Талановита міс Гаррінґтон

Останні роки можна спостерігати, як Голлівуд не дуже успішно намагається розкусити формулу фільму з «сильними жінками». Спершу здавалося, що відповідь — підліткова фантастика на кшталт «Голодних ігор», але «Дивергент» і «П’ята хвиля» продемонстрували, що це працює не завжди. Іншим варіантом стали жіночі ремейки, але «8 подруг Оушена» і «Мисливці за привидами» створили більше гейтерів, ніж прихильників нового погляду на знайому історію.

І найбільш прикро в цьому те, що студійний Голлівуд вміє знімати класні фільми, де жінки — не просто прикраси, але, схоже, забув, як це робити. Бо ще 70 років тому на екрани вийшов фільм «Все про Єву» режисера та сценариста Джозефа Манкевича (не плутати з Германом Манкевичем, який написав «Громадянина Кейна» та про якого зняв кіно Девід Фінчер), і одразу став приголомшливо успішним: 14 номінацій на «Оскар» (більше немає ні в кого) і 6 статуеток. Одразу чотири акторки отримали номінації за найкращу жіночу роль: Енн Бакстер і Бетті Девіс за головну, Селеста Голм і Тельма Ріттер — за другорядну. Відтоді стрічка регулярно з’являється в списках найкращих фільмів в історії, і недарма. Єдине, що видає 70-річний вік картини — чорно-біла картинка та деякі застарілі слова. В усьому іншому «Все про Єву» залишається настільки ж актуальним і сучасним, як і в 1950 році.

Стрічка розповідає про зірку Бродвею Марґо Ченнінг (Бетті Девіс), яка вже відсвяткувала свій 40-й день народження й відчуває, що їй починає бути некомфортно в ролях 20-річних дівчат, яких їй доводиться грати в театрі. Поява в її житті молодої дівчини, Єви Гаррінґтон (Енн Бакстер), дещо заспокоює зірку. Єва марить театром і вважає Марґо мало не божеством. Дівчина стає особистою асистенткою свого кумира, і Марґо із задоволенням приймає її увагу. Але поступово стає зрозуміло, що Єва хоче не просто увійти в життя зірки, а отримати його собі.

Оригінальна назва
All about Eve
Тривалість
138 хв
Прем’єра
13 Жовтня 1950
Жанр
Драма
Режисер
Джозеф Манкевич
Актори
Бетті Девіс, Мерилін Монро, Енн Бакстер, Селеста Голм, Тельма Ріттер, Ґері Меррілл

Як показує стрічка, самого таланту недостатньо, щоб стати зіркою — у всіх акторок його більше ніж достатньо. Але щоб отримати можливість проявити свій талант, жінкам доводиться бути безжальними і навіть жорстокими одна до одної.

Перше, що кидається в очі, це підкреслена театральність фільму. Персонажі не просто розмовляють, а читають монологи чи обмінюються гострими та ідеально відполірованими репліками. Але згодом (і особливо при повторному перегляді) стає зрозуміло, що це не недолік і не випадковість. Адже персонажі і справді грають, бо не можуть інакше. Єва вдає невинну дівчину, а Марґо — примадонну. І показово, що ближче до кінця фільму, коли героїня Бетті Девіс нарешті примирюється з життям, вона починає поводитися й говорити природніше.

Інша складова театральності фільму — майже повна відсутність кінематографічних прийомів. Стрічка й справді подекуди нагадує просто зафільмовану театральну постановку: прості рухи камери, весь фільм — діалоги в різних декораціях. Але, знов-таки, так тільки здається на перший погляд. Адже одна з головних відмінностей театру від кіно — кут зору, під яким глядач дивиться на події. У театрі актори та режисер працюють одразу і для перших рядів партеру, і для балконів по боках, граючи на всі 180 градусів. А от кінокамера дивиться саме туди, куди їй вказує режисер, дозволяючи таким чином «обмежити» кут огляду глядача.

І саме це й робить Манкевич, до останнього приховуючи від глядачів справжнє обличчя Єви. Попри те, що героїня є майже в кожному кадрі, ми тільки під кінець фільму нарешті бачимо її наодинці, у розпачі в гримерці. Але навіть це не відсторонений об’єктивний погляд, а скоріше підглядання іншого персонажа, який стоїть під дверима й бачить цю картину. Так само й закадровий голос, який традиційно вважається проявом «ледачості» сценариста, потрібен скоріше для того, щоб зорієнтувати глядача, з чиєї точки зору ми дивимося на цю загадкову Єву. Так, Манкевич — не Гічкок, він не грається з камерою, але, тим не менш, «Оскар» за режисуру він отримав.

На жаль, усі акторки залишилися без статуеток, навіть неперевершена Бетті Девіс. Попри те, що Девіс на той момент уже була однією з найбільш шанованих акторок в історії Голлівуду, саме роль Марґо у «Все про Єву» стала найвідомішою в її кар’єрі. І, можливо, це не випадково. Сама Девіс багато в чому нагадувала свою героїню: така ж безкомпромісна, дещо конфліктна, часто зверхня. Навіть в особистому житті подібність збереглася: невдовзі після зйомок Девіс вийшла заміж за Ґері Меррілла, який зіграв у «Все про Єву» її чоловіка.

Але Девіс — не єдина зірка Голлівуду, яку можна побачити у фільмі. Коротку роль у «Все про Єву» зіграла тоді ще абсолютно невідома Мерилін Монро. І навіть за той мізерний час, що вона з’являється на екрані, легко повірити, що вона стане однією з найвідоміших акторок в історії американського кіно — настільки молода Мерилін притягує око.

Проте «Все про Єву» — фільм не тільки про акторок. Манкевич-сценарист достатньо гостро критикує шоу-бізнес, який вимагає жертв від тих, хто хоче в нього потрапити. Адже, як показує стрічка, самого таланту недостатньо, щоб стати зіркою — у всіх акторок його більше ніж достатньо. Але щоб отримати можливість проявити свій талант, жінкам доводиться бути безжальними і навіть жорстокими одна до одної. І коли в кінці (чи на початку, бо фільм починається й закінчується однією сценою) Єву нагороджують за заслуги, єдине, про що в цей момент можна думати — чи справді це вартувало всього. І, як і всі найкращі фільми, «Все про Єву» дозволяє кожному з нас знайти відповідь на це запитання самостійно.

Плюси

+ сценарій
+ блискуча акторська гра
+ увага до деталей

Мінуси

 до театральності треба звикнути

Оцінка

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: