«Never Ricking Morty»

«Рик и Морти»  –  Сезон 4  –  Серія 6/10

«Рік і Морті» нарешті повернулися і з перших хвилин дали зрозуміти, що Ден Гармон та Джастін Ройланд у своїй найкращій формі, настільки, що шостий епізод довелося подивитися двічі. Перед нами, певно що, найбільш мета-серія «Ріка і Морті». Що вже казати, якщо автори взялися насміхатися над самим поняттям «мета» і висміювати нас з вами — людей, що прицільно шукають пасхалки у кожному новому епізоді.

Головні герої опиняються в пастці «нарративного» потягу, якому судилося нескінченно їздити по колу, поки Рік і Морті не порушили його послідовність. Епізод розпочався як своєрідна антологія в дусі Міжгалактичного телебачення, але далі саморефенсів стає надто багато. Тут навіть з’являються старі персонажі серіалу, але кожен у дещо несподіваному амплуа.

Почнемо з назви епізоду «Never Ricking Morty», що є прямою відсилкою до фільму «The NeverEnding Story» (1984), де в центрі сюжету хлопчик, що має вигадувати нову історію аби утримати вигаданий всесвіт в книзі на плаву. Так в епізоді була кілька прикладів коли чиїсь переконання утримували всесвіт живим: Морті, який вигадував абсолютно провальні сюжети аби всесвіт з потягом вистояв, або ж парочка інопланетян, що не займається сексом аби світ з божеством закривавленим Провідником потягу не почав розщеплюватися на атоми.

По суті весь епізод це самоіронія авторів над усіма можливими плот-твістами, які траплялися в «Ріку і Морті». В основі шостої серії погані історії як прийом, насміхання над схильністю Гармона і Ройланда розкидати купу референсів і ламати четверту стіну. На початку серії від Ріка звучить фраза «Якби ми настільки хотіли залізти в цитування, то зробили б ще один епізод Міжгалактичного телебачення».

В основі серії потяг і він відсилає одразу до декількох творів:

  • «Infinity Train» мультсеріал на Cartoon Network, який побудований у вигляді антології пригод дівчинки, що мандрує по різних вагонах потягу.
  • «Adventure Time», а саме епізод з безкінечним потягом, в який потрапляє Фінн, переживаючи екзистенційну кризу, а Джейк намагається повернути його у нормальне життя.
  • «Snowpiercer» фільм Пона-Джун Хо по мотивам французького графічного роману «Le Transperceneige» Жака Лоба і Жан-Марка Рошетта. В основі історії потяг, що безкінечно їздить по колу у вічній мерзлоті.
  • «Вбивство у Східному експресі» — як і в романі Агати Крісті, в епізоді усі пасажири потяга хочу вбити конкретного пасажира (чи просто з ним зв’язані).

Морті у подобі дівчини зустрічає колишніх Ріка, серед яких є не лише Снігова королева, а й хтось схожий на Йоду. Скоріш за все автори натякають, що це Йаддль мудра майстерка-джедайка, яка довгий час перебувала у Вищій раді джедаїв. Вона епізодично з’являлась у «Примарній загрозі». До речі, зліва від неї сидить трьохгруда дівчина (привіт, «Забути все»). А ви думали, що три сідниці Ріка єдиний референс на sci-fi бойовик з Арнольдом Шварценеггером?

Повернемося до Провідника, якого в мережі прозвали «Tickets, please-man». Він є своєрідною пародією на Гарісона Форда в «Індіана Джонс: останній хрестовий похід» у подобі провідника. Коли персонажа виносить за межі потягу, він прокидається сидячи у кріслі гри Blips and Chitz в галактичній аркаді, яка вже з’являлась в епізоді «Mortynight Run» (2 сезон). Тоді в неї грав Морті і хлопець встиг прожити життя продавця килимів. Тепер з Провідником відбувається жахлива замальовка в дусі «Кошмару на вулиці в’язів» чоловіка розриває навпіл так само, як і в реальності з потягом. Подібне відбувається і в фільмі Веса Крейвена, де жертви помирають в реальності якщо їх вбивають у ві сні.

Після сутички з Провідником, Рік виявляє кругову діаграму і констатує, що Потяг історій – це буквальний сюжетне коло, посилаючись на метод Дена Гармона структурувати розповіді по колу. Цим методом він користувався при написанні епізодів «Спільноти» і так само продовжує у роботі над «Ріком і Морті». Ось відео, де Гармон пояснює, як даний принцип працює. 

