Міжвимірна космічна одіссея

Розквіт ігрової серії Ratchet & Clank припадає ще на середину нульових, коли ігри про безстрашних рятівників галактики, котоподібну істоту ломбакса на ім’я Ретчет та дефектного робота Кланка, виходили ледь не щороку й збирали позитивні відгуки журналістів та гравців. Створенням ігор займалися різні компанії, та започаткували франшизу Insomniac Games — їх ви можете знати завдяки останнім іграм про Людину-павука. Секрет успіху серії доволі простий: це веселі платформери з колоритними персонажами та безліччю дивакуватої зброї на всякий смак.
У 2016 році Insomniac перезапустила серію дуже незвичним чином. Поки Sony знімала мультфільм на основі оригіналу, розробники робили гру на основі цього мультфільму. Так ми отримали гру, базовану на фільмі, базованому на грі. І якщо анімацію глядачі вщент рознесли, то з грою все значно краще. Ratchet & Clank гарно працювала як стартова точка для нових гравців, зовсім не знайомих із серією, адже розповідала про знайомство головних героїв та їхнє кар’єрне зростання до звання галактичних рейнджерів. Були в гри й недоліки: оскільки вона базувалася на мультфільмі, усі катсцени були взяті звідти й видавалися відірваними від геймплею.
І хоч серія вже розгубила свою колишню популярність — як, власне, й усі тогочасні платформери, — Sony, вочевидь, не збирається з нею прощатися. На Ratchet & Clank: Rift Apart насправді лежить дуже велика відповідальність. По-перше, ця гра має засвідчити, що серія ще здатна потішити гравців у приблизно такому ж форматі, що й дев’ятнадцять років тому. А по-друге, це перший великий ексклюзив для PlayStation 5, який має продемонструвати потужності нового покоління. (Так, ми пам’ятаємо про Returnal, але вона була експериментом від інді-розробників, а не проєктом від провідної внутрішньої студії Sony).
Та є в гри ще одна проблема: як і все, що застосовує анімаційну стилістику, вона страждає від ярликів «дитячого продукту». Дійсно, милі тваринки та гумор вкупі можуть скласти в людей хибне враження, ніби гра суто дитяча. І вони навіть не звернуть увагу на величезну кількість бойового арсеналу в руках цих пухнастих звіряток. Поки Pixar намагається довести глядачам, що мультики не лише для дітей, підіймаючи екзистенційні питання, Insomniac бореться зі стереотипами своїм шляхом — але про це згодом.
Сюжет Rift Apart розпочинається на святкуванні на честь Ретчета і Кланка — видатних галактичних рейнджерів, які на момент нової гри вже дещо розгубили свої навички. Хлопцям давно не доводилося рятувати галактику, й Ретчет не розуміє, навіщо влаштовувати таку пишну гулянку для героїв, які вже давно не робили нічого героїчного. Та Кланк має іншу думку: він прагне віддячити Ретчету за дружбу й зробити йому подарунок — пристрій «Вимірник», збудований спеціально для Ретчета. Завдяки цьому пристрою він міг би вирушити в паралельні виміри й відшукати там інших представників раси ломбаксів, аби не почуватися у своєму світі таким самотнім. Та, звісно, усе йде шкереберть, коли на святі з’являється заклятий ворог Ретчета, Доктор Нефаріус, і викрадає «Вимірник».
У руках Нефаріуса пристрій виходить із ладу й наводить хаос: повсюди починають з’являтися неконтрольовані розломи, які засмоктують в себе мешканців планети або ж навпаки — стають дверима в цей світ для різних химерних істот з іншого виміру. Розломи — ключова фішка нової Ratchet & Clank, навколо якої вибудовується і сюжет, і геймплей, і через яку, як наслідок, відбувається презентація потужностей консолі.




В один з таких розломів зрештою потрапляють Ретчет та Кланк й опиняються в паралельному вимірі, де Нефаріус уже не жалюгідний лиходій, а імператор Галактики. У цьому всесвіті кожен має свого відповідника, і для Ретчета — це ломбакс Рівет, учасниця руху опору й так само самотня представителька своєї раси. Вона ж стає другим ігровим персонажем — щоправда, великої різниці в ігровому процесі між Рівет та Ретчетом чекати не варто.
Оскільки Ретчет та Кланк після потрапляння в розлом розділилися, друзям треба знайти один одного й водночас збудувати новий «Вимірник», аби привести всесвіти до ладу. Протягом майже усієї гри розробники тримають Ретчета і Рівет окремо: як для сюжетного напруження, так і з геймплейних міркувань. Річ у тім, що кожному персонажу тут відведена своя планета та свій сюжетний відрізок. Пройшли місію на планеті Сарґассо за Рівет, тоді перемикайтесь на Ретчета та проходьте місію на піратській планеті Ардоліс — і так протягом усієї гри.
Геймплей за обох ломбаксів буквально ідентичний: гаджети, зброя та прокачка одна на двох. Якщо Ретчет у своєму квесті отримав реактивні чоботи, то їх одягає й Рівет, яка в цей час була на іншому боці галактики. Утім, можна закрити очі на цю ігрову умовність, оскільки грати хай за кого з персонажів все одно неймовірно весело. Якщо ви не були знайомі із серією, то від динаміки тутешніх битв голова може піти обертом. Величезна кількість зброї, ще більша кількість ворогів, спецефектів та куль, що летять прямо у вас. Відсидіти за укриттям тут не вийде: гра змушує вас рухатися, стрибати, ухилятися, використовувати активні елементи оточення, аби не загинути й красиво роздати ворогам.
А для цього в головних героїв є арсенал із різноманітної зброї: від простих автоматів, рушниць чи дробовиків — і до більш екзотичних видів оснащення. Скажімо, можете тимчасово перетворити ворогів на рослини завдяки «Зрошувачу» чи познущатися «Рикошетом», снаряд якого кілька разів відскакує від цілі. Та розробники вирішили, що навіть такого розмаїття зброї буде недостатньо й зробили так, щоб вороги ще й на цю зброю відповідно реагували: анімаціями, якимись вигуками чи процесом руйнування. Оскільки переважна більшість ворогів у грі — це роботи, вони повсякчас розкидаються елементами своїх металевих оболонок, варто в них лише поцілити. Помітно, що творці хотіли, аби ви відчули зброю в усі можливі способи, аби вона різнилася не лише візуально, а й дарували максимально несхожі відчуття під час застосування.
Нашарування із сетингу, персонажів, їхніх історій та неочікуваних твістів огортають сюжет Rift Apart і перетворюють його на напрочуд пам'ятну космічну пригоду.
На кожну планету тут припадає одна основна сюжетна місія і щонайменше одна побічна. Кожна планета унікальна не лише візуальним стилем, а й геймплейними особливостями, які вона пропонує в проходженні. Наприклад, на рідній планеті Рівет вам доведеться кататися на швидкісних жуках, а шахтарська планета Блізар Прайм знаходиться відразу в двох вимірах, між якими можна миттєво перемикатися завдяки спеціальним кристалам. За структурою планети бувають різні: одні суто лінійні, інші ж імітують відкритий світ і більше схожі на великий хаб. На них розробники намагалися всяко урізноманітними способи пересування: готуйтеся бігати по стінах, розсікати в реактивних чоботах по широкій пустці чи навіть літати на драконі.
Усе ще важко назвати Rift Apart повноцінною рольовою грою, але вона чимало запозичила у цього жанру: розробники вміло спонукають гравців вивчати кожну локацію, розкидавши по них приємні бонуси, а прокачка зброї допоможе віднайти власний стиль гри. Робити колекційні предмети, які не впливають на ігровий процес, — це вже моветон у сучасному геймдеві. І, схоже, Insomniac почала це розуміти: в Rift Apart ви можете збирати золоті гвинти, які дарують різні косметичні оновлення (скажімо, можна замінити ключ Ретчета на віник чи лопату або перефарбувати корабель), або збирати набори броні з різними пасивними бонусами.
Гра подає себе зовсім не так, як п’ять років тому, й на це одразу звертаєш увагу. Нову Ratchet & Clank можна спокійно ставити в один ряд із рештою провідних ексклюзивів PlayStation, бо по частині технічного виконання та режисури вона їм не поступається. Це справжнісінький блокбастер, який уміє вичавити з вас усі емоції своїм карколомним екшном, а потім добити зворушливою сценою. Якщо попередня гра сприймалася більше як набір місій, то Rift Apart — це цілісна історія з двома сюжетними лініями, які поступово переплітаються, і очікування фінальної фази цього сплетіння, мабуть, найзахопливіша й найбентежніша частина гри.
Розробники не відмовляються від свого здебільшого комічного стилю оповіді: карикатурні злодії, жарти в діалогах та чимало кумедних персонажів створюють знайоме тепле відчуття, наче від хорошого мультфільму. Якщо розібрати сюжет і дістатися його фундації, то знайдете там досить типову історію про дружбу й прийняття себе таким, яким ти є. Проте саме нашарування із сетингу, персонажів, їхніх історій та неочікуваних твістів огортають сюжет Rift Apart і перетворюють його на напрочуд пам’ятну космічну пригоду.
У 2021 році анімація не має асоціюватися у глядачів чи гравців винятково із дитячим продуктом. Але стереотипи існують, і розробникам доводиться з ними боротися. Вони, звісно, могли б написати сценарій рівня The Last of Us чи змусити віртуальних ворогів корчитися в муках перед смертю, однак пішли дещо іншим шляхом. Так, наприклад, в одній із локацій гра починає уподібнюватися до горору, поки на Ретчета полює величезна страшна істота в темних коридорах дослідницької станції. Ні, це зовсім не страшно, однак сумніваюся, що Disney пішла б на такі експерименти у своїх сімейних картинах. Чого точно не дозволяють собі дитячі мультфільми, так це матюків, вчасно “запіканих” цензурою — такий момент у Rift Apart аж один, але переконаний, ви від нього трохи оторопієте.
Rift Apart — це дійсно своєрідний бенчмарк. Звісно, ми вже бачили, що PlayStation 5 може за три секунди завантажити «Майлза Моралеса» зі стартового вікна. Також бачили майже моментальні телепорти в Returnal. Але точно не бачили гри, яка б використовувала потужності консолі як геймплейні особливості. У Rift Apart є кілька моментів, які неначе створені для бенчмарку. Перший — це планета Блізар Прайм, на якій Рівет може перемикатися між двома вимірами. Ці виміри не просто візуально інакші — вони містять різну архітектуру й геометрію рівнів, зрештою, у них різні мапи. Тобто це дві великі цілковито різні локації, які завантажують за один помах молотом. Другий — це один із босфайтів, але заспойлерити його було би паскудством, тож побачите самі.
Відверто тішуся гучному поверненню Ретчета й Кланка й сподіваюся, що на цьому пригоди галактичних рейнджерів не закінчаться. Розробники з Insomniac Games довели, що вони здатні осучаснити платформер, який із 2002 року не зазнавав капітальних змін в ігровому процесі. Більше того, вони довели, що здатні потягатися з рештою провідних ексклюзивів PlayStation і подарувати справжній next-gen experience. Тож якщо ви досі не сприймаєте нову Ratchet & Clank серйозно, то дарма. Ви ризикуєте пропустити одну з найвеселіших ігор у своєму житті.
+ новий рівень сюжету і режисури
+ колоритні персонажі, зокрема другорядні
+ надзвичайно динамічний геймплей
+ фішки PlayStation 5, які працюють у контексті історії