Одеський кінофестиваль 2019: гід по програмі
Одеський кінофестиваль стартує вже 12 липня і триватиме до 21 липня. Вже цього тижня кіноогляд відкриється урочистою церемонією з червоною доріжкою біля одеського Оперного театру. Фільмом, що відкриє фестиваль, стане французька стрічка «Прекрасна епоха» з Фанні Ардан, Даніелем Отеєм і Ґійомом Кане, вперше показана на Каннському кінофестивалі цього року.
Програма кінофестивалю, традиційно, настільки насичена, що не залишає шансів побачити все. Отже редакція Vertigo розібралася в секціях з конкурсами, позаконкурсними спеціальними подіями, гала-прем’єрами, ретроспектива і фестивальними хітами.
Міжнародний конкурс
Цього року в міжнародній секції на «Золотого Дюка» претендуватимуть фільми з Аргентини, США, Лівану, Франції, Бельгії, Данії, Швеції, Німеччини, Афганістану, Катару, Люксембургу, Китаю, Великої Британії, Аргентини, Албанії, Уругваю, Колумбії і Грузії. Також в основноу конкурсі заявлена картина з України.
Обов’язково зверніть увагу на картину «А потім ми танцювали» Левана Акіна, що розказує про гендерно консервативне середовище традиційних грузинських танців. Це історія про танцівника Мераба та його приховану конфронтація з новачком в трупі Іраклі. Фільм порівнюють з минулорічною призеркою Канн (кращий дебют) «Дівчиною» Лукаса Донта і «Назви мене своїм ім’ям» Луки Гуаданьіно.
Той самий український фільм у програмі — «Додому» Нарімана Алієва, що встиг побувати на Каннському кінофестивалі в секції «Особливий погляд». Стрічка розповість про батька і молодшого сина, які їдуть до окупованого Крима щоб за всіма обрядами поховати старшого сина. Діалоги у фільмі — кримськотатарською, українською та російською мовами.
Цікавою виглядає стрічка «Тель-Авів у вогні» Самеха Зоабі, що розповість про палестинця з Єрусалима на ім’я Салам, який працює стажером на зйомках популярного палестинського телесеріалу «Тель-Авів у вогні». Одного дня до написання серіалу долучається командир ізраїльского пропускного пункту тільки тому, що Салем щодня через нього потрапляє на зйомки.
Істотно виділяється абсурдистська картина «Чоловік, який вкрав місяць» Паоло Дзукки. Це італо-аргентинська історія про таємного агента, який приїздить під прикриттям на остров Сардинія розслідувати кейс зникнення місяця.
Не пропустіть драму «Сувенір» Джоанни Гоґґ, що вже здобула свої овації на «Санденсі», а тепер дісталась до українського глядача. Головна героїня Джулі — юна студентка кіноакадемії, яка намагається знайти свій мистецький голос, дати раду залицянням харизматичного але не надійного чоловіка, при цьому опираючись владній матері. Цікаво, що головну роль зіграла дочка Тільди Свінтон Онор Свінтон Бірн, а її маму — сама Тільда.
Національний конкурс
Український конкурс, традиційно, складається з повнометражної і короткометражної секції. У повному метрі вже є фільми-учасники міжнародних кінооглядів. Наприклад, «Мої думки тихі» Антоніо Лукіча на днях отримав спеціальний приз журі на фестивалі у Карлових Варах. Картина розповідає про 25-річного композитора і звукооператора Вадима, який отримує завдання записати голоси закарпатських тварин. Робота може стати його шансом назавжди залишити незручну Україну і вирушити до привабливої Канади, однак не все так просто.
Тим часом документальна стрічка «Тато — мамин брат» Вадима Ількова встигла побувати на фестивалях Visions du Réel, Camden IFF, Hot Docs і Docudays UA. Це зворушливий сімейний портрет, в якому богемний співак та художник стає батьком своєї пятирічної племінниці, коли психічне здоров’я його сестри погіршується.
До великого екрану нарешті дістанеться фільм «U311 “Черкаси”» Тимура Ященко, заснований на реальних подіях. Картину зняли ще минулого року, однак вона так і не вийшла в широкий прокат. Дія розгортається на кораблі ВМС України Черкаси, дислокованому в порту кримського озера Донузлав. Поки екіпаж проходить навчання, президент Янукович тікає з України, а Крим захоплюють зелені чоловічки.
Тему українського військового конфлікту продовжить «Східняк» Андрія Іванюка. Автори називають стрічку своєрідним портретом корінного жителя Донбасу на призвісько Барада — людини для якої війна на сході України стала особистісним викликом.
Ще одне поповнення в програмі — документальна стрічка «Панорама» Юрія Шилова про кіномеханіка Валентин, який 44 роки працює в одному з найстаріших кінотеатрів Києва. У день його 60-річчя в кінотеатрі займається пожежа, він змушений піти на пенсію. Цікаво, що раніше фільм вже був представлений на ОМКФ, але у короткометражній секції. Тепер Шилов привезе доповнену версію історії.
У короткометражній секції покажуть нові картини лауреатів і частих учасників ОМКФ Жанни Озірною, Валерії Сочивець, Марини Степанської, Аркадія Непиталюка і т.д.
Конкурс європейський документальних фільмів
Цього року документальний конкурс пройде в четвертий раз.Радимо звернути особливу увагу на фільм «Для Сами» де режисерами виступили Ваад аль-Катеб і Едвард Воттс. Картина оформлена у вигляді любовного послання молодої матері Ваад аль-Катеб своїй доньці на тлі п’яти років повстання в Алеппо (Сирія), упродовж яких вона закохується, одружується і народжує Саму.
Ще один фільм про сирійську війну зосереджується на 30-літній жінці, що очолює цілий батальон. «Командирка Аріан» — це історія жінки, та її загону войовничих сестер, які виступають не лише проти Ісламської держави, а й проти патріархального суспільства.
На противагу їм фільм «Бо ми мужики» Петтера Соммера і Ю Вемуд Свендсена зосереджує увагу на групі з 25 чоловіків в Норвегії, що люблять збиратися щовівторка для чоловічих розмов за пивом і розспівування рок-пісень. Якось жартома вони пообіцяли один одному, що якщо хтось із них помре, то всі разом заспівають на його похороні. Однак скоро жарт перетворюється на дійсність.
Є в конкурсі і український фільм — «Співає Івано-Франківськтеплокомуненерго» Надії Парфан. В центрі картини профспілковий хор комунального підприємства Івано-Франкіськтеплокомуненерго. Тут співають диспетчери, слюсарі, ремонтники, бухгалтери та інші співробітники підприємства. Приходить час, коли опалювальний сезон вносить корективи у графік репетицій і ризикує знівелювати всі творчі здобутки комунальників.
Особливу зацікавленість викликає німецька стрічка Ізи Вілінгер «Привіт, штучний інтелекте». В фокусі режисера одразу дві історії, як роботи і штучний інтелект змінять наші життя: Чака та його партнерки-робота Гармонії, а також бабусі Самурай і її милого друга-робота Перчика.
Спеціальна подія: Кіно_Live
У другий день Одеського кінофестивалю (13 липня) пройде вже традиційний кіноперформанс на Потьомкінських сходах в супроводі живої музики. Подія щорічно збирає понад 15 тисяч глядачів. В цьому році відбудеться показ «Козаків» (1928) Джорджа В. Гілла і Клеренса Брауна. У 2018 році фільм студії MGM відсвяткував 90-річницю виходу на великий екран.
В центрі сюжету Лукашка (Джон Гілберт) — син козацького отамана, який радше відпочиватиме на природі чи залицятиметься до коханої Мар’яни (Рене Адоре), аніж піде битися з турками. Його життя змінюється після приниження односельцями та відмови коханої, яка вважає його боягузом.
