Спокута Шоушенком

Якщо в середовищі професійних кінознавців за звання найкращих фільмів усіх часів змагаються переважно «Громадянин Кейн» та «Запаморочення», то в глядачів фаворит один — «Втеча з Шоушенка» Френка Дарабонта. Щоправда, це ніяк не позначилося на результатах прокату стрічки — вона провалилась через незрозуміле позиціонування та дивну рекламну кампанію. Вихід «Шоушенка» на домашніх носіях повністю змінив ситуацію, адже відлякані «тюремною драмою» та ще й словом «спокута» глядачі нарешті змогли оцінити медитативну історію Енді Дюфрейна.

Стрічка, написана і зрежисована Френком Дарабонтом, є доволі точною екранізацією оповідання «Ріта Гейворд чи спокута Шоушенком» Стівена Кінга. Енді Дюфрейн (Тім Роббінс) потрапляє за ґрати і проводить майже 20 років у в’язниці, де власним незламним духом підкорює серця співкамерників. Саме крізь призму одного з них, Реда (Морган Фрімен), ми й спостерігаємо за спокутою Енді, яка в результаті торкається не лише його самого.

Лише уявіть — стрічка без екшну, яка іде вражаючі 142 хвилини і розповідає про тюремне життя, вже більше 20 років утримує першість в списку IMDb і входить у топ-5 ледь не всіх популярних сайтів, де оцінки ставлять глядачі. Як таке взагалі можливо? Що ж, схоже секрет успіху «Шоушенка» саме в його повільному, розміреному темпі, який змушує облишити вічну гонку з часом десь за межами екрану. Тому все ж найбільших оплесків заслуговує саме Френк Дарабонт.

Оригінальна назва
Shawshank Redemption
Тривалість
142 хв
Прем’єра
23 Вересня 1994
Жанр
Драма
Режисер
Френк Дарабонт
Актори
Тім Роббінс, Морган Фрімен, Вільям Седлер

За 142 хвилин «Шоушенк» малює цілісну та глибоку картину тої самої спокути, про яку забули вітчизняні (чи то пак російські) локалізатори.

Режисер та сценарист в одній особі на прикладі «Шоушенка» дає майстер-клас поєднання неспішного темпу та постійної динаміки в кадрі. За рахунок суттєвих хронологічних рамок, які розтягуються на десятки років, Дарабонт встигає і «заспокоїти» глядача плином часу, і при цьому не упускати його увагу завдяки великій кількості подій. При цьому режисер не розкидається сценами — кожна подія дозволяє окреслити внутрішній світ в’язниці, з яким знайомиться глядач. У цьому режисеру допомагає робота камери, яка довгими планами залишає достатньо часу для того, щоб розглянути всі деталі рядової тюрми штату Мен. Щирі в’язні, агресивні наглядачі та корупційне керівництво створюють разом на диво теплу атмосферу, центральним та найважливішим елементом якої залишається Енді.

Герой Тіма Роббінса — справжня terra incognita «Шоушенка». Завдяки тому, що ми бачимо події фільму з точки зору Реда, а не Енді, це дозволяє останньому залишатися для глядача піднесеним символом. Для глядача Дюфрейн перетворюється в таємничого наставника, за діями якого спостерігати набагато цікавіше, ніж осмислювати їх причини. Та й попри це все сценарій Френка Дарабонта не дає жодного шансу назвати головного героя пласким — мотиви та вчинки Енді пояснюються через інших персонажів. Перш за все, Реда.

Якщо Дюфрейн штовхає фільм вперед своїми вчинками, то герой Моргана Фрімена відповідає за неспішний темп розповіді. Цьому лише допомагає закадрова начитка неповторним голосом актора — вона немов заколисує глядача, змушуючи заспокоїтися та зловити необхідну для фільму атмосферу. Адже Ред, як і аудиторія фільму, є лише споглядачем життя Енді — він змирився з власним перебуванням у в’язниці і тепер без зайвого поспіху проживає власне буття, у яке неочікувано вривається колишній банкір, який можливо вбив власну дружину.

За 142 хвилин «Шоушенк» малює цілісну та глибоку картину тої самої спокути, про яку забули вітчизняні (чи то пак російські) локалізатори. Енді Дюфрейн, який повз до свободи через лайно 500 ярдів, не втік з Шоушенка. Точніше його втеча (вибачте за очевидний спойлер), аж ніяк не важлива для фільму, адже перш за все, стрічка концентрується на неймовірному внутрішньому відчутті свободи, яка так просто забрати або й просто віддати у руки інших.  Дарабонт дуже детально зосереджується на проблемі вибору, який робить людина у своєму житті і попри очевидний пафос не перетворює стрічку на дешеву вуличну філософію. Як казав Ред: «Все зводиться до дуже простого вибору: займайся життям або займайся смертю».

Як не дивно, завдяки своїм сильним сторонам в XXI столітті «Шоушенк» є навіть актуальнішим, ніж він був у 1994 році. В світі, де на шляху зі спальні до ванної встигаєш зловити кілька панічних атак та тричі зневіритися у власних силах через суспільний тиск, часом необхідно хоч дві години та 22 хвилини приділити не новинам чи викликам завтрашнього дня, а неспішній медитації на вічну тему, яка заворожує не гірше за Тихий океан на узбережжі Зіхуантанехо.

Плюси

+ сценарій
+ акторська гра
+ центральна ідея

Мінуси
Оцінка

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: