Епізод 2: «Mortyplicity»
Друга серія сезону повертає нас до «класичної» формули «Ріка та Морті»: узяти один науково-фантастичний троп і витиснути з нього все можливе. Цього разу жертвою сценаристів стало клонування — тема, яка вже піднімалася в минулому сезоні в серіях з Космічною Бет. Сама космічна Бет, до речі теж повертається в невеличкому камео наприкінці епізоду.
Назва серії відсилає до фільму Multiplicity (в українському перекладі «Я і мої клони») з Майклом Кітоном у головній ролі. У ньому чоловік, якому бракує часу на сім’ю, кар’єру та розваги, створює декількох клонів, щоб вони полегшили йому життя. Щоправда, кожен наступний клон виходить тупішим за попереднього — наслідок клонування, який теж обігрується в мультсеріалі.
Серіал починається зі звичайно, здавалося б, сніданку в родині Смітів, який переривається атакою загадкових інопланетян-восьминогів, які жорстоко вбивають усіх присутніх. Це починає цілий ланцюг смертей, і дуже швидко стає зрозуміло, що не варто шукати серед дійових осіб «справжніх» Ріка, Морті та інших. Декілька разів мультсеріал свідомо робить усе, щоб ми повірили, що «справжні» герої нарешті знайшлися, але щоразу висмикує килим з-під наших ніг.
Одна з перших родин Смітів, яку нам показують, відпочиває десь в Італії. Можна побачити, як Морті на березі басейну грається з дорослим чоловіком персиками (які рясно ростуть навколо вілли). Це покликання на стрічку Луки Ґуаданьїно «Назви мене своїм ім’ям», де є стосунки між різними за віком гомосексуальними коханцями та дуже чуттєва сцена з персиками. Коли восьминоги знищують цю родину, найдовше в живих залишається Джеррі, якому відрізають ноги та праву руку. Такі самі рани були в Енакіна Скайвокера після дуелі з Обі-Ваном Кенобі у «Помсті ситхів», третьому епізоді «Зоряних війн».
Рік і Морті іншої родини вирішують пересидіти кризу в броньованому будинку з поламаною четвертою стіною. Рік зізнається, що двійники — це дуже важкий концепт, який він так і не зміг повністю розкрити. Тому пропонує вважати це обманом глядача і замість цього подивитися телевізор. Там показують фільм When Wolf, де вовкулака подорожує в часі так само, як і герой Арнольда Шварценеґґера у «Термінаторі» — голим і в характерній позі. Припущення героя виявляється хибним — сценаристи мультсеріалу таки змогли розкрити концепт двійників, а тому ці Рік і Морті теж гинуть. Це стане не єдиним метажартом від сценаристів: трохи пізніше Рік скаже, що не дозволить серії розділитися на декілька паралельних сюжетів (як, наприклад, у першій серії сезону).
Щоб урятуватися від восьминогів, одна з родин вирішує сховатися разом із двійниками. Пароль, який змушує тих завмерти — 80085. Бет коментує, що очікувала смішніший пароль, але куди вже смішніше: цифри 80085, написані на калькуляторі, схожі на слово BOOBS, тобто «цицьки». Пароль іншого Ріка — 8==D, що схоже на самі бачите що.
Коли родина двійників завмирає на місці, Морті порівнює їх із андроїдами з серіалу (та фільму) «Світ дикого Заходу». Він розповідає про парк розваг у стилі дикого Заходу, де андроїди розважають гостей і теж припиняють функціонувати після кодової фрази. Рік каже, що так і є, тільки не треба їх трахати. Адже бути зґвалтованими (і всі пов’язані з цим етичні запитання, наприклад, чи можна називати це зґвалтуванням, якщо роботи не мають власної волі) — доля багатьох андроїдів з серіалу.
Коли та сама ситуація повторюється з іншою родиною, інший Морті порівнює це з «Ex Machina» — фільмом Алекса Ґарленда про жінку-андроїда, яка проходить найскладніший у світі тест Тюрінга. Це не єдина згадка стрічки в цій серії. В одній з наступних сцен Саммер ріже собі руку, щоб перевірити, чи справжня вона. Герой Донала Ґлісона в «Ex Machina» так само ріже собі руку, щоб упевнитися, що він — не андроїд. Щоправда, сцена «Ріка і Морті» відсилає і до іншого джерела. Рік зриває штучну шкіру Саммер так само, як Шварценеґґер зриває штучну шкіру зі своєї руки у фільмі «Термінатор 2».
Звісно, не можна говорити про андроїдів, не згадавши «Того, хто біжить по лезу». Культова екранізація роману Філіпа Діка «Чи мріють андроїди про електричних овець?» від Рідлі Скотта однією з перших в американській попкультурі поставила запитання про відмінність між андроїдами та справжніми людьми, і саме її згадує Рік, коли їде знищувати своїх двійників.
Одне з протистоянь між сім’ями закінчується бійкою стінка на стінку. Родичі Ріка довго сумніваються, чи варто йти на смертний бій з іншими версіями себе, але старий винахідник показує, що чудово знає теорію ігор. Він згадує «дилему в’язня» — один з класичних прикладів гри з ненульовою сумою (тобто такої, де всі гравці можуть виграти або всі можуть програти). За її умовами, двоє гравців-в’язнів мають дві опції: мовчати або зрадити іншого. Якщо обоє гравців мовчатимуть, їх обох випустять через пів року через відсутність доказів. Якщо вони зрадять одне одного, кожен отримає по п’ять років. Якщо ж один з них промовчить, а інший — закладе, то «мовчун» сяде на 10 років, а «зрадник» одразу отримає свободу. Різновид цієї гри був показаний у «Темному лицарі» Крістофера Нолана, де пасажири двох кораблів мали детонатор до вибухівки на іншому кораблі. Той, хто першим знищить чужий корабель, залишався живим.
Класична теорія ігор стверджує, що раціональний гравець має тільки одне правильне (хоч і, можливо, контрінтуїтивне) рішення — зрадити. У такому разі він гарантує собі найкращий результат. Якщо інший гравець мовчить, то «зрадник» вийде одразу. Якщо ж інший гравець теж вирішує зрадити, то він скорочує собі термін ув’язнення з 10 до 5 років. І оскільки кожен Рік — істота раціональна, то бійка на смерть — єдиний можливий вихід із ситуації.
Пояснюючи рідним, що відбувається, Рік згадує «каскад Азімова». Це вигаданий термін, який уперше зустрічається в цій серії. Він названий на честь Айзека Азімова — американського фантаста «золотої епохи», відомого, серед іншого, винайденням трьох законів робототехніки. Припускають, що саме через ці закони він і згадується в серії.
Рік стверджує, що їм необхідно знищити всіх інших двійників, порівнюючи ситуацію з «Горцем». «Горець» — фільм 1986 року про безсмертного воїна Коннора МакЛауда, який мав битися на смерть з іншими безсмертними за міфічний Приз. Ніхто з родичів Ріка цей фільм не дивився, тому, можливо, не дарма Голлівуд планує перезапускати франшизу з Генрі Кавіллом.
Саундтрек до «Горця» написав гурт Queen, і одну з їхніх пісень до фільму можна почути наприкінці цієї серії. Під Who Wants to Live Forever ляльковий Джеррі переживає багато століть майбутньої земної історії. Виявляється, ковбої та християнство залишаться навіть після того, як людство давно загине.
Ховаючись від інших двійників, одна з родин потрапляє в ліс, де їх ловить Рік у моторошній шкіряній масці. Це може бути посиланням на культовий горор «Техаська різня бензопилою», де маніяк, відомий як «Шкіряне лице», переслідує героїв у схожій масці з людської шкіри.
Щоб наблизити розв’язку, один з Ріків вирішує створити своєрідний маяк, запросивши всіх інших двійників на фінальний бій. Для цього він просить будинок створити боса з гри Star Fox — шутера для Nintendo (консолі, до якої Рік, як ми дізналися з попередньої серії, має дуже теплі почуття). Він має вигляд величезної голови, у яку й перетворюється Рік.
Перед фінальним протистоянням Саммер отримує світловий меч із двома лезами (як у Дарта Мола), Бет — величезний бластер, Джеррі — крихітний револьвер, а Морті — лазерний хлист. Саме таку зброю просив хлопець у сьомій серії четвертого сезону.
Якщо ж після цієї кривавої сутички вам цікаво, чи не загинули в ній «справжні» герої, то останні секунди серії доволі прямо відповідають на це запитання. Як пояснює на початку серії Рік з італійської Рів’єри, усі двійники мають веселі земні місії. І якою б завзятою не була різанина, жоден з Ріків не використовує портальний пістолет або космічний корабель. А тому, найімовірніше, саме «справжня» родина летіла на космічному кораблі з Космічною Бет після веселих спільних вихідних.