Спеціально для зйомок фільму MGM збудувала в Лорел-Каньоні у Лос-Анджелесі масивне козацьке село та привезла понад 100 справжніх козаків. Автентичність костюмів та побуту та епічні сцени бою зі справжніми каскадерськими трюками будуть доповнені живим саундтреком від композитора Роберт Ісраель
Не менш інтригуючим обіцяє бути показ «Кабінета доктора Каліґарі» (1920) Роберта Віне в Зеленому Театрі у супроводі британського панк-кабаре гурту «The Tiger Lillies». Подія відбудеться 17 липня. Саме ця стрічка поклала початок німецькому кіноекспресіонізму. Це перший фільм в історії кіно, де було зображено зміну людської свідомості. Сюжет фільму побудований на містичних подіях, пов’язаних із приїздом до невеликого німецького містечка таємничого доктора Каліґарі, після якого тут сталася низка загадкових вбивств.
Цього року на гостей ОМКФ чекає додатковий несподіваний івент на Потьомкінських сходах з нагоди 10-річчя фестивалю — унікальний музичний медіа-перформанс-опера «Сходи до…» Влада Троїцького, що відбудеться 19 липня. Судячи з опису події, медіа-художники, які працюють у різноманітних жанрах сучасної електронної музики, об’єднаються з оперою у спробі досягти нових шляхів творчої співпраці в нестандартному поєднанні стилів.
Фестиваль фестивалів
Одна з найулюбленіших секцій гостей фестивалю зібрала хіти цього року, які були відзначені ключовими призами на великих кінооглядах. Тут перш за все варто звернути увагу на цьогорічного володя Золотої пальмової гілки «Паразити» Пона Джун Хо. Це історія по дві сім’ї: одна живе в достатку і наймає репетитора для своєї доньки, друга – бідна і здійснює спробу шляхом шахрайства та обману зайняти місце першої родини.
Серед каннських призерів є і «Портрет дівчини у вогні» — чуттєва драма Селін Ск’ямми, що взяла нагороду за «Кращий сценарій». У центрі сюжету молода художниця (Валерія Голіно), яку наймають намалювати весільний портрет юної Елоїзи (Адель Енель). При цьому необхідно, щоб сама Еліоз про це не підозрювала, так що вдень протагоністка намагається зблизитися з дівчиною, а вночі малює її по пам’яті.
Ну і як не згадати про «Біль і славу» Педро Альмодовара, за яку Антоніо Бандерас отримав нагороду як «Кращий актор». Педро зняв напівавтобіографічне кіно про старіючого режисера в творчому ступорі. Сюжет розгортається навколо кінематографіста Сальвадора Маллена (Антоніо Бандерас), який на заході своєї кар’єри переживає ряд важливих зустрічей, як в реальності, так і у власній пам’яті (наприклад, з матір’ю, яку зіграла Пенелопа Крус).
В програмі також є «Бакурау» бразильця Клебера Мендонса Філью, який взяв приз жюрі Канн. Картина отримала назву на честь містечка, де розгортаються події. Життя тут круто змінюється після смерті місцевої старійшини, Матріарха Кармеліти. Жінці було 94 роки. Після втрати жителі, по-перше, в траурі, а, по-друге, помітили дивний і трохи лячний факт: їхнє місто зникло з карти світу.
Представник Берлінале цього року — володар «Золотого ведмедя» — французько-ізраїльський фільм Надава Лапіда «Синоніми». Головний герой — молодий ізраїльтянин Йоав, який вирішує порвати зв’язки з минулим та стати французом. У Парижі він полишає іврит, а cловник стає його постійним супутником.
Стрічку «Морський диявол» вперше показали на Венеційському кінофестивалі, де вона стала «Кращим фільмом» секції «Горизонти». Тепер робота Фаттефона Аруньфена дістанеться до українського глядача. Дія розгортається неподалік селища на тайському узбережжі, де потонули тисячі біженців рохінджа. Місцевий рибалка знаходить у лісі пораненого чоловіка без свідомості і дає йому прихисток, однак зовсім скоро той посяде особливе місце в його житті.
Гала-прем’єри
Гала-прем’єри — це зіркові картини, які гості кіноогляду можуть побачити раніше запланованого прокату в Україні. Ця секція, так само як і «Фестиваль фестивалів», традиційно збирає аншлаги на ОМКФ.
В цьому році не радимо пропускати «Мертві не помирають» Джима Джармуша — зомбі-комедію з Біллом Мюрреєм, Адамом Драйвером і Хлоєю Севіньї. В центрі сюжету невеличке місто, яке захоплюють зомбі (скажімо, ходячий мрець Іггі Поп чи Том Вейтс), а допомогати поліцейським берется навіть самурайка Тільда Суінтон.
Обов’язково оцініть новий фільм Фатіха Акіна (автора «На межі» з Дайан Крюгер). «Золота рукавичка» був представлений на Берлінале і розповідає історію мініяка Фіте, що живе у гамбурзькому район Санкт-Паулі в 1970-х і щоночі пиячить у забігайлівці «Золота рукавичка».
Особливої уваги заслуговує фільм «Вайнштейн», чия оригінальна назва Untouchable Урсули Макфарлен. Стрічка проливає світло на те, як легендарний продюсер Харві Вайнштейн здобув славу та упродовж десятиліть зловживав владою. В картину увійшли інтерв’ю зі співробітниками, однокурсниками та журналістами.
Якщо вам сподобався призер Канн 2017 «Я — Деніел Блейк» британця Кена Лоуча, тоді обов’язково оцініть його нову гостро-соціальну драму, яка також була на Каннському кінофестивалі. «Вас не було на місці» розповідає про сім’ю, що намагається вибратися з фінансової кризи, коли батько купує фургон і влаштовується водієм-вантажником за викликом.
Зрештою, не варто пропускати німецьку драму «Робота без авторства» Флоріана Хенкеля фон Доннерсмарка. Картину представили на Венеційському кінофестивалі, а згодом вона вже претендувала на «Оскар» в категорії «Кращий іноземний фільм» і навіть пробилась в номінацію «Краща операторська робота». Це історія молодого студента-митця Курта, який закохується в однокурсницю Еллі. Її батько відомий лікар професор Зеебанд категорично проти їх стосунків, однак, як виявиться потім, сам Зеебанд пов’язаний з сім’єю Курта низкою страшних злочинів.
Спеціальні покази
У секцію входять фільми різних років, приурочені до роковин відомих кінематографістів або які на кінофестивалі представлять почесні гості ОМКФ. Наприклад, документальний фільм «Варда за Аньєс» розповість про знамениту представницю Нової французької хвилі Аньєс Варда, яка пішла від нас цього року. Разом з кількома колегами-мандрівниками с межах стрічки режисерка запрошує глядачів у подорож до власного світу нетрадиційних образів.
Ще одна документальна стрічка, яка привертає увагу — «Процес» Сергія Лозниці. Фільм змонтований з документальних кадрів, які були використані для створення в 1930-му році пропагандистської агітки під назвою «13 днів» — саме стільки тривав судовий процес так званої Промислової партії (сфабриковані звинувачення за підозрою в підготовці державного перевороту). Лозниця порився в архівах і змонтував картину без єдиної авторської ремарки з тих матеріалів, що не ввійшли в радянське кіно. На ОМКФ режисер представить кіно особисто.
Ще один гість фестивалю — член журі Конкурсу європейських документальних фільмів Білл Ґуттентаґ презентує на фестивалі унікальний фільм «Звуки революції». В основі сюжету – історія американського руху за громадянські права, що її оповідають через пісні про свободу, які виконують протестувальники в боротьбі за справедливість і рівність.
Фільм «З України до Голлівуду» Станіслава Сукненка є першим дослідженням українського сліду в Голлівуді. Роками в різноманітних інформаційних джерелах народжених в Україні називали Russian. Дана стрічка розставить крапки над «і» у питанні «хто є хто» у Голлівуді та з’ясує, в чому досягнули успіху таланти з України.
Серед почесних гостей фестивалю буде Володар «Золотого Дюка» — Ґран-прі 8-го ОМКФ за стрічку «Король бельгійців» і голова журі Міжнародної конкурсної програми цього року — Петер Бросенс. Режисер представить фільм «П’ята пора року», який розповідає про те, як одного дня на землі стається страшне — не наступає весна.
Також не пропустіть документальний фільм частого гостя ОМКФ, документаліста Володимира Манського, який представить «Свідки Путіна». Події у стрічці починаються 31 грудня 1999 року, коли Російська Федерація дізналася про нового президента. Фільм заснований на документальних свідченнях операції «Наступник», унаслідок якої країна отримала президента, який править нею донині.
Ретроспективи
У цьому році в рамках фестивалю відразу кілька ретроспективних секцій. Кожна з них — унікальний шанс вперше подивитися дані фільми на великому екрані.
Наймасштабнішою обіцяє бути підбірка «Голлівуд на березі Чорного моря» – ретроспектива українського кіно від Довженко-Центру. В програму увійшли фільми-легенди від культових режисерів Одеської кіностудії: «Мовчи, суме, мовчи» (1918, реж. Петро Чардинін) — драматична історія з легендою українського німого кіно Вірою Холодною; «Ягідка кохання» (1926, реж. Олександр Довженко) — водевільна комедія про труднощі батьківства, найбільш ранній із вцілілих фільмів Довженка; «Весна на Зарічній вулиці» (1956, реж. Марлєн Хуциєв, Фелікс Міронер) — історія кохання юної викладачки літератури у вечірній школі і її учня — хлопця з металургійного заводу; «Формула веселки» (1966, реж. Георгій Юнгвальд-Хількевич) — одна з перших українських наукових фантастик, де в центрі сюжету інженер-винахідник та його робот-двійник; «Воєнно-польовий роман» (1983, реж. Петро Тодоровський) — військова драма, перший і єдиний український радянський фільм, що номінувався на «Оскар»; «Настроювач» (2004, реж. Кіра Муратова) — абсурдистська комедія з елементами детектику про шахрая-музиканта.
В рамках ретроспектив ОМКФ відмітить приїзд почесної гості фестивалю — видатної французької аткорки Катрін Деньов. Окрім творчої зустрічі, легенда французького кіно представить три стрічки:
«Створіння» (1966) — картина Аньєс Варда, де Катрін зіграла жінку на ім’я Мілен — дружину письменника Едґара. Пілся автомобільної аварії вона втратила мову і може спілкуватися лише записками.
«Віслюча шкура» (1970) — фантасмагорична казка Жака Демі. За сюжетом у дивовижній країні принцеса переодягається віслючкою та втікає до сусіднього королівства аби уникнути шлюбу з власним батьком.
«Прощання з ніччю» (2019) — драматична історія Андре Тешина. Деньов зіграла жінку Мюріель, яка з радістю приймає свого онука Алекса на кілька днів перед його переїздом до Канади, але раптово дізнається, що на хлопця чекає зовсім інше життя.
Спеціальний гість ювілейного ОМКФ, британський режисер театру і кіно Майк Лі також проведе майстер-класс і представить міні-ретроспективу своєї фільмографії:
«Оголені» (1993) — фільм, що отримав нагороду «Краща режисура» в Каннах. Все починається з того, що Джонні тікає з Манчестера до Лондона аби уникнути побиття сім’єю зґвалтованої ним дівчини.
«Таємниці та брехня» (1996) – картина-володар «Золотої пальмової гілки» Канн. Це історія про 27-річну темношкіру жінку Ортенс, яка вирішує відшукати справжню матір. Її приголомшує те, що її біологічна мати Синтія — біла жінка.
«Пітерлоо» (2018) — учасник Венеційського кінофестивалю, епічне зображення подій навколо безславної Бійні в Пітерлоо 1819 року, коли британські урядові сили виступили проти 60-тисячного натовпу протестуючих.