Десь я його бачив: все, що треба знати про Лін-Мануеля Міранду
3 липня на стрімінгу Disney+ відбулась одна з найбільш довгоочікуваних (принаймні – для американських глядачів) прем’єр цього літа – «Гамільтон» Лін-Мануеля Міранди. Якщо ви стежите за світом музичного театру, то чудово розумієте весь масштаб цієї події – вистава про життя американського батька-засновника стала чи не найбільшим драматичним хітом 2010-х. Але навіть якщо ви не дуже любите мюзикли, то все одно напевне десь бачили (чи чули) творця «Гамільтона» – композитор та актор Лін-Мануель Міранда регулярно з’являється в серіалах, а його пісні звучать, серед іншого, в фільмах Disney.
Розповідаємо, що ж такого особливого в реп-виставі про Американську революцію, і чому вам варто уважно стежити за подальшою кар’єрою Лін-Мануеля Міранди.
Феномен «Гамільтона»
Що об’єднує консерватора Діка Чейні, демократа Барака Обаму, репера Джей-Зі, актора Ніла Патріка Гарріса та британську королівську родину? Вони всі дуже люблять мюзикл «Гамільтон». Хіп-хоп інтерпретація історії американської революції дебютувала у 2015 році, і вже за рік стала настільки популярною, що Лін-Мануеля Міранду та решту оригінального акторського складу запросили провести виступ у Білому Домі. Ще за декілька місяців мюзикл виграв рекордні 11 статуеток Tony (щось на кшталт «Оскарів» у світі музичного театру), студійний запис вистави отримав «Греммі», а сам Міранда став лауреатом Пулітцерівської премії.
Але це було лише початком – далі мюзикл отримав альбом каверів від цілком серйозних хіп-хоп та поп-виконавців (серед них – Nas, Regina Spektor, Ja Rule, Chance The Rapper та інші) та безліч пародій (наприклад, у серіалі Modern Family). У 2020 році з’явилась інформація про те, що Disney придбали права на дистрибуцію запису вистави, і що інші студії борються між собою за можливість зняти повноцінну екранізацію мюзиклу.
У чому ж секрет успіху «Гамільтона»? Насамперед, у незвичному форматі – тут історію батька-засновника США розповідають за допомогою репу, r’n’b– та соул-пісень, використовуючи сучасну мову та паралелі з проблемами сьогодення. Наприклад, суперечки у Сенаті зображуються як запеклі реп-батли, а історія протистояння колишніх друзів Александра Гамільтона та Аарона Берра нагадує трагічну ворожнечу Тупака Шакура та Notorious B.I.G. Працюючи над мюзиклом, Лін-Мануель звертається до власного досвіду (він – нащадок мігрантів у першому поколінні) і робить акцент на тому, що сам Гамільтон народився на карибському острові Невіс, і був, по суті, емігрантом.
Крім цього, мюзикл був революційним у питанні репрезентації та кастингу, не прив’язаного до кольору шкіри акторів. «Гамільтон» з самого початку позиціонувався як «історія американського минулого, показана сучасними американцями», тому і батьки-засновники тут нагадують не суворих старих білих чоловіків, а звичайних людей різних бекграундів.
Телевізійні та співпраця з Disney
Але ми трохи захопились розповіддю про успіх «Гамільтона», тож давайте поговоримо про інші досягнення Ліна-Мануеля Міранди. Окрім роботи у театрі, актор та композитор працює в кіно та телебаченні – як за кадром, так і у ньому. Його перші телевізійні ролі були ще на початку 2000-х – він з’являвся в окремих епізодах «Клану Сопрано» та «Доктора Хауса». Трохи пізніше Міранда отримав епізодичну роль у сіткомі «Як я зустрів вашу маму» та зіграв «ідеального» старшого брата Емі Сантьяго в «Бруклін 9-9». У 2019 році він виконав одну з головних ролей в телевізійній адаптації «Темних матерій» та озвучив дух пращура Коня БоДжека в одному з фінальних епізодів серіалу від Netflix.
І все ж, найуспішніша робота Міранди і далі пов’язана з музикою. Наприклад, він написав декілька пісень для діснеївської «Ваяни» і отримав за них «Греммі», «Золотий глобус» та номінацію на «Оскар». Крім цього, він написав декілька мелодій для всесвіту «Зоряних воєн» – його музика звучить і в «Пробудженні сили», і в «Скайвокер: Cходження». У 2017 році він зіграв Джека в діснеївському ремейку мюзиклу «Повернення Мері Поппінс».
Майбутні проєкти
Схоже, співпраця Міранди з Disney лише починається – вже відомо, що композитор писатиме музику для лайв-екшн ремейку «Русалоньки», а також виступить співсценаристом поки безіменного анімованого мюзиклу про Латинську Америку. Окрім цього він паралельно працює над музикою до мультфільму Vivo для Sony Pictures. Поки про стрічку відомо не надто багато, але у центрі сюжету буде смілива мавпа-капуцин, яка подорожує від Куби до Флориди.
Влітку 2020 року мала відбутися прем’єра стрічки In The Heights – екранізації однойменного мюзиклу Міранди, який розповідає про життя у менгеттенському кварталі Вашингтон-Гайтс. На жаль, реліз стрічки посунули через коронавірус, але вона вийде у прокат вже наступного літа. А поки можна подивитися «Гамільтона» – хоча запис мюзиклу від Disney не можна вважати повноцінним фільмом, західні кінокритики захоплено відгукуються про акторську гру, хореографію та сценарій вистави.