Стівен Кінг та сценарист «Двійки»: чи варто дивитися серіал «Аутсайдер»
Якщо ви пропустили, то 12 січня на каналі HBO стартувала телеадаптація чергового романа Стівена Кінга – детектив «Аутсайдер». Враховуючи те, що першоджерело серіалу, однойменна книга 2018 року, вважається хорошою роботою письменника, екранізація виглядає багатообіцяючою. Розповідаємо, як сценаристові Річарду Прайсу («Дроти», «Двійка») та режисеру Джейсону Бейтману («Озарк») вдалось перетворити дивний процедурал Кінга на захоплюючу психологічну драму. А заодне – згадуємо, які ж у серіала недоліки та прорахунки.
Варто дивитись через:
Напружений сюжет. Роман Стівена Кінга розповідає про педантичного полісмена, який раптом змушений переосмислити свої уявлення про світ та змиритись з тим, що надприродні сили можуть бути цілком реальними. На книгу були хороші відгуки, але деяким оглядачам не сподобалось те, що письменник ніяк не знаходить баланс між реалізмом та фантастичними елементами своєї оповіді. Сценарист Річард Прайс трохи вирівнює наратив – він поступово знайомить гладача з більш ексцентричними елементами історії та створює похмурий, драматичний світ, який виглядає цілком правдоподібним. Можливо, «Аутсайдер» і поступається іншим роботам Прайса, але це точно одна з найкращих нещодавніх адаптацій Кінга.
Гру Бена Мендельсона. Більшість із нас пам’ятають австралійського актора завдяки комедійній ролі зеленого інопланетянина Талоса з минулорічної стрічки «Капітан Марвел», але тут Мендельсон отримує серйозний драматичний матеріал. Він грає Ральфа Андерсона, скептичного детектива поліції, який все ніяк не може оклигати після смерті свого десятирічного сина. Коли у його крихітному містечку жорстоко вбивають іншу дитину, Ральф хапається за можливість знайти хоч якусь справедливість – він рішуче арештовує головного підозрюваного, спортивного тренера Террі Мейтленда (Джейсон Бейтман). З рештою, на тілі жертви знайшли відбитки пальців Мейтленда, а декілька свідків бачили його поруч з хлопчиком у день, коли було скоєно злочин.
Андерсон настільки впевнений у своїх здогадках, що проводить арешт прямо посеред гучної події, на очах у сотень глядачів – попри те, що це відразу настроює мешканців міста проти підозрюваного та його родини. Але що, якщо полісмен поквапився з висновками? Скоро з’являються інші докази, які вже вказують та не, що Террі фізично не міг скоїти злочин – хіба що він одночасно був у двох місцях. Ральф не лише стикається з найскладнішою справою своєї кар’єри, але й поступово усвідомлює, що зламав Мейтленду та його сім’ї життя – не розбираючись у деталях ситуації, містяни розпочинають полювання на підозрюваного. Не будемо вдаватись у подробиці, але поліцейський опиняється у напрочуд складному становищі – на нього з усіх боків тиснуть, він підмочив свою репутацію та заробив нових ворогів. Та найважливіше – він уперше стикається з думкою про те, що не всюди є раціональне пояснення. Але якщо ви вже подумали, що головний герой – класичний нуарний коп-скептик, то тут на вас чекає приємний сюрприз. Персонаж Мендельсона вийшов надто нервовим, непосидючим та людяним, щоб вписатися у якийсь кіношний шаблон.
Похмуру атмосферу. Джейсон Бейтман (так, той самий, що грав у «Джуно») – не лише талановитий актор, але й непоганий режисер – у 2017 він виступив шоураннером та постановником вдалого кримінального триллеру «Озарк». Стиль Бейтмена-постановника виявився настільки нуарним, що деякі критики вже жартують про його любов до похмурих сцен, мінімалістичного освітлення та драматичних тіней. В «Аутсайдері» актор теж взявся за декілька задач одночасно – виконав роль центрального підозрюваного, продюсував серіал та поставив кілька серій. І тут його почерк вписався максимально доречно – кожна сцена виглядає загадковою, зловіщою та дуже напруженою.
Не варто дивитись, якщо:
Ви любите реалізм. Хоча шоураннери суттєво видозмінили матеріал Кінга, а на початку серіал здається еталонною поліцейською драмою, «Аутсайдер» – не зовсім класична кримінальна історія. Тут вистачає детективних елементів та психологічної глибини, але шоу скоріше нагадує дорогий епізод «Секретних матеріалів», ніж серію «Мисливця за розумом». Деякі американські критики навіть стверджують, що Кінг так довго пише про різноманітних монстрів, що вже навіть не докладає зусиль, щоб переконати нас у їх існуванні, а просто вимагає від нас віри. Щоб справді насолодитись «Аутсайдером», варто з самого початку змиритись з тим, що надприродні події та нелюдські сили тут грають центральну роль, і що не кожен сюжетний поворот буде логічним та правдоподібним.