Згодом перед нами розростається вже інший сюжет — Рік і Пташина особистість співають, здіймаючись разом у небо. Виявляється, у потязі є окремий мюзикл-вагон, в якому зібрались персонажі, що візуально нагадують нам про мюзикли «Коти», «Привид опери», «Лак для волосся» і щось з Шекспіра. Цікаво, що навіть картини на стінах є кадрами з різних музичних моментів «Ріка і Морті», зокрема з епізодів другого сезону «Get Schwifty», «Mortynight Run» і «Big Trouble in Little Sanchez».

Заходячи далі у мета-референси і наратив, автори вводять поняття «Недієгетичної реальності», що озвучує Рік. Всі дії, які відбуваються в рамках внутрішньо-екранного простору, називають дієгетичним, а все, що є зовнішнім недієгетичним. Недієгетичні звуки ті, які може чути виключно глядач, і які не можуть бути почуті персонажами, наприклад саундтрек до фільму (якщо це не мюзикл, але там вже зовсім інша історія). Рік використовує термін, щоб донести, що недієгетична побічна історія відбувається за межами історії, в якій перебувають головні герої. Серйозно, цей епізод переносить мета-жарти на новий рівень.

Далі Рік згадує тест Бекдел, відомий стандарт, який був запропонований у 1985 році ілюстраторкою і карикатуристкою Елісон Бекдел. Тест вимірює представлення жінок у художніх творах: якщо дві названі жінки ведуть бесіду (мінімум 10 хвилин) в будь-який момент твору, яка не стосується чоловіка, робота проходить тест Бекдел. Що цей тест точно не передбачав, так це стрілянину лазерними веселками з вагін по самках скорпіонів і феноменальну появу судді верховного суду США і ікони фемінізму Рут Бейдер Гінзбург.

Згодом ми знайомимося зі справжнім антагоністом епізоду Повелителем історій, якого озвучив Пол Джіаматті (актор з «На узбіччі», «12 років рабства» і серіалу «Мільярди»). Рік називає його матричним Фрейзером (посилання на «Матрицю» і відомий ситком 90-х «Фрейзер»).

Одна з недієгетичних історій у цьому епізоді та, де Рік виявляється старіючим вченим, який ставить експерименти в симуляціях зі своїм студентом-сайдкіком. Можна вважати це черговим референсом на «Назад у майбутнє». В межах цієї історії відбувається крутий злом четвертої стіни, коли Морті з ознаками ПТСР вбиває вченого Ріка, промовляючи «Нічого, це не канон, Рік, все гаразд». Таким чином автори проговорюють ще один розповсюджений троп у серіалах, де існує сталий набір сюжетів як канон, а є одноразові замальовки, які не підуть далі у розвитку. 

До речі, про четверту стіну Повелитель історій погрожує Ріку і Морті відправленням за межі п’ятої стіни. Нагадаю, що порушення четвертої стіни це коли персонажі визнають, що вони в історії, а ось розбиття п’ятої стіни, мабуть, передбачає визнання героями того факту, що їх грають актори. Іноді сюди також входять посилання на попередніх персонажів, яких вони грали.

Згодом у послідовності бойових сцен ми зустрічаємо Абрадольфа Лінклера і школяра з домашньої вечірки ще з першого сезону (епізод «Ricksy Business»), Сніжка собаку Морті з першого сезону, Людину-Фенікса реконструйовану версію Пташиної особистості, якого ми востаннє бачили в епізоді «The Rickshank Rickdemption». Тим часом Саммер б’ється на лазерних мечах з Теммі однокласницею, таємною агенткою Галактичної федерації і коханою Людини-фенікса.

А ось і злий Морті з армією Ріків, вочевидь з епізоду «Close Rick-counters of the Rick Kind», де глядачам вперше представили цитадель Ріків. Компанію йому складають газорпіани ймовірно, всі чоловічого роду, тому що жінки-газорпіанки більш розвинуті та освічені у своєму виді. Є тут і міcікси з першого сезону, але вони надто знамениті аби ще раз переповідати їхній ориджин. Не можемо не помітити, що «нецікаві персонажі», які з’являються після молитви, явно відсилають до християнського телебачення — пам’ятаєте «Клуб суперкниги»?

Зрештою, виявляється, всі ці персонажі в тому числі Ісус Христос були просто екшн-фігурками в Потязі історій. Фанати «Сутінкової зони» точно розгледіли тут референс на класичний епізод 1961 року «П’ять персонажів у пошуках виходу», в якому головні герої виявляються іграшками в коробці. 

У фіналі Гармон і Ройланд натякають, що справжній антагоніст епізоду капіталізм. Так Рік закликає Морті невпинно купувати, тому що «ніхто тепер нічого не купує з цим вірусом». Очевидно, що останню репліку додали в серію зовсім нещодавно.

П.С. www.story-train.com цього сайту, як не дивно, не існує, вас просто переадресує на офіційний сайт «Ріка і Морті», де, тим не менше, також є мерч на продаж.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: