Безсовісний супергерой

У 2016 році «Дедпул» став одним з хітів світового кінопрокату, зібравши по всьому світу 780 мільйонів доларів при бюджеті у всього 58 мільйонів. «Балакучий найманець» показав, що глядачі втомилися від роздумів про велику відповідальність, що приходить з великою силою, та готові вболівати за антигероя, головною здібністю якого є кпини, і який не думає про морально-етичні наслідки своїх дій. Символічно, що за два десятиліття до того інший схожий персонаж так само підкорив світову публіку, зробивши свій фільм однією з найуспішніших супергеройських картин в історії кіно.
«Маска» – один з трьох фільмів 1994 року (разом із «Ейсом Вентурою» та «Тупим і ще тупішим»), які перетворили Джима Керрі на справжню світову зірку. Основою стрічки став однойменний комікс, але фільм, який вийшов на екрани, був мало на нього схожий. Режисер Чак Рассел не оцінив надмірну жорстокість та відразливого головного героя коміксу й натомість перетворив фільм на романтичну комедію для глядачів будь-якого віку. Ризикну припустити, що саме це рішення, поєднане з геніальним кастингом Джима Керрі, і дозволило фільму залишитися в історії.
Головний герой картини – Стенлі Іпкісс, банківський клерк. Простий хлопець, якому бракує впевненості в собі, через що жінки не звертають на нього уваги, а різні грубіяни всіляко з нього збиткуються. Але все змінюється, коли він знаходить таємничу маску Локі, що перетворює його на супергероя та розкриває риси, які він у собі приховував.
Під маскою Іпкісс нарешті дає волю всім найпотаємнішим бажанням, і одразу ступає на шлях помсти. Він мститься своїй домовласниці за те, що та змушує його зробити мультики тихіше, та автосервісу, де його надурили. На наступну ніч він грабує банк, у якому працює, та йде в дорогий клуб, куди його до цього не пустили. Між цими зовсім не геройськими вчинками йому в голову приходить думка про те, що з такими силам він може стати супергероєм і рятувати людство, але він одразу її відкидає. Отже, фільм, як і комікс, залишає протагоніста антигероєм, але, на відміну від коміксу, відмовляється це визнавати.

- Оригінальна назва
- The Mask
- Тривалість
- 101 хв
- Прем’єра
- 29 Липня 1994
- Жанр
- Комедія
- Режисер
- Чак Рассел
- Актори
- Джим Керрі, Камеран Діаз, Пітер Рігерт

«Маска» – фантазія на тему того, яким би був Супермен чи Людина-Павук, якби суперсили отримала погана людина.
Сам Іпкісс у фільмі називає себе «хорошим хлопцем», і скаржиться на те, що в цьому світі такі, як він, завжди пасуть задніх. Але незрозуміло, що саме робить його таким «хорошим», окрім його власних заяв. Фільм намагається протиставити Іпкіссу його колегу Чарлі, впевненого в собі та своїй чарівності. Проте головний герой, так само як і схиблений на жінках Чарлі, ковтає язика від самого вигляду героїні Кемерон Діаз. Він так само мріє погуляти з дівчатами в клубі, але не може навіть туди потрапити. Він так само розглядає кожну жінку винятково як потенційну коханку. Проте він «хороший хлопець» просто тому, що настільки нікчемний і безхребетний, що не здатний на рішучі дії. І коли під маскою він нарешті відчуває впевненість, він перестає бути «хорошим». Він не добирає слів перед грубіянами, яких завжди боявся, він сміливо «залицяється» (хоча зараз таке заведено називати «харасментом») до дівчини, яка йому подобається. І хоча потім йому стає соромно, він не може втриматися від спокуси знову надіти маску й стати тим, ким він завжди хотів бути.
«Маска» – фантазія на тему того, яким би був Супермен чи Людина-Павук, якби суперсили отримала погана людина. Бо Пітеру Паркеру теж потрібне альтер-его, щоб почуватися сміливіше. Щоб насміхатися над ворогами, яких він боявся б у звичайному житті. Але навіть у костюмі Людини-Павука Пітер залишається гідною людиною, яка жертвує собою заради інших і готова допомагати тим, хто в біді. А Іпкісс навпаки, надіваючи маску Локі, скидає з себе маску «хорошого хлопця» та стає справжнім гівнюком.
Прикро те, що фільм цього не визнає. Харизма Джима Керрі, нестримний потік гумору (різної якості) і комп’ютерна графіка, натхненна жвавою анімацією Текса Ейвері, створюють враження, ніби Маска – невинний трікстер, що кепкує з усіх. Стрічка поділяє точку зору Іпкісса, що він просто «безнадійний романтик» і «дикун, схиблений на коханні». Схоже, у шалені 90-ті коханням вважалися пропозиції «показати свій круасан» та «окунути свій ополоник у твій вішисуаз».

Щоб Маска Іпкісса не здавався аж настільки поганим, фільм додає Доріана, карикатурного злочинця, єдина мета якого – стати головним бандитом міста. Що цікаво, Доріан починає фільм у такій самій позиції «підкореного», як і Іпкісс. Поки з героя Джима Керрі видурюють гроші в автосервісі, Доріан виступає живою підставкою під м’ячики для гольфу. Віддзеркалення арки протагоніста аркою антагоніста – перспективний прийом, але «Масці» не вистачає витонченості, щоб вигадати щось цікаве. Якщо Іпкісс після досвіду з маскою принаймні стає впевненішим у собі, то Доріан як був злим до маски, так і залишається злим у ній. Хіба що стає схожим на вампіра з «Баффі».
Насправді ж єдиний невинний герой у цій історії – детектив Келлевей, який одразу безпомилково визначає особу грабіжника й потім робить усе, щоб посадити його за ґрати. Але фільм настільки впевнений у тому, що Іпкісс – справді хороший хлопець, що залишає детективу тільки роль сільського дурника, який завжди на крок позаду кмітливого й дотепного протагоніста. Як наслідок у кінці фільму сумлінного Келлевея очікують проблеми від начальства, а от безсовісний Іпкісс отримує в нагороду за свої дії Кемерон Діас. Парадоксально, що вона дякує головному герою за те, що він єдиний, хто не ставиться до неї як до прикраси, хоча не тільки Іпкісс, але навіть камера дивиться на неї суто як на об’єкт чоловічої пристрасті. Але, треба визнати, робить це надзвичайно майстерно.
Тепер, через 26 років після прем’єри, «Маска» здається справжнім архаїзмом. Поки сучасні фільми намагаються якось олюднити та ускладнити традиційно злих персонажів на кшталт Малефісенти, Джокера, Злої Відьми Заходу чи Таноса, «Маска» просто ігнорує вади свого головного героя, бо він смішний і його грає чарівний Джим Керрі. Тому коли кажуть, що «зараз таких фільмів уже не знімають», у випадку «Маски» це слід вважати компліментом сучасній кіноіндустрії.
+ Джим Керрі
+ комп’ютерна графіка
— некритичне ставлення до головного героя
— сексизм