙКЛ ШЕННОН
ДЖО ДЖОНСОН
ТОНІ КОЛЕТТ
ПРОКАТЧИК
UFD


Стрічка працює не лише як детективна історія, а і як жорстка політична сатира. Якщо ви звикли до того, що подібні фільми дозволяють насолодитись ескапізмом та забути про проблеми сьогодення, то тут на вас чекає сюрприз.

Герої подібних історій рідко бувають реалістичними – зазвичай це яскраві архетипи, які відразу запам’ятовуються глядачеві. Тут Райан Джонсон грає за правилами, але його персонажі не виглядають стоковими імітаціями антагоністів Агати Крісті. Вони гіперболізовані, але сучасні: тут є і легковажна інстаграм-гуру (Тоні Колетт), і студентка марксистсько-феміністичного факультету (Кетрін Ленгфорд), і консерватор, який «не підтримує Трампа, але з чимось погоджується» (Дон Джонсон). В один момент герої навіть цитують мюзикл «Гамільтон» – одну з найбільших поп-культурних сенсацій сучасної Америки.

Звісно, такий каст був би неповним без блискучого та трохи дивного розслідувача – тут у цю роль чудово вписується саркастичний Деніел Крейг. Здається, актор щиро радіє нагоді зіграти когось крім знаменитого шпигуна та плейбоя – його детектив виходить непередбачуваним, харизматичним та дуже грайливим. Якщо вам треба лише одна причина щоб сходити на цей фільм, то подивіться його хоча би заради гри Крейга.

Крок другий: створити правильну атмосферу

У дечому постановник залишається вірним традиціям – в «Ножах наголо» панує класична атмосфера старомодного детектива. Покоївки кричать, випадково побачивши труп, між кімнатами розкішного будинку є таємний хід, а герої змушені залишатись у локації, поки не закінчиться розслідування. Ну добре, останнього пункту Джонсон не дуже дотримується – у другому акті стрічки ми тимчасово залишаємо клаустрофобний сеттінг. Але цей відхід від канону ще більше підсилює розв’язку, так що навіть найбільш прискіпливі любителі Агати Крісті залишаться задоволеними.

При цьому, стрічка працює не лише як детективна історія, а і як жорстка політична сатира. Якщо ви звикли до того, що подібні фільми дозволяють насолодитись ескапізмом та забути про проблеми сьогодення, то тут на вас чекає сюрприз. Не треба бути Еркюлем Пуаро, щоб зрозуміти, які ж погляди в постановника – Джонсон заявляє про них напряму вже у перших хвилинах фільму.

Крок третій: заплутати сліди

Найсильніша сторона «Ножів наголо» – те, що ви навряд передбачите розв’язку. Спочатку буде здаватись, що нам розповіли якось забагато, але не ведіться – за оманливо простим сюжетом ховається вдала, продумана до дрібниць загадка. Річ у тім, що постановник – давній фанат класичних детективів. Навіть діалоги персонажів наповнені відсилками до старих кримінальних романів, британських серіалів та настільної гри «Доказ».

Але якщо забути про хитрий злочин у центрі сценарію, то перед нами все одно залишиться емоційна та неочікувано мила історія про те, що доброта та чесність набагато важливіша за всі багатства світу. Звучить банально? Можливо, але якраз щирість – те, чого зазвичай не вистачає подібним фільмам. «Затишні детективи» часто заграються з моральним релятивізмом – під час перегляду здається, що будь-який злочин можна забути, щойно покоївка відмиє кров з паркету та заварить господарям чай. «Ножі наголо» нагадують нам, що справедливість – це не лише про пошуки вбивці, але й про кармічний баланс. Хто б міг подумати, що така проста думка може бути настільки актуальною?

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: