Домініканець у Нью-Йорку

Колись у сиву давнину, коли супергеройські стрічки ще не заполонили кіноекрани, Голлівудом правив не менш ефектний та ескапістський жанр – мюзикли. Можливо, зараз нам здається трохи дивним, що глядачі аж так обожнювали ці яскраві та гучні стрічки, але тоді мюзикли не лише збирали шалені гроші у прокаті, але й зачаровували високочолих критиків. «Вестсайдська історія», «Моя прекрасна леді», «Чарівник країни Оз», «Співаючи під дощем», «Американець у Парижі» – ці фільми відволікали кіноманів від проблем, надихали, розважали та заворожували екзотичними локаціями і драматичними сюжетами. Вже після того, як телебачення увірвалося в американські домівки та дозволило дивитися напружені трилери чи судові драми у власній вітальні, глядачі ще довго прямували до кінотеатрів, запасалися попкорном та захоплено спостерігали за віртуозно поставленими танцювальними номерами.
Так, останніми десятиліттями такі фільми суттєво втратили популярність, або принаймі трохи випали з мейнстріму – у 2000-х та 2010-х жанр повертався у кінотеатри, але вже не був настільки масовим. Тож є щось особливо поетичне в тому, що найбільшою американською прем’єрою після майже півторарічного періоду стагнації став саме такий олдскульний мюзикл, який обов’язково треба дивитися на великому екрані, стискаючи в руках величезне відерце карамельного попкорну.

- Оригінальна назва
- In The Heights
- Тривалість
- 143 хв
- Прем’єра
- 10 Червня 2021
- Жанр
- Мюзикл
- Режисер
- Джон М. Чу
- Актори
- Ентоні Рамос, Корі Гокінз, Леслі Ґрейс, Лін-Мануель Міранда

«На висотах Нью-Йорка» – екранізація, яка чудово знає сильні сторони свого першоджерела.
Як і більшість класичних мюзиклів, «На висотах Нью-Йорка» розповідає про мрію, і не лише про мрію протагоніста, але й про амбіції та плани цілої спільноти. Події стрічки розгортаються в невеликому переважно латиноамериканському районі Нью-Йорка Вашингтон-гайтс під час декількох надзвичайно спекотних літніх днів – так, це щось на кшталт суміші «Роби, як треба» Спайка Лі та «Вестсайдської історії». Головний герой з химерним ім’ям Уснаві (Ентоні Рамос, який також грав у бродвейській версії мюзиклу) незадоволений своїм складним життям у Нью-Йорку та мріє повернутися до рідної Домінікани, де пройшли найкращі роки його дитинства. Ось тільки закоханість у головну красуню району Ванессу (Мелісса Баррера) ніяк не дає протагоністу зірватися та купити квиток у один бік. Ванесса, у свою чергу, мріє нарешті вирватися із бідного району, звільнитися з роботи у салоні краси та стати дизайнеркою. Її давній друг Бенні (Корі Гокінс), у свою чергу, сподівається вразити свого вимогливого роботодавця (Джиммі Смітс), який є ще й татом колишньої дівчини хлопця. Усі ці мрії та плани переплітаються, герої стають одне одному на заваді, допомагають, сваряться та підтримують одне одного, і кожна сюжетна лінія вдихає ще більше життя у цей крихітний, але дуже атмосферний світ.
Якщо останнім мюзиклом, який ви бачили на екрані, були фантасмагоричні «Коти», то, по-перше, я вам дуже співчуваю, а, по-друге, розумію, чому зараз вам може не дуже хотітися піти на ще один танцювально-співальний фільм. Але, на відміну від богохульного творіння Тома Гупера, яке чомусь було зняте суцільними крупними планами та ніяк не використовувало танцювальні номери «Котів» на свою користь, «На висотах Нью-Йорка» – екранізація, яка чудово знає сильні сторони свого першоджерела. Музичні номери не лише класно поставлені, вони ще й зняті та змонтовані настільки ритмічно та емоційно, що від усієї цієї краси захоплює подих. На відміну від багатьох кіномюзиклів, які є скоріше звичайними драмами, в яких персонажі чомусь ще й співають, цей фільм використовує пісні, аби занурити нас у буденну поезію латиноамериканського кварталу.

І все ж, я трохи обмовилась, коли назвала «На висотах Нью-Йорка» «олдскульним» – варто лише подивитися на імена його творців, аби зрозуміти, що без певного новаторства цей фільм не обійшовся. Сценарист та композитор стрічки – Лін-Мануель Міранда, найбільш відомий як творець революційного хіп-хоп мюзиклу «Гамілтон», у якому сюжет про батьків-засновників Сполучених Штатів переплітається з сучасною соціальною повісткою. Режисер «На висотах Нью-Йорка» – Джон М. Чу, чия попередня стрічка «Шалені багатії» стала чи не першою романтичною комедією, в якій головними героями були американці азійського походження. Звісно, фільм став неймовірним хітом прокату, і відразу надихнув з півдюжини імітаторів та послідовників.
Тож насправді «На висотах Нью-Йорка» водночас і класичний, і дуже сучасний мюзикл: хтось побачить у ньому актуальні для сучасної Америки політичні питання та відсилки до знакових хіп-хоп альбомів (чи, наприклад, несподівані референси до «Володаря перснів»), а хтось – віртуозну хореографію, яка б могла позмагатися з «Співаючими під дощем». І якраз такі універсальні стрічки – саме те, що нам зараз потрібне в кінотеатрах. Завдяки таким фільмам можна тимчасово забути про добу стрімінгів, купити відерце попкорну та насолодитися усіма можливостями великого кінозалу. Погодьтесь, у цьому є якась магія.
І все ж, мушу додати невелике попередження: оскільки в українській версії мюзиклу пісні не дублюються, вам доведеться дуже швидко читати субтитри. Навіть дуже-дуже швидко. Тож я б радила підготуватися до перегляду, прослухавши оригінальний запис мюзиклу чи навіть прочитавши його синопсис. Так, доведеться набратися спойлерів, зате так буде набагато простіше оцінити блискучу гру слів Ліна-Мануеля Міранди.
+ постановка
+ музика
+ атмосфера
+ операторська робота