11 друзів Копперфілда

Чого можна очікувати від поєднання одного з найвпливовіших західних письменників Чарльза Дікенса та одного з найгостріших сучасних сатириків Армандо Іануччі? Можливо, персонажі вікторіанської епохи будуть дотепно й вигадливо матюкатися? Чи, можливо, ми побачимо в тогочасних декораціях якусь дошкульну сатиру на наші часи? Але ні, «Історія Девіда Копперфілда» залишається саме тим, чим вона була 170 років тому — історією про дорослішання письменника.

Назва першоджерела Дікенса часто перекладається як «Історія Девіда Копперфілда, розказана ним самим», і хоча остання частина назви не потрапила на афішу, саме вона є визначальною для стрічки Іануччі. Фільм починається з того, що головний герой у виконанні Дева Патела (відомого за «Мільйонером з нетрів» і «Левом») виходить на сцену і починає зачитувати історію власного життя. Із самого початку, тобто з моменту народження. Після цього нам неодноразово показують, як він записує фрази, інтонації, спостереження за людьми, яких зустрічає, і вже ближче до фінальних титрів стає важко розрізнити, хто ж насправді оточує Копперфілда — інші люди чи відполіровані, відточені пером письменника персонажі його власної історії.

Базовий синопсис фільму — історія про хлопчика, який, на відміну від більшості своїх сучасників, на власній шкірі випробовує життя різних верств британського суспільства. Але це тільки канва. Наскільки б парадоксальним це не здавалося, Девід Копперфілд є хоч і головним, але майже непомітним героєм власного фільму. Його головна задача — познайомити глядачів зі справді цікавими персонажами, яких у фільмі стільки, що вистачило б на два мінісеріали для BBC.

Оригінальна назва
The Personal History of David Copperfield
Тривалість
119 хв
Прем’єра
08 Жовтня 2020
Жанр
Комедія
Режисер
Армандо Іануччі
Актори
Дев Патель, Г'ю Лорі, Тильда Суинтон, Питер Капальди, Бен Вішов

Іануччі зміг створити майже парадоксальний фільм: водночас і вірний своєму першоджерелу, і абсолютно сучасний.

Саме яскраві, ексцентричні персонажі є найсильнішою стороною фільму. Тільда Свінтон, Г’ю Лорі, Пітер Капальді, Бенедікт Вонг, Бен Вішоу — Армандо Іануччі зміг зібрати справді зірковий ансамбль для свого проєкту. Мабуть, Розалінд Еліазар і Морфідд Кларк не настільки відомі широкому загалу, але молоді акторки теж не губляться на фоні своїх більш знаних партнерів. Особливо це стосується Кларк (вона гратиме Ґаладріель в майбутньому серіалі по «Володарю перснів»), яка, схоже, настільки вразила Іануччі, що грає одразу дві ролі — однієї для харизматичної валлійки виявилося замало.

Але вмістити таку кількість ексцентриків у двогодинний хронометраж непросто, тому Іануччі задає просто шалений темп, який не просто не спадає, а навіть прискорюється до самого кінця. Через це персонажі майже витісняють одне одного з екрану, фактично конкуруючи за увагу глядача. І, враховуючи потужність акторського складу, якщо хтось цю конкуренцію програє, то це одразу впадає в око. Тому в деяких сценах виникає бажання швидше повернутися до цікавіших персонажів, здатних справді оживити дотепні, але дещо сумбурні репліки Іануччі та Блеквелла (авторів сценарію стрічки). На щастя, фільм рідко засиджується в одному місці довше 5 хвилин, часом театрально змінюючи декорації буквально на очах глядачів.

Ще одним наслідком такого темпу є те, що акторська гра часом перетворюється на буфонаду. Ні́коли грати складних і витончених персонажів, коли ти маєш дуже обмежений час, щоб справити враження на глядача. І помітно, що найбільше задоволення отримують саме ті актори, які це розуміють, і грають собі в кайф. Тому глядач, який очікує серйозної та достовірної історії про дорослішання хлопця у Великобританії ХІХ століття, може бути сильно розчарований. Бо «Історія Девіда Копперфілда» від Іануччі це передусім комедія: яскрава, життєствердна, бравурна й бучна.

Насамкінець можна згадати ще один складник «недостовірності» історії. Іануччі відверто заплющує очі на колір шкіри та етнічність своїх акторів. Тому батька може грати азієць, а доньку — темношкіра акторка. Тому гонорова англійська леді може бути темношкірою. І те, що головний герой фільму — індієць, не означає, що Девід Копперфілд у цій адаптації прибув із колонії. Просто Іануччі вирішив, що саме цей актор найкраще зіграє саме цього персонажа. Але фільм настільки далекий від «напудреної» адаптації, що таке вільне поводження з зовнішністю персонажів абсолютно не ріже око.

Іануччі зміг створити майже парадоксальний фільм: водночас і вірний своєму першоджерелу, і абсолютно сучасний. Який водночас і ховає свого головного героя за акторами другого плану, і показує, як вони роблять з нього письменника, а він з них — своїх персонажів. Такий сатиричний зазвичай режисер створив щире зізнання в коханні не стільки своєму улюбленому письменнику, скільки самому мистецтву письменництва. І можливо, від галопу, з яким мчиться цей фільм, інколи перехоплює подих, та й сам він подекуди розпадається на окремі сцени, але яскраві персонажі та відверта радість, з якою актори їх грають, не можуть залишити глядача байдужим.

Плюси

+ яскрава постановка
+ ексцентричні персонажі
+ дотепний сценарій

Мінуси

— періодична сумбурність
— акторська гра межує з буфонадою

Оцінка

